Eerder weggaan van werk, oppas regelen of zelfs vrij nemen; bijna één op de vier burgers moet dergelijke maatregelen treffen voor het afnemen van producten of diensten van de overheid, zoals het wijzigen van kinderbijslag en het regelen van een vergunningsaanvraag. Dat blijkt uit een onderzoek naar de dienstverlening van de overheid van financiële dienstverlener Everest onder 840 burgers.
Kwart burgers gooit agenda om voor dienstverlening overheid
Een kwart van de burgers ziet zich genoodzaakt zijn agenda om te gooien voor diensten van de overheid, blijkt uit onderzoek van financieel…
Liever niet aan het loket
Uit het onderzoek blijkt dat burgers steeds minder bereid zijn om naar een loket te gaan om zaken met de overheid te regelen. 77 procent van de respondenten handelt de zaken liever online af. Slechts 1 op de 5 geeft de voorkeur aan persoonlijk contact op een kantoor of in het gemeentehuis of contact per post of telefoon.
Mobiele devices
De smartphone en tablet is nog geen gemeengoed in de communicatie tussen overheid en burger. Slechts drie procent heeft een voorkeur voor deze communicatiemiddelen. Een belangrijke reden daarvoor is dat veel online diensten van de overheid nog niet geschikt zijn om via mobiele devices gebruikt te worden.
Alles digitaal
Minister Plasterk streeft ernaar om alle dienstverlening van de overheid per 2017 online toegankelijk te maken. Momenteel, zo blijkt uit het onderzoek, heeft iets minder dan de helft van de burgers vertrouwen in de geautomatiseerde afhandeling van digitale diensten van de overheid. Toch verwacht 54 procent van de respondenten dat in 2017 alle overheidszaken digitaal afgehandeld kunnen worden.
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De vraag is wat je verstaat onder online, het eenvoudige en laagdrempelige mailen of een of andere ellendige website met eindeloze vragenlijsten waar je niet doorheen komt.
Geldt ook voor een bank, een tandarts, een arts, een ziekenhuis, een studiefinanciering, een verzekering, een onderhoudsmonteur. Kortom voor veel zaken die je wilt regelen neem je vrij. En hoe vaak kom je bij je gemeente? Eens per 5 jaar?
Mijn gemeente, de gemeente Ede, hanteert een "avondopenstelling". Eén keer per week. jaja, één hele avondopenstelling...
En wat moet je je daar dan bij voorstellen? Dat bij god's gratie er één enkele juffrouw achter de balie blijft zitten tot halfzeven.
Een beetje supermarkt is zes dagen per week tot acht uur open. Een beetje warenhuis kent een koopavond tot negen uur.
Maar de gemeente Ede: half zeven....
Amateurs is nog een te vriendelijke omschrijving voor dit soort ambtelijke 'klantvriendelijkheid'. Klungels.
Met John eens. In mijn gemeente (Haarlem) kan steeds meer digitaal, en dat is goed, maar soms wil ik iemand persoonlijk spreken. Dan maak je een afspraak. Geen probleem.
Het gemeenschappelijk belang brengt met zich dat de burger zich soms - als het zijn/haar eigen zaken betreft - moet aanpassen. Dat voorkomt dat kosten onnodig stijgen en belastingen en tarieven verhoogd moeten worden.
Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik regelmatig thuis kan werken. Dat combineer ik dan met noodzakelijke bezoeken aan tandarts, gemeente en gesprekken op school. Ik werk dan 's avonds nog een uurtje door.
Volgens mij loopt het allemaal helemaal zo'n vaart niet. Ik verwijs alleen maar naar het rapport 'De Burger gaat Digitaal' van de Nationale Ombudsman. Zegt genoeg, denk ik.
Leuk allemaal dit soort ambities. De gemeente zou al volledig digitaal zijn op 1 jan 2015 (e overheid antwoord concept). Nu zegt de minister 2017. Ik heb in gemeenteland rondgelopen. Gaat niet lukken. Zolang iedere gemeente zijn eigen ICT blijft regelen, blijft het aanmodderen. Veel te complex en veel te duur.
@John de manager: helemaal gelijk. Tandarts, schilder, aannemer, bank vergen "omgooien" van je agenda en niemand moppert. Blij dat @August Biels gewezen ambtenaar is. Je zal maar door zo'n ontevreden mopperaar aan de balie geholpen worden. En @Kemperman ook een goed punt: iedereen klaagt over belastingen en tegelijk over maatregelen (geen 24/7 openstelling bijv) om de uitvoeringskosten te drukken. Raar volkje, die Nederlanders. Leukste is natuurlijk dat we straks na het werk thuis online een uitkering kunnen aanvragen; we hoeven niet meer langs het loket. Prachtig! Geen zeurende lokettist a la hr Biels! De zegeningen van de digitale overheid. @Nico wenst dat alle gemeenten eendere ICT hebben? En vervolgens natuurlijk klagen over die megalomane ICT-projecten van de overheid die altijd mislukken. Ooit onderzoek gedaan of alle drogisten eendere ICT hebben? Of alle bouwmarkten? Of alle slijterijen? Het is toch maar droevig gesteld met de overheid, al die versnippering. Nee, dan die superieure kostenbesparingen door eenvormigheid tussen bedrijven. Echt een lichtend voorbeeld voor iedereen!