Advertentie
digitaal / Nieuws

Geen geld voor Burgerzakensysteem

De modernisering van de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) is flink uit de hand gelopen, zo blijkt uit twee onderzoeken. Staatssecretaris Bijleveld wil de realisering van een Burgerzakensysteem herstarten maar hoe dat betaald moet worden is nog onduidelijk.

25 januari 2008

De modernisering van de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) is flink uit de hand gelopen, zo blijkt uit twee onderzoeken. Staatssecretaris Bijleveld wil de realisering van een Burgerzakensysteem herstarten maar hoe dat betaald moet worden is nog onduidelijk.

In oktober vorig jaar schortte de staatssecretaris de realisatie op van het Burgerzakensysteem, het decentrale deel van de GBA, in afwachting van de uitkomst van de onderzoeken naar de kostenoverschrijding en de aansturing van het programma Modernisering GBA (mGBA). De uitkomsten van die onderzoeken zijn vernietigend.

De aansturing van het complexe en risicovolle project deugde niet, zo concludeert de Auditdienst van Binnenlandse Zaken. Daardoor was en onvoldoende regie op functionaliteit, geld, tijd en risico’s en de verantwoording hierover.

M&I/Partners onderzocht de begrotingsoverschrijding tussen september 2006 en april 2007 die 8,4 miljoen bedroeg. Oorzaken lagen in tegenvallers, toename van de complexiteit en tijdsoverschrijdingen. Inmiddels heeft het programma al een kleine 18 miljoen euro gekost en eigenlijk is nog eens 13 miljoen nodig om het af te maken.

De business case die in 2003 diende om de gemeenten te overtuigen van deelname was van onvoldoende kwaliteit en speelde bij de uitvoering van het programma geen rol meer. Niet alleen deugde de governance van het programma niet, aldus de Auditdienst, het ontbrak ook aan corrigerend vermogen. De verslechterende communicatie tussen het verantwoordelijk Bzk-agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) en uitvoerder ICTU speelde daarbij een rol. In het contract met ICTU was alleen sprake van een inspanningsverplichting. Ook M&I ziet problemen bij ICTU en dan met name als het gaat om de financiele rapportage, die schoot tekort en ontbrak in de eerste helft van 2007 zelfs geheel. De risicoverdeling tussen opdrachtgever, uitvoerder en gebruikers was niet goed verdeeld, zo concluderen de onderzoekers.

Het centrale deel van het systeem, GBA-V, waarin afnemers persoonsgegevens opvragen, is recent met vertraging opgeleverd. Zij het dat een deel van de beoogde functionaliteit nog moet worden gerealiseerd. De ontwikkeling van het decentrale deel, het beheerssysteem waarmee de gemeenten gegevens aanleveren en dat met modules van de leveranciers moet worden opgewaardeerd tot het Burgerzakensysteem, ligt zoals gezegd stil. De staatssecretaris schrijft aan de Tweede Kamer dat zij het voornemen heeft om de realisatie te herstarten onder voorbehoud van draagvlak bij de bestuurlijke partners en middelen bij de betrokken partijen. M&I maakt duidelijk dat het resterende budget in ieder geval onvoldoende is voor de realisering van het hele programma.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie