Overslaan en naar de inhoud gaan

Belastingdienst in gebreke bij digitale aangifte

De Belastingdienst heeft de afgelopen jaren te weinig informatie gegeven over de mogelijke gevaren van digitale aangifte. Dat oordeelt de…

De Belastingdienst heeft de afgelopen jaren te weinig informatie gegeven over de mogelijke gevaren van digitale aangifte. Dat oordeelt de Nationale ombudsman naar aanleiding van een klacht van een belastingplichtige uit Uden.

De ombudsman heeft de minister van Financiën geadviseerd de informatievoorziening op dit punt uit te breiden en te verbeteren. De man uit Uden kreeg in 2007 te maken met een invasie van virussen en advertentiesoftware op zijn computer. Dat gebeurde nadat de Udenaar het antivirusprogramma Norton op zijn pc even had uitgeschakeld om de aangifte elektronisch te kunnen versturen. Hij had dat gedaan op aanraden van de fiscus, omdat vijf eerdere pogingen waren mislukt. De firewall van het beveiligingsprogramma had het versturen geblokkeerd.

De klager was na de computercrash allerlei belangrijke documenten kwijt en deed zijn beklag bij de Belastingdienst. Volgens hem had de dienst het advies Norton uit te schakelen moeten voorzien van een waarschuwing. De man richtte zich ook tot de staatssecretaris van Financiën. De bewindsman schreef onder meer dat ook mensen met een beperkte kennis van automatisering kunnen weten dat het uitschakelen van beveilingssoftware risico’s met zich meebrengt.

De Udenaar nam geen genoegen met deze reactie en wendde zich tot de Nationale ombudsman die de zaak aankaartte bij de staatssecretaris. Die bleef erbij dat de verzendblokkade een probleem van de pc-gebruiker is en het niet aan de Belastingdienst is om maatregelen te nemen.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

De ombudsman oordeelt nu dat de zorg van de Belastingdienst voor een probleemloze digitale aangifte beter had gekund en noemt het gedrag van de dienst niet behoorlijk. “Het had op de weg van de Belastingdienst gelegen om de problemen effectief op te lossen in plaats van de verantwoordelijkheid bij de belastingplichtige te leggen, zoals de staatssecreteris deed.”

Het probleem speelt thans niet meer omdat het verzenden van aangiften via de persoonlijke code DigiD gebeurt. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in