Overslaan en naar de inhoud gaan

Breda wil voortaan vooral digitaal communiceren

Een zakelijker, transparanter en meer dienstverlenende gemeente moet vooral digitaal communiceren. Dat is het uitgangspunt van het nieuwe…

Betrokkenheid 
Het automatisme om iedere burger bij alle initiatieven te betrekken houdt volgens de gemeente Breda op te bestaan. Initiatieven worden wel gekoesterd en actieve betrokkenheid wordt zeer op prijs gesteld, 'maar niet langer breed gedynamiseerd'. Communicatie alleen daar waar nodig, dus. 

 

Zelfredzaamheid

De notitie Herijking Communicatiebeleid Breda gaat uit van de gedachte dat de gemeente moet communiceren op een manier die burgers de ruimte geeft zelf initiatieven te ontplooien, maar ook hun zelfredzaamheid vorm te geven. Het college van B&W van Breda bespreekt de notitie in januari met de gemeenteraad.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Click-call-face

Communicatie moet in de basis 'digitaal en excellent' zijn, is het eerste van drie strategische vertrekpunten in het nieuwe communicatiebeleid. "Voorop staat dat mensen zelf initiatief en verantwoordelijkheid nemen. Dat betekent dat ze de weg moeten weten te vinden en dat ze de informatie moeten (kunnen) kennen. Communicatie is daartoe excellent in de basis; zakelijk en transparant. Daarbij gaat het onder andere om informatievoorziening, toepassing hoor en wederhoor, inspraak en overleg. Digitale communicatie staat voorop, analoog aan het click-call-face-principe van dienstverlening. Alle informatie is gebundeld op één plaats te vinden; de nieuwe website van de gemeente Breda. Een portal die plaats biedt aan inbreng en deelname van wie dat wenst. Inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen wordt hiermee een weg geboden om initiatieven aan te bieden aan het gemeentebestuur en vice versa."

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Niet vanzelfsprekend
Het tweede vertrekpunt is dat communicatie 'zaak- of taakgerelateerd' is; de relevante informatie is vervolgens voor iedereen digitaal terug te vinden. Het derde vertrekpunt is dat de schaal  en mate van betrokkenheid de partnerschappen bepaalt. "Doelgroepen worden op basis van de schaal van betrokkenheid per zaak of taak bepaald en uitgenodigd. Stadsbrede uitnodigingen zijn geen vanzelfsprekendheid."

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in