Advertentie
digitaal / Nieuws

'Nederlandse digitale diensten behoren tot Europese top'

Europa is hard op weg is om de doelstelling van het 'digitale decennium' te halen: volledige digitale dienstverlening in Europa.

05 juli 2024
Nederland ICT AI-generated
Shutterstock

Online overheidsdiensten in Nederland behoren tot de top van Europa. Dat blijkt uit de resultaten van de eGovernment Benchmark 2024 van Capgemini. De jaarlijkse studie, uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie, beoordeelt de digitale transformatie van publieke diensten in 37 landen.

Financieel Teamleider

Latentis in opdracht van Provalu
Financieel Teamleider

Planeconoom

JS Consultancy in opdracht van de gemeente Nieuwegeinni
Planeconoom

Nederland scoort met 96% van de overheidsdiensten die online beschikbaar erg hoog. Zelfs ruimt boven het Europese gemiddelde van 88%. Gebruiksvriendelijkheid is een sterk punt van de Nederlandse overheden: bij 89% van de diensten worden persoonsgegevens vooraf ingevuld, terwijl dit in andere Europese landen slechts 71% is. Zo’n 13% van de diensten wordt proactief geleverd, zoals automatische kinderbijslag na geboorteaangifte. In Nederland worden bij 89% van de verleende digitale diensten vooraf persoonsgegevens ingevuld, terwijl dat bij slechts 71% van de andere Europese onlinediensten gebeurt.

Veiligheidscriteria

Bovendien is Nederland het enige land dat aan alle veiligheidscriteria van de Benchmark voldoet. Bij zo’n 90% van de diensten kan veilig worden ingelogd met DigiD. Toch ontbreekt inzicht voor gebruikers in wie hun persoonlijke data gebruikt. Verder kan Nederland nog stappen maken wat betreft internationale gebruikers van de dienstverlening. Slechts 54% van deze diensten is online beschikbaar.

Uit het onderzoek wordt verder duidelijk dat Europa in zijn algemeenheid hard op weg is om de doelstelling van het 'digitale decennium' (Digital Decade) te halen, namelijk volledige beschikbaarheid van online overheidsdiensten. Diensten moeten volgens het doel uniform en gemakkelijk toegankelijk zijn, ongeacht het land of de dienstverlener.

Uitdagingen

Volgens het rapport zijn meer dan acht van de tien Europese overheidsdiensten (86%) online beschikbaar, maar er zijn ook nog steeds belangrijke uitdagingen. Zo voldoet 65% van de websites van Europese overheden niet aan de criteria van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) voor gebruikers met (visuele) beperkingen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie