Een kilometerheffing om het spitsverkeer terug te dringen wordt al in de loop van de komende kabinetsperiode gefaseerd ingevoerd. Dat staat in het regeerakkoord dat woendag is gepresenteerd. Tot dusver was het de bedoeling dat de kilometerheffing er pas vanaf 2012 zou komen.
Regeerakkoord: rekeningrijden eerder invoeren
Een kilometerheffing om het spitsverkeer terug te dringen wordt al in de loop van de komende kabinetsperiode gefaseerd ingevoerd. Dat staat…
De kilometerheffing komt er alleen eerder als de invoeringskosten niet te hoog zijn, dat wil zeggen niet hoger dan 5 procent van de opbrengst, en de wegenbelastingen worden ‘teruggeploegd’ en uitgegeven aan infrastructuur.
Daaronder valt ook het openbaar vervoer, lichtte PvdA-verkeersspecialist Sharon Dijksma toe.
Bovendien zal een beslissing genomen worden in overleg met maatschappelijke organisaties, naast de Tweede Kamer. “Het draagvlak mag niet verspeeld worden”, onderstreepte Dijksma. CDA-collega Eddy van Hijum: “De voorwaarden zijn leidend. Die bepalen hoe snel het gaat.”
Met de gefaseerde invoering wordt bedoeld dat mogelijk eerst alleen het vrachtvervoer onder een heffing zal vallen. Een andere mogelijkheid is dat de grote steden, die al langer aandringen op experimenten met rekeningrijden, als eerste beginnen. “Begin je met de steden, dan wordt het wel heel ingewikkeld”, aldus Dijksma.
IT-bedrijven als LogicaCMG, Siemens en T-Systems lopen zich al enkele jaren warm voor de invoering van rekeningrijden in Nederland. Oud-Philipstopman Roel Pieper concludeerde na onderzoek dat een kilometerheffing met gebruikmaking van ICT in Nederland goed realiseerbaar is. (anp/Geert Kelfkens – Automatisering Gids)