Advertentie
digitaal / Nieuws

RUD's nog niet echt bezig met synergie en besparing

De 28 RUD's die officieel van start gaan, zijn nog niet echt in staat hun efficiency en kwaliteit te verhogen. Innovatie krijgt nog weinig aandacht.

19 december 2012

De 28 Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD's) die op 1 januari officieel van start gaan, zijn nog niet echt in staat hun efficiency en kwaliteit te verhogen. Innovatie krijgt nog weinig aandacht van de nieuwe RUD's.

Eerst de organisatie

Dat blijkt uit een inventarisatie van Arena Consulting en Telengy. De RUD's zijn opgezet om vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieugebied op een betere schaal uit te voeren dan tot dusver, en zo de efficiëntie te verhogen. Maar vooralsnog zijn de 28 RUD's over het algemeen vooral bezig met het inrichten van de eigen organisatie. Er is nog weinig aandacht voor afstemming met ketenpartners, zoals gemeenten .

Geen afstemming
Zo geeft driekwart van de ondervraagden bij de RUD's aan dat er nog geen afstemming is met de gemeentelijke dienstverlening. De informatievoorziening is (nog) niet afgestemd op gemeenschappelijke behoeften. Met veel gemeenten zijn nog geen afspraken gemaakt over het gebruik van basisregistraties en in bijna tweederde van de gevallen zijn geen afspraken gemaakt over hoe er inzage moet zijn in aanvragen, klachten en statussen - het zogeheten zaakgericht werken.

Verlengde kabels
Het opzetten van een informatievoorziening die de RUD's ondersteunt lijkt vooral een zaak van lange adem. 15 RUD's werken vanaf januari met een tijdelijke voorziening, wat meestal neerkomt op 'verlengde kabels', waarbij de ICT-voorzieningen voorlopig bij de ketenpartners blijven. Voor de langere termijn voorzien de bedrijfsplannen in ICT-opties zoals een inlogmodel, een geharmoniseerd netwerk, een centrale server of het gebruik van 'webservices'.

Niet gericht op samenwerking

Onderzoeker John Rayer vindt het opvallend dat de RUD's zo intern gericht zijn. "Een belangrijk uitgangspunt voor de oprichting van de RUD's was dat de prioriteit moest liggen bij de grote milieucriminaliteit. Dan zou je juist verwachten dat je dat met veel partners doet, zoals politie, inspectiediensten, gemeenten enzovoort. Je verwacht een informatievoorziening die is gericht op samenwerking." Het perspectief is volgens hem vooral door de tijdsdruk op om 1 januari 2013 klaar te zijn (al haalt een aantal zelfs dat niet), verschoven van de rol in de keten naar de eigen organisatie. "Het langtermijnperspectief is een beetje weg."

Grote diversiteit
Het blijkt overigens dat veel van de 28 RUD's zich niet als afzonderlijke organisatie naar buiten zullen presenteren. De helft zet zich neer als backoffice van gemeente of provincie. Dat hoeft volgens Rayer geen invloed te hebben op de informatievoorziening. "Er is een grote diversiteit aan RUD's en dat betekent dat je niet één informatievoorziening kunt uitrollen. Kern is gewoon dat je een goed beeld hebt van het bedrijvenbestand."

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

peter
Als je goed werkende vrijwillige samenwerkingsverbanden uit elkaar gaat trekken, daar een wettelijke verplichting op zet, kun je verwachten dat e.e.a. fout gaat lopen. Het begint al bj de (extra) dure directeur, dubbele huisvestingskosten etc etc. Dat moet bespaard worden op....degene die het werk moeten uitvoeren. Dus is het niet vreemd dat je kunt wachten op het volgende echec.
Corné Dekker / informatie-architect Mozard MidOffice Suite
Hulde voor dat deel van de RUD's dat zich neerzet als backoffice van gemeenten of provincies. Nu maar hopen dat die als opdrachtgevers de RUD's bewegen tot een pragmatische zaakgerichte ketenintegratie: http://t.co/pyhHnmhv
A.W. Plat / Teamleider Informatievoorziening/PL Zgw
heel herkenbaar en bovenal lomp! Zijn gemeenten al autonoom en in staat tot verspilling, zo'n RUD maakt het nog bonter
Koen Lucas / teamleider integrale handhaving
Jammer dat de ingrijpende operatie om een RUD te vormen zo onderschat wordt. Natuurlijk hebben de RUD's een hoop werk aan het vormgeven en organiseren. Om op de kortst mogelijke termijn synergie en efficiencywinst te bereiken, is het hard nodig dat dit goed gebeurt. Dat kun je 'navelstaren' noemen, of zorgvuldigheid, afhankelijk van je focus en belang. Laten we niet uit het oog verliezen welke partijen dit onderzoek hebben gedaan; twee adviesbureaus die kennelijk willen onderstrepen dat er nog veel consulting nodig is.
JHAGM Sneuf vanm Toetellaere / Herder BD
Het echec Openbaar Lichaam Rijnmond met een eigen Milieudienst, gevolgd door Remicera (Regionale Milieudienst Randstad) heeft ons niet genoeg geleerd. Indienen van vergunningaanvragen in 47- voud was heel gewoon:steekwagengewijs werden die in twee etappes de lift ingereden: één vergunningaanvrage was al te veel voor het draagvermogen van de lift. Diezelfde aanvragen moesten ook bij de gemeente worden ingediend:BWT.Milieuafd.,Brandweer,kortom de aanvrager moest familie hebben in een papierfabriek....Wat is het resultaat?Voortdurend lange wachttijden,niet te behappen omvang, ondeskundigheid bij de lezer van het schoons en het uiteindelijke doel: grotere veiligheid ontstond door incidentenmanagement. Het Openbaar Lichaam is terziele, dus gaan we elders het land bedekken met deze ideeën...
ambtenaar
@ heer sneuf: u loopt een jaar of dertig achter... tegenwoordig werken we met één wet, een loket, een digitaal syteem en mailoverleg tussen bestuursorganen. Ik geef direct toe dat dit ook nog niet briljant werkt, maar de periode die u schetst ligt toch al enige tijd achter ons...
Jan / ambtenaar
Het is inderdaad onzinnig om die goedlopende samenwerkingsverbanden te doorbreken. En daar komt bij dat de ene gemeente alle Wabo taken inbrengt en de andere alleen de basistaken. Flexwerken wordt gestimuleerd. Dat betekent dat het mogelijk is dat er straks een ambtenaar in zijn auto stapt, 40 km. rijdt om aan een bureau naast mij "mijn" oude werk gaat doen. Een branche als de melkveehouderij kan de gemeente nog zelf controleren..maar voor de handhaving van de eerste de beste coniferenkweker zal de betreffende (RUD)-ambtenaar toch echt weer zijn auto in moeten om de 40 km. wederom te overbruggen. Laat de RUD een backoffice zijn voor zaken die er echt toe doen!
John / Adm. medewerker
De RUD's moesten zo snel opgestart worden, dat er niet nagedacht kon worden over een andere aanpak van de organisatie. Dat gebeurt in de meeste gevallen, dat een organisatie uit de grond gestampt moet worden. De politiek verlangt nameliojk op de korte termijnresultaat. Over de lange duur mag niet nagedacht worden. Politiek, hè
Advertentie