Het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) verweert zich tegen het beeld dat uit de Checklist Dienstverlening 2010 naar voren is gekomen. De lijst die BZK op 14 januari publiceerde is te veel gericht op de implementatie van instrumenten en te weinig op de tevredenheid van burgers over de dienstverlening in het algemeen, vindt KING.
KING wil Checklist nuanceren
KING vindt de Checklist Dienstverlening 2010 te weinig gericht op tevredenheid van burgers.
De Nederlandse gemeenten komen er op de lijst niet echt goed af, was het ermee vergezeld gaande commentaar van BZK. Ze laten nog te veel afspraken over e-dienstverlening uit NUP en bestuursakkoorden liggen.
Maar KING ziet dat anders, want het draait tenslotte om de tevredenheid van de burgers. “Die tevredenheid van burgers over hun gemeente is niet te meten door alleen te kijken naar al dan niet behaalde NUP-doelstellingen op het gebied van elektronische dienstverlening en de gemeentelijke website. KING pleit dan ook voor een nuancering van de checklist.” (FB)