of 59318 LinkedIn

Onvrede over online gemeenteberichten in Utrecht

De gemeenteberichten alleen nog online via www.officielebekendmakingen.nl? In Utrecht zijn de eerste ervaringen niet bepaald positief.

De gemeenteberichten alleen nog online via www.officielebekendmakingen.nl? In Utrecht zijn de eerste ervaringen niet bepaald positief.


Lastig te vinden
Sinds 27 maart publiceert de gemeente Utrecht het overgrote deel van de traditionele gemeenteberichten alleen nog digitaal via www.officielebekendmakingen.nl. Daarmee had de gemeente een primeur. Maar in één oogopslag zien of er relevante berichten zijn, is er niet meer bij, klagen de bewoners. Het blad Dichtbij.nl, dat de gemeenteberichten uit zijn papieren kolommen zag verdwijnen, heeft online gevraagd of dat een verbetering is. Slechts 11 procent antwoordt met 'ja'. Reacties over de site waar de berichten voortaan zijn te vinden variëren van lastig te vinden en ingewikkeld' tot 'zeker geen vooruitgang voor mensen die niet heel handig zijn met een PC'.

Geen postcodeselectie
De belangrijkste functionele klacht is dat het zoeken op postcodegebied op www.officielebekendmakingen.nl nog niet werkt. Dat komt pas in juni, verklaart een woordvoerster van de gemeente Utrecht. "De gemeente heeft tot nu toe veertien e-mails en drie brieven ontvangen over het online gaan van de gemeenteberichten. Wij nemen deze mails/brieven en de reacties hieronder uiteraard ter harte als het gaat om het verbeteren van de toegankelijkheid en het gebruiksgemak." Dat zijn dan wel suggesties voor de beheerders van de centrale website. Een suggestie die de woordvoerster doet aan inwoners die moeite hebben met het zoeken in www.officielebekendmakingen.nl, is eventueel deelnemen aan de cursus 'Omgaan met E-overheid' bij de bibliotheken. Die cursus van vier dagdelen (in drie bibliotheken) behandelt alle vormen dan digitaal zakendoen met de overheid.

Onbekend bij KCC
De CDA-fractie maakt zich ook zorgen over de toegankelijkheid van Utrechtse overheidsinformatie en ging zelf op onderzoek uit, onder andere bij het klantcontactcentrum. "Niemand bleek bij de gemeente in staat uit te leggen waar de gemeenteberichten (digitaal) gevonden konden worden. Dit is een kwalijke zaak. De gemeente werkt zo drempelverhogend in plaats van de toegankelijkheid van gemeenteberichten te vergrote", aldus de woordvoerster. De verantwoordelijke wethouder Keijkamp heeft beloofd de opgestelde instructie nogmaals onder de aandacht van de medewerkers te brengen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door R.W.Jacobs (pensionada) op
De Gemeente berichten zijn niet vindbaar op de site
Een kwalijke zaak daar ik regelmatig de officielebericheten inkijk ivm vergunningen enz.
Dit is voor mij belangrijk om te kunnen reageren of bezwaar te kunnen maken. Maak de site snel bereikbaar
Anders kunnen de bewoners in de knel raken met reageren of bezwaar maken.

R>W Jacobs
Door Marjan (beleidsmedewerker) op
In Utrecht werd drie jaar geleden bij een symposium over communicatie voor ambtenaren en politcy al opgemerkt dat men, door alle maatregelen tot digitaliseren, sterk de indruk wekt dat men zo weinig mogelijk contact wil met de burger. Geen burgers aan loketten, je zoekt wat je nodig hebt zelf maar op het is te vinden op. ..Toen is al aangegeven dat er altijd een deel van de bevolking zal zijn zonder of met beperkte toegang tot digitale informatie. Dat is moeilijk te begrijpen voor jongeren maar wel een reële aanname.
Door Julius op
Deze reactie zal de knipselkrant van de gemeente Den haag niet halen want de directie van de sociale dienst die ook alles digitaliseert leest allen de positieve reacties en dan gaat alles crescendo en gaat er niets fout... Doet mij denken aan de woordvoerder van Saddam Hoessein die zei dat Irak de oorlog won en de Amerikanen verdreven werden terwijl de bommen om zijn oren ontploften. En de gemeenteraad...? die doet niets...

Maar de ambtenaren klagen. Maar uit de tevredenheidsonderzoeken blijkt dat niet. En hoe komt dat? Die worden digitaal afgenomen dus kan men zien wat men antwoordde... maar dat dekt men weer toe... want als je kritiek hebt moet je maar wegwezen... maar dat is de menatiliteet van zwakke leidinggevenden
Door Rik Jungmann (Redacteur ) op
De omgekeerde wereld. Een cursus moeten volgen van vier dagdelen om na te kunnen gaan of je buurman een boom wil kappen. En dan ook nog je buurman niet kunnen vinden omdat je niet op postcode kan zoeken. De lokale bladen kunnen gerust zijn. Hun contracten met de gemeente lopen geen enkel gevaar.
Door Peter op
Helemaal eens met @Matt Poelmans. Alles uitsluitend digitaal wordt in de meeste gevallen uitsluitend ingegeven door financiële aspecten. Het is goedkoper dan advertenties plaatsen. Dat het voor de burger er niet eenvoudiger op wordt is niet van belang, en ook niet dat niet iedereen over internet beschikt. Ooit kreeg ik als antwoord van iemand van Communicatie (!), dan gaat men toch naar het Staatskantoor of de bibliotheek; er is daar gratis internet waarmen dan kan kijken of er nog iets is verschenen. Er wordt ook maar voorbijgegaan aan het feit dat je niet de hele tijd de site van de gemeente gaat opzoeken of er iets is gepubliceerd. Trouwens, je zoekt je suf om iets te vinden. Mijn advies is beide, zowel op papier als elektronisch, hetgeen ook meer recht doet aan Afd. 2.3 Awb, waarin geld dat de burger bepaalt of hij via de elektronische weg bereikbaar is, en niet de overheid.
Door Matt Poelmans (Directeur Burgervisie) op
Norm 1 van de BurgerServiceCode luidt: keuzevrijheid contactkanaal is aan de burger. Dat betekent dat er meer mogelijkheden moeten zijn naast de digitale, zeker als die niet voldoet aan de basistoegankelijkheidseisen van Drempelvrij.nl
Misschien is een cursus "Omgang met burgers" wel nodig voor deze woordvoerster ...