RUD's nog niet echt bezig met synergie en besparing
De 28 RUD's die officieel van start gaan, zijn nog niet echt in staat hun efficiency en kwaliteit te verhogen. Innovatie krijgt nog weinig aandacht.
De 28 Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD's) die op 1 januari officieel van start gaan, zijn nog niet echt in staat hun efficiency en kwaliteit te verhogen. Innovatie krijgt nog weinig aandacht van de nieuwe RUD's.
Eerst de organisatie
Dat blijkt uit een inventarisatie van Arena Consulting en Telengy. De RUD's zijn opgezet om vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieugebied op een betere schaal uit te voeren dan tot dusver, en zo de efficiëntie te verhogen. Maar vooralsnog zijn de 28 RUD's over het algemeen vooral bezig met het inrichten van de eigen organisatie. Er is nog weinig aandacht voor afstemming met ketenpartners, zoals gemeenten .
Geen afstemming
Zo geeft driekwart van de ondervraagden bij de RUD's aan dat er nog geen afstemming is met de gemeentelijke dienstverlening. De informatievoorziening is (nog) niet afgestemd op gemeenschappelijke behoeften. Met veel gemeenten zijn nog geen afspraken gemaakt over het gebruik van basisregistraties en in bijna tweederde van de gevallen zijn geen afspraken gemaakt over hoe er inzage moet zijn in aanvragen, klachten en statussen - het zogeheten zaakgericht werken.
Verlengde kabels
Het opzetten van een informatievoorziening die de RUD's ondersteunt lijkt vooral een zaak van lange adem. 15 RUD's werken vanaf januari met een tijdelijke voorziening, wat meestal neerkomt op 'verlengde kabels', waarbij de ICT-voorzieningen voorlopig bij de ketenpartners blijven. Voor de langere termijn voorzien de bedrijfsplannen in ICT-opties zoals een inlogmodel, een geharmoniseerd netwerk, een centrale server of het gebruik van 'webservices'.
Niet gericht op samenwerking
Onderzoeker John Rayer vindt het opvallend dat de RUD's zo intern gericht zijn. "Een belangrijk uitgangspunt voor de oprichting van de RUD's was dat de prioriteit moest liggen bij de grote milieucriminaliteit. Dan zou je juist verwachten dat je dat met veel partners doet, zoals politie, inspectiediensten, gemeenten enzovoort. Je verwacht een informatievoorziening die is gericht op samenwerking." Het perspectief is volgens hem vooral door de tijdsdruk op om 1 januari 2013 klaar te zijn (al haalt een aantal zelfs dat niet), verschoven van de rol in de keten naar de eigen organisatie. "Het langtermijnperspectief is een beetje weg."
Grote diversiteit
Het blijkt overigens dat veel van de 28 RUD's zich niet als afzonderlijke organisatie naar buiten zullen presenteren. De helft zet zich neer als backoffice van gemeente of provincie. Dat hoeft volgens Rayer geen invloed te hebben op de informatievoorziening. "Er is een grote diversiteit aan RUD's en dat betekent dat je niet één informatievoorziening kunt uitrollen. Kern is gewoon dat je een goed beeld hebt van het bedrijvenbestand."
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.