Overslaan en naar de inhoud gaan

Op weg naar één ICT-omgeving voor 415 gemeenten

Tof Thissen heeft het druk als directeur van het KwaliteitsInstituut Nederlandse Gemeenten. KING moet gemeenten bestuurskracht helpen…

Gemeenten moeten nog beter inzien dat decentralisaties en bezuinigingen niet strijdig zijn met hun moeizame inspanningen op het gebied van ICT en de e-overheid, vindt Tof Thissen. En vooral niet denken dat die ICT zelf zo uniek is.

Lastig verhaal
Tof Thissen heeft het druk als directeur van het KwaliteitsInstituut Nederlandse Gemeenten. KING moet gemeenten bestuurskracht helpen ontwikkelen, mede via Operatie NUP, een pakket afspraken met gemeenten over de elektronische overheid in 2015. En dan komen daar ook nog drie decentralisaties bij, plus het programma modernisering GBA en niet te vergeten de bezuinigingen. Een lastig verhaal richting gemeenten. Maar de afgelopen najaar opgestarte Operatie NUP zelf staat overeind: “We hebben veel mensen geworven en we weten wat we de komende drie jaar moeten doen. De organisatie is op orde en we hebben een geweldig startcongres gehad met NUP Live op 8 maart, waar ook bestuurders in de zaal zaten. Die bestuurders zijn helaas vaak pas geïnteresseerd in ICT als het fout gaat.”

Basisgemeente 

Er gaat nogal eens wat fout in e-overheidsland, maar er is ook één ‘stip aan de horizon’ waarover Thissen erg optimistisch is: de ‘basisgemeente’. “Het zijn onze ideeën voor dat ene ICT-gemeentehuis voor 415 gemeenten. Gemeenten hebben nog altijd het idee dat ze er zelf voor staan en dat hun identiteit ligt in het hebben van hun eigen soft- en hardware. Maar als je door je oogharen kijkt zie je nauwelijks verschillen in informatieverwerking en -voorziening . Dus moet het gewoon gestandaardiseerd en geharmoniseerd. Veel gemeenten zijn daar enthousiast over, we hebben een business case klaar, we hebben een projectleider en er zijn samenwerkingsverbanden zoals GovUnited, Dimpact, ICT Samenwerkingsverband Zuidwest Friesland en Drechtsteden, die zeer geïnteresseerd zijn.”

Die standaardisatie geldt dus ook voor de software voor gemeentelijke websites?

“Ja, want de gemeentelijke identiteit zit niet in je applicaties en je ICT, die zit in je gemeentelijke dienstverleningsproces, in de manier waarop je verstaat wat groepen in de samenleving en individuele burgers en bedrijven nodig hebben en wat je dan aan dienstverlening moet accomoderen. Dáár zit jouw identiteit. De backoffice zou je bijvoorbeeld kunnen organiseren als een netwerk van regionale shared service centra. En daarbovenop zou je gestandaardiseerde logische processen, geharmoniseerd met elkaar, moeten plaatsen, zodat ook nieuwe wetgeving veel makkelijker te implementeren is. Nu moet dat vaak op 415 plekken en zorgt dat voor hoofdbrekens. Gemeenten zoeken wel de samenwerking, maar we kunnen nog zoveel meer. Volgens Marcel Meijs, voorzitter van de Vereniging van Gemeentesecretarissen, kunnen we zo makkelijk twintig tot dertig procent besparen op de bedrijfsvoering van gemeenten. Ook minister Spies is er laaiend enthousiast over. ”

Welke rol kan KING daarin spelen?

“Enthousiasmeren, overtuigen , draagvlak zoeken en toewerken naar het opdrachtgeverschap namens die 415 gemeenten of een voorhoedegroep daarvan. Een ICT-bedrijf kwam hier laatst vissen naar een opdracht en ik zei: regel maar een bouwcombinatie; zoek je grote broers maar eens op. En kom dan met een aanbod. Je weet wat we willen met die basisgemeente.”

