Overslaan en naar de inhoud gaan

Pensioenregister klaar in januari

Vanaf 6 januari kunnen burgers zoals gepland via de site mijnpensioenoverzicht.nl al hun pensioenaanspraken op een rijtje zien.

Informatieknooppunt
De stichting Pensioenregister werkt sinds vorig jaar samen met de SVB, de pensioenfondsen en de verzekeraars aan het informatieknooppunt waar iedereen moet kunnen zien wat er is opgebouwd in de ‘eerste pijler’ (AOW) en de ‘tweede pijler’ (aanvullende pensioenen). In feite is de uit die inspanningen resulterende site een digitale optelsom van de getallen die nu in het Uniform Pensioen Overzicht (UPO) van de verschillende pensioenfondsen staan.

Overzicht
Veel werknemers hebben naast hun AOW pensioen opgebouwd bij verschillende pensioenfondsen, omdat ze een aantal malen van baan zijn veranderd. Het pensioenregister moet het overzicht daarover bieden. “Het loopt allemaal volgens plan”, zegt woordvoerder Pieter Keestra van Stichting Pensioenregister. Volgens hem zijn alle pensioenuitvoerders ruim op tijd klaar met de aansluiting van hun systemen op het centrale punt waar de informatie wordt uitgewisseld. Naast de totale aanspraken zullen ook de gegevens van de afzonderlijke fondsen op de site terug te vinden zijn, belooft hij.

Slapers
Veel aandacht hebben de uitvoerders moeten besteden aan het achterhalen van de gegevens van ‘slapers’, waarvan vaak nog geen burgerservicenummer beschikbaar was. Juist dat nummer is nodig voor de digitale identificatie van de betreffende persoon, die gebeurt via de Gemeentelijke Basisadministraties (GBA).

Kritiek
De eerste kritiek op het register is er al. De Consumentenbond vindt het bijvoorbeeld wel een stap in de goede richting, maar zou graag zien dat de genoemde brutobedragen worden vertaald naar nettobedragen, aan de hand van enkele praktijkscenario’s. Dan zou de burger beter kunnen zien of hij daadwerkelijk van zo’n pensioen kan leven. Ook het ontbreken van gegevens over bijvoorbeeld koopsompolissen draagt niet bij aan het inzicht, vindt de bond.



Kritiek
De eerste kritiek op het register is er al. De Consumentenbond vindt het bijvoorbeeld wel een stap in de goede richting, maar zou graag zien dat de genoemde brutobedragen worden vertaald naar nettobedragen, aan de hand van enkele praktijkscenario’s. Dan zou de burger beter kunnen zien of hij daadwerkelijk van zo’n pensioen kan leven. Ook het ontbreken van gegevens over bijvoorbeeld koopsompolissen draagt niet bij aan het inzicht, vindt de bond.

De eerste kritiek op het register is er al. De Consumentenbond vindt het bijvoorbeeld wel een stap in de goede richting, maar zou graag zien dat de genoemde brutobedragen worden vertaald naar nettobedragen, aan de hand van enkele praktijkscenario’s. Dan zou de burger beter kunnen zien of hij daadwerkelijk van zo’n pensioen kan leven. Ook het ontbreken van gegevens over bijvoorbeeld koopsompolissen draagt niet bij aan het inzicht, vindt de bond.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in