Door het contact van de overheid met burgers en bedrijven zoveel mogelijk digitaal te laten verlopen, kan 300 tot 350 miljoen euro per jaar worden bespaard. Dat heeft minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) becijferd.
Digitale overheid bespaart 300 miljoen per jaar
Het digitaliseren van het helpen van burgers kan tot 350 miljoen euro per jaar opleveren, dat berekend minister Plasterk.
Binnen en buiten
Zijn collega Stef Blok (Rijksdienst) liet eerder deze week in de Hervormingsagenda Rijksdienst al weten dat de Rijksdienst vanaf 2017 waar mogelijk digitaal moet werken, zowel binnenshuis als naar buiten toe."
Contacten digitaal
Niet alleen het Rijk maar ook provincies, waterschappen, gemeenten en overheidsdiensten moeten uiterlijk in 2017 hun schriftelijke contacten digitaal onderhouden, benadrukt Plasterk nu.
Mensen die niet over een computer beschikken of er niet mee uit de voeten kunnen, moeten hulp kunnen inroepen op het gemeentehuis, in een buurtcentrum of in een bibliotheek. Verder blijven telefoon en balie als vanouds middelen om te communiceren met gewoon een echt persoon van de overheid.
Beveiliging
Rijk, de gemeenten en de verschillende diensten gaan intussen kijken naar zwaarder beveiligde vormen van identificatie, als vervolg op het bestaande DigiD met wachtwoord en met een code per sms.
Een werkgroep helpt twee jaar lang ministeries, gemeenten, provincies en waterschappen bij het verbeteren van hun informatiebeveiliging.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Typisch een voorbeeld van een praktijkvreemde bestuurder die zich rijk rekent met een vaag bezuinigingsplan. Ongetijwfeld krijgt men met grote IT-problemen te maken. Verder blijkt weer hoever de overheid achter loopt. Het bedrijfsleven ontdekt vaker hoe belangrijk persoonlijk contact is met de klant. De overheid lijkt steeds vaker zijn burgers op zijn minst te wantrouwen of op zijn ergst te haten. Met steeds meer rigide regels wordt de vrijheid van de burger verder aan banden gelet. Digitale communicatie is het vervolg daarop. Wees dan niet verbaasd dat dit alles koren op de molen is van de populistische partijen. SP, PVV en 50 Plus zullen er wel bij varen en ik gun het ze nog ook. Bovendien blijkt de overheid volstrekt niet in staat om de privacy en veiligheid te garanderen bij internetcontact.
Hôhôhôhohahahahaaaaa!
Denk hier een zware, bulderende buiklach bij, dan onthoud ik mij van verder commentaar.
Blijkbaar missen de heren Plasterk en Blok nog een aantal jaren overheidservaring om zich de missers op dit vlak te herinneren. Laat mij raden welke ambtenaren / ICT adviseurs hierbij zijn betrokken! In de eerste plaats wil ik de heer Plasterk adviseren om het advies en de financiële onderbouwing openbaar te maken. Hij ontvangt waarschijnlijk per ommegaande de valkuilen en risico's die in het advies nog niet zijn vermeld.
Er is eens eerder een artikel geplaatst, in dit medium, dat een firma (ik ben de naam kwijt) de heer Plasterk heeft aangeraden de overheid verdergaand te digitaliseren. Die firma zal dan ook wel achter dit idee zitten.
Maar de ervaring met het UWV leert dat de overheid dit niet moet willen. Ze hoeven alleen maar het rapport van de ombudsman (Brenninkmeier) te raadplegen daarover om te weten dat de overheid de verkeerde weg inslaat als zij dit onzalige plan gaan uitvoeren.
Helaas is dit kabinet niet gevoelig voor alle raadgevingen die ze krijgen. Het kabinet wil weer gewoon terug naar een situatie waarin al haar burgers monddood worden gemaakt. Want een computer luisterd niet. Die voert alleen maar programma's uit. Zo houd je je onderdanen dagen, weken of maanden bezig. Probleem wordt nooit opgelost. Maar pc-moe gaat die burger dan maar verder met zijn leven en heeft de overheid gescoord want die burger heeft niet gekregen waar hij dacht recht op te hebben. En ga zo maar door.
Het zou de eerste keer zijn dat ze in Den Haag goed rekenen. Ik geloof er geen bal van. Ronald heeft meer verstand van dansend rondvaren over de Amsterdamse grachten.
en wat gaat dit de komende 4 jaar kosten om erna te concluderen dat het niet werkt zoals bij de hulpdiensten en politie waar ook wel een klein miljard verknald is in de afgelopen jaren. Het wiel opnieuw uitvinden wil niet zeggen dat je de ontdekker bent. Welke vriendjes moeten geholpen worden om straks een leuk baantje aangeboden te krijgen.
Waar blijft de deskundigheid bij de overheid? Betrouwbaarheid? Kennis en ervaring? Menselijkheid? De ruimte om mee te denken? Inderdaad, computers luisteren niet !
Als burger ervaar ik een toenemende ondeskundigheid en onervarenheid bij bedrijven en werknemers. Zowel bij de overheid, de zorg, als vanuit de semi-overheid of het bedrijfsleven.
Het lijkt wel of mensen niet meer kunnen nadenken. Alles verloopt digitaal, alle informatie moet in een systeem passen. Past een situatie of een vraag niet in een systeem, dan weet men domweg geen oplossing te vinden. De Belastingdienst is hier een dramatisch voorbeeld van.
Stuur je de Belastingdienst netjes schriftelijk een wijziging van een emailadres door, dan wordt er domweg niet op gereageerd. Pas niet in het systeem. Je moet en je zal via een computer je gegevens aanpassen. Brieven worden kennelijk niet meer gelezen.
Bel je als mantelzorger de Belastingdienst om uit te leggen dat iemand te ziek is om zelf aangifte voor btw te doen, dan kan die dienst dat niet verwerken. Werknemers bij de Belastingdienst hebben dus niet de mogelijkheid om ambtshalve iets aan te passen. Een bezwaarschrift indienen dan? Dat werd niet in behandeling genomen, omdat die aangifte niet was gedaan. Ja, maar ik had toch gebeld dat die persoon ziek is? Dat maakt dus niets uit ! Zoek dan maar zelf weer uit hoe je aan inlognaam en wachtwoord komt om dan namens die persoon een aangifte te doen.
Is dit Het Nieuwe Werken?
Volkomen afhankelijk zijn van computers?
Waar blijft de menselijkheid?