Deregulering
Hoofddocent bestuursrecht en bestuurskunde van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG), Heinrich Winter, ondervroeg burgemeesters en gemeentesecretarissen over de uitwerking van deregulering op lokaal niveau. Hij deed dat met het oog op de oprichting van het nieuwe Netherlands Institute for Law and Governance dat zich zal gaan bezighouden met de verhouding tussen publieke en private belangen.
Burgemeesters: Rijk overvraagt gemeenten
Burgemeesters en gemeentesecretarissen vinden dat de rijksoverheid te veel wil van gemeenten. Enerzijds moeten gemeenten bijvoorbeeld de…
Ongrijpbaar
Winter constateert dat het gewenste effect van deregulering, namelijk vermindering en vereenvoudiging van de regelgeving, is mislukt. Het klinkt goed, maar het is een lastig en ongrijpbaar fenomeen, vinden de bestuurders, die zeer sceptisch zijn over initiatieven op dit gebied van het Rijk. Maar tegelijkertijd is de dienstverlening van gemeenten opmerkelijk verbeterd, terwijl de bestuurders dat zelf pas als derde beoogde doel noemen.
ICT
Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten door de beoogde deregulering vooral creatief zijn gebleken in het inzetten van ICT om de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren. Ook versnellen van de besluitvorming en vereenvoudiging van vergunningaanvragen noemen veel bestuurders als succesvolle deregulering. Voorbeelden daarvan zijn het afschaffen van de kapvergunning en de vergunning voor het organiseren van een klein evenement.
Praktisch
Burgemeesters en gemeentesecretarissen lijken volgens Winter helemaal niet geïnteresseerd in door het Rijk gewenste fundamentele discussies over markt en overheid. Ze kiezen voor het praktische, voor de burger belangrijke dienstverlenende werk en vinden dat de principiële discussie maar elders moet worden gevoerd.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Sinds wanneer zijn gemeentesecretarissen bestuurders??
Helemaal eens met visie gemeentelijke bestuurders.
Ik heb jarenlang werkervaring bij Rijk en Provincie. Ben nu als adviseur werkzaam om relatie (gemeentelijke) overheid tov ondernemers te verbeteren, oa door lastenverlichting. Regels afschaffen is niet echt mogelijk, door Rijksbeleid. Beter is de soepele, meedenkende omgang er mee. Het wordt lokale bestuurders en ambtenaren door het Rijk eigenlijk onmogelijk gemaakt om "lef" te hebben. Alle risico's worden met regels afgedekt, hopen ze. Het Rijk legt veel verantwoordelijkheid en "schuld" bij de gemeenten. Maar het is meer het "balk in eigen ogen en de splinter bij de ander"-verhaal.
Het ging bij de recente wetgeving, Dienstenwet, vierde tranche Awb, Wabo, wsb, Wet dwangsom c.a., Lex Silencio P e.d., steeds om symboolwetgeving om bij burger en bedrijfsleven goede sier te maken met regelreductie.
En vervolgens laten de gemeenten zich de bundels papier en de schuld voor de mislukking van deregulering in de schoenen schuiven!