De onderzoekers van de Rekenkamer constateren dat vaak deelvraagstukken worden aangepakt en dat problemen zich opstapelen door het niet voorhanden zijn van oplossingen of het niet volledig invoeren ervan. Zo zijn er bijvoorbeeld voor het ondervangen van de beperkte houdbaarheid van bepaalde gegevensdragers digitale depots opgezet, maar deze zijn niet rijksbreed in gebruik. Overigens ziet de Rekenkamer ook een soms te groot vertrouwen in ICT-oplossingen, waarbij bestuurders onvoldoende zicht hebben op de mogelijkheden en vooral ónmogelijkheden van ICT.
Overheid worstelt met informatiehuishouding
Over de informatiehuishouding van de overheid is nog onvoldoende nagedacht, stelt de Rekenkamer in een rapport. De aandacht gaat vooral uit…
OCW en BZK hebben een beleid opgesteld dat de departementen afzonderlijk ten uitvoer moeten brengen. Maar op die manier komt een 'duurzame informatiehuishouding' niet dichterbij, aldus het rapport. Ook de Rekenkamer zelf komt zo in het nauw, want die is voor de uitvoering van haar taak afhankelijk van die informatiehuishouding. Zij gaat er daarom extra op letten en wil over enkele maanden met een plan van aanpak komen.
Minister Plasterk van OCW en staatssecretaris Bijleveld van BZK onderkennen in een reactie de omschreven problematiek en onderschrijven de noodzaak van modernisering van de informatiehuishouding. Het overdadige vertrouwen in ICT-oplossingen zou volgens hen overigens worden ingeperkt door de invoering van de CIO-rol binnen de departementen.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Als ik dit bericht lees, dan voel ik gewoon dat zaken niet integraal worden opgepakt, en al helemaal niet onder architectuur.
Mijn credo is: maak een ontwerp van de besturing, de bedrijfsvoering, de informatievoorziening en de ICT-infrastructuur van een onderneming en stem deze vier ontwerpen op elkaar af.
Zorg daarmee voor een gemeenschappelijk begrippenkader en beeld in de onderneming. Je hebt dan een bouwplaat in handen.
Overal waar ik dit samen met managers, directies, beleidsmedewerkers en architecten doe (op A0-formaat poster architectuurvisualisaties maken) is het een verademing en worstelt men vele malen minder met de informatiehuishouding.
Wie hier met mij verder over wil discussieren, kan mij vinden op www.xr-magazine.nl
Haal een streep door NUP. Basisregistraties eerst.
@Hans: uhhh... leuk dat je het eens bent, maar wat je daar zo formuleert is nou net de implementatieproza waar ik zo langzamerhand schoon genoeg van heb.
Ralf, ik kan je reactie voorstellen. Toch zijn de opsommingen van Hans en het credo van Mark geen loze kreten. Het zijn "bouwstenen" die al golden van voor het digitale informatietijdperk. De fout erbij is vaak dat er steeds naar één grote voor alles geldende oplossing wordt gezocht. Stel een grove bouwplaat op (het liefst standaard voor gelijke organisaties) en ga dan bij de basis beginnen. Niet alles tegelijk maar bij de makkelijkste processen en dan uitbreiden. Alleen maar de basisregistraties aanpakken zonder dat het einddoel inzichtelijk heeft ook zijn nadelen.