Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese Commissie adverteert niet meer op X

Vanwege een toename aan haatberichten en desinformatie stopt de Europese Commissie voorlopig met adverteren op X (Twitter).

Smartphone met app X, voorheen Twitter en oude logo op achtergrond
− Shutterstock

De Europese Commissie zal voorlopig geen advertenties plaatsen op het communicatiekanaal X. Dit is 'om te voorkomen dat de commissie reputatieschade oploopt' door de grote hoeveelheid nepnieuws die er via dit kanaal wordt verspreid. Een woordvoerder van de commissie zei vrijdag dat er een 'toename van haatberichten' valt te signaleren op X en dat dit de 'effectiviteit van de communicatie' van de Europese Commissie teniet doet.

Desinformatie over oorlog

X wordt op dit moment toch al goed gecontroleerd door de Europese autoriteiten vanwege de nieuwe Europese Wet op Digitale Diensten. De Europese Commissie heeft in oktober al vragen gesteld aan het door zakenman Elon Musk beheerde sociale mediaplatform over de inhoud van X-berichten. Vooral veel berichten die refereren aan de aanval van Hamas op Israël en de oorlog in de Gazastrook vallen wat de Europese Commissie betreft onder 'desinformatie'. Nepnieuws moet volgens de nieuwe Europese wet strenger aangepakt worden.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in