Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen uniforme website voor gemeenten

Eén uniforme kernwebsite voor gemeenten? Na een rondvraag en een bijeenkomst met veertig gemeenten komt de VNG tot de conclusie dat daar…

Eén uniforme kernwebsite voor gemeenten? Na een rondvraag en een bijeenkomst met veertig gemeenten komt de VNG tot de conclusie dat er geen draagvlak is voor zo’n - mogelijk kostenbesparende - oplossing.


In debatten hebben Kamerleden minister Plasterk meermalen gevraagd om meer eenheid in ‘gemeentewebsites’, met als uitgangspunt dat het vooral verspilling van capaciteit en geld zou zijn dat vierhonderd gemeenten in feite vrijwel hetzelfde doen op hun website, en deze toch allemaal apart (laten) ontwikkelen naar eigen inzichten. Maar daar gaan de handen niet voor op elkaar bij de gemeenten, blijkt nu uit de peiling die de VNG op verzoek van minister Plasterk deed. 

Eigen wijze
Gemeenten hechten eraan ‘zich naar de inwoners te presenteren op een eigen wijze, die past bij het karakter van de gemeente’, aldus de VNG in een brief aan BZK. Het gaat immers niet alleen over producten en diensten, maar ook over het presenteren van de stad, de collegeprioriteiten en lokale ontwikkelingen. ‘Eén uniforme (model-) website ‘aan de voorkant’ doet geen recht aan de verschillen die er tussen gemeenten bestaan en de vrijheid die bijgevolg nodig is om de website in te delen en in te richten naar de behoeften van de lokale samenleving en van de eigen organisatie.’

Wel deelaspecten
Volgens de VNG zien de gemeenten ‘aan de achterkant’ wel mogelijkheden voor het hergebruik van ontwerpen en functionaliteiten. Maar ‘kansen voor gemeenschappelijke voorzieningen liggen vooral bij deelaspecten van een website’, schrijft de VNG. Standaard interfaces en bouwstenen horen daarbij.

Bestaande opties
Er zijn overigens mogelijkheden om terug te vallen op een complete ‘achterkant’ voor zo’n gemeentewebsite. De gemeente Vught stelt kosteloos de eigen (open source) website ter beschikking in een bruikbare vorm en het samenwerkingsverband Dimpact is met een vergelijkbaar initiatief begonnen. De VNG zegt daarover desgevraagd: 'De lijn van Vught en Dimpact is wel de lijn waar alle gemeenten zich in kunnen vinden. Namelijk vrijheid om in de presentatie naar de burger (dus de ‘voorkant’) een eigen stijl en vorm te zoeken die aansluit bij het karakter van de lokale samenleving. Maar niet-vrijblijvende samenwerking en standaardisatie waar het gaat om de ‘achterkant’:  hergebruik van de bouwstenen (zoals in de brief genoemd) en standaardisatie in koppelingen naar (dienstverlenings)processen.'

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

joop luster

er wordt hier ontzettend veel geld mee verknoeid doordat in veel gemeenten medewerkers het wiel zitten uit te vinden.
Nederland is een dorp maar veel bestuurders doen alsof ze het middelpunt van de wereld zijn. Allemaal vissen ze met heel dure hengels en nog duurder aas in dezelfde vijver. Den Haag gooit de verantwoordelijkheid over de schutting. Lekker makkelijk. Want niet alleen in de verwachting dat er goedkoper gevist zal worden maar vooral om de handen in onschuld te kunnen wassen.
De VNG kan zich maar beter opheffen want die proberen vooral on-geoormerkt geld binnen te halen. Ook lekker makkelijk.

Op 6 maart 2015, 22:45
Arnold Wester

Het is toch vreemd dat de gemeente die de klant centraal wil stellen, zich niet kan voorstellen dat die klant gebaat is bij eenduidige websites ongeacht de gemeente, zodat wanneer ik in mijn eigen gemeente een afspraak wil maken, ik dat ook voor mijn moeder bij een andere gemeente kan. Nu is het voortdurend een zoekplaatje. Zorg dat gelijke functies zich ook gelijk gedragen.

Op 10 maart 2015, 12:34
Marc Albers

Het meeste is hier al gezegd, maar nu even op zijn JBF(JanBoereFluitjes) als oud-ICTer. De voorkant, de presentie, het binnenkomstplaatje heeft niets te maken met de onderliggende processen, modules, die voor alle gemeentes hetzelfde zijn. Die processen en modules zijn het kostbaarst, het meest onderhoudsgevoelig, vooral m.b.t. veranderde wetgeving. Dat plaatje, die binnenkomstpagina kan door iedere gemeente "vrij" ingevuld worden om de freubelaars aan het werk te houden tot aan hun pensionering, maar de onderliggende modules moet je centraal en uniform onderhouden en beveiligen. Ik hoef u niet te herinneren aan alle malaise van de laatste jaren m.b.t. het niet “up-to-date” zijn van overheidssites en het zwakke inspelen op gevaren van buitenaf. Los van het overal opnieuw het wiel uitvinden kostte dat al veel geld. Het onvermogen van het VNG om dit aan haar leden duidelijk te maken spreekt boekdelen…

Op 10 maart 2015, 18:49

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in