Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouwen reageren meer op gemeenteposts

Als mensen op sociale media reageren op gemeenteberichten dan zijn het vooral vrouwen en hoger opgeleiden. Uit onderzoek van de Vrije…

Als mensen op sociale media reageren op gemeenteberichten dan zijn het vooral vrouwen en hoger opgeleiden. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat slechts een beperkt deel van de bevolking op sociale media de interactie met gemeenten aangaat. En gemeenten hebben bij het plaatsen van berichten een duidelijke voorkeur qua onderwerpen.

Sterk oververtegenwoordigd

Bijna drie op de vijf reacties zijn afkomstig van vrouwen, meer dan de helft komt van burgers tussen de 25 en de 45 jaar oud (terwijl zij nog geen kwart van de Nederlandse bevolking uitmaken) en hoger opgeleiden zijn ‘sterk oververtegenwoordigd’ (de genoemde groepen sluiten elkaar niet uit). Het Zijlstra Center van de VU analyseerde voor de steekproef 4092 reacties op uitingen van twintig gemeenten. 

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Ondervertegenwoordigd

Ondervertegenwoordigd zijn mensen met een commercieel technisch beroep en mensen werkzaam binnen de sector zorg en welzijn. Het moge geen verrassing zijn dat het openbaar bestuur goed vertegenwoordigd is, maar blijkbaar hebben ambtenaren wel een voorkeur wat betreft platform: Twitter. ‘Dit geldt voor LinkedIn als we kijken naar personen met een bedrijfseconomisch en administratief beroep. Anderzijds zien we dat personen met een creatief of taalkundig beroep relatief actief zijn op Instagram.’  

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Leeftijd steekproef versus leeftijd landelijk

Afbeelding

Bron: onderzoek VU.


Duidelijk niet financiën

Er zijn volgens de onderzoekers ‘enkele duidelijke patronen te ontdekken’ als het gaat om de beleidsterreinen waar gemeenten op sociale media over schrijven. Het gaat vooral om burgerparticipatie, cultuur en sport, terwijl financiën en openbaar vervoer achterblijven. Als het dan om financiën gaat, gaat het om ‘terreinen die verhoudingsgewijs weinig financieel belang in gemeenten hebben, zoals sport, cultuur en recreatie’. 

 

Sociaal domein

‘Andersom geldt dat slechts 4 procent van de berichtgeving op sociale media betrekking heeft op het sociaal domein, een terrein dat gemiddeld 38 procent van de totale gemeentelijke uitgaven voor zijn rekening neemt.’ 

 

Methode

Voor het onderzoek selecteerden de onderzoekers twintig gemeenten die op vier platforms actief zijn: Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram. In de periode van maart tot mei jl. zijn voor iedere gemeente de laatste tien berichten geanalyseerd. Vervolgens hebben de onderzoekers gekeken naar ten hoogste de eerste tien personen die reageerden (oftewel: een opmerking plaatsten of het bericht leuk vonden). 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Marleen Stieger

Het rapport is op te vragen via het Zijlstra Center, Vrije Universiteit Amsterdam. Hetzijlstracenter@vu.nl

Op 18 november 2019, 09:51

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in