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Die leveranciers zullen bij elkaar daardoor wel omzet gaan mislopen.

“Maar aan effectiviteit winnen ze. Ik heb altijd gedacht dat leveranciers het makkelijker vinden om 415 keer hetzelfde kunnen verkopen dan dat ze één keer voor 415 gemeenten iets groots maken. Maar ik ben langzamerhand tot de conclusie gekomen dat die leveranciers het ook veel prettiger vinden als ze via standaarden en een schaalvergroting succesvoller zijn. Want de mislukkingen kleven ook aan hen.”

De vraag is of de deadlines in de Operatie NUP worden gehaald. Alleen al de Webrichtlijnen zijn kennelijk een probleem.

“We weten dat gemeenten het gevoel hebben dat dit een Haags onderwerp is dat ze door de strot wordt geduwd. En dat terwijl er drie decentralisaties aan komen: de AWBZ, de jeugdzorg en de wet Werken naar vermogen (WWNV). Gemeenten vragen ons of we al de spulletjes hebben klaarstaan zodat ze goed met die WWNV kunnen werken. Wij zijn nu bezig dwarsverbanden te leggen tussen die decentralisaties enerzijds en de NUP- en mGBA-programma’s anderzijds. Dat is nog een hele klus. Maar je merkt dat juist door die bezuinigingsdruk en die decentralisatiedruk de gemeenten zeggen ‘dat is allemaal wel belangrijk, maar we willen nu graag instrumenten hebben’. En dat is een spanning. ICT is een fantastisch hulpmiddel, maar ik blijf benadrukken dat het niet alleen om de instrumenten gaat, maar vooral om bedrijfsprocessen die ertoe leiden dat we de vragen van gemeenschappen en individuele burgers en ondernemers tot uitgangspunt van ons handelen kunnen maken, zodat we ze kunnen helpen. Het draait om de humanisering van de relatie overheid-burger.”

Komen er met die decentralisaties ook nieuwe NUP-bouwstenen bij?

“We beschikken al over een goede portal bij het Digitaal Klantdossier: Mens Centraal, een mensvolgsysteem dat integraal werken mogelijk maakt. Het is een google-systeem dat bij de bron alles in één keer ophaalt. Wat bekend is over leerplicht, schuldhulpverlening, werkloosheid, verslaving, schooluitval enzovoort  is daar bij elkaar gebracht en maakt veel snellere interventies mogelijk. We hebben dus al een in potentie fantastische portal voor de AWBZ, de Jeugdzorg en de Wajong. We zitten nu echt in de zendingsmodus om te laten zien dat die decentralisaties en het NUP in elkaars verlengde liggen.”

Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Derk Kremer

Een helder artikel over de kansen die gemeenten hebben om, middels samenwerking, toch de beoogde doelstellingen te halen op het gebied van besparingen.
Maar wat mij opvalt aan dit artikel, is het feit dat de samenwerkingsverbanden vooral betrekking hebben op technische aspecten zoals ICT. Voorzover dit betrekking heeft op de uitvoering, is er geen enkel probleem. Maar de grote valkuil is dat ook de regie over de gewenste veranderingen/verbeteringen bij een dergelijk uitvoerend samenwerkingsverband wordt gelegd. Een recent voorbeeld van hoe dit mis kan gaan hebben de waterschappen ons geleverd: zie http://publicaties.eestum.eu/Publicaties/overzic …
Terecht is in het artikel gesteld dat bestuurders pas geïnteresseerd in ICT als het fout gaat. Helaas nog maar al te vaak het geval. Bestuurders zouden juist in de initiërende fase van een investeringstraject of project een allesbepalende rol moeten spelen. Kennis van ICT bij bestuurders en management is hierbij niet nodig. Zie daarover het artikel van Wortmann en Kremer: http://publicaties.eestum.eu/Publicaties/overzic …
In het artikel wordt een ICT bedrijf genoemd dat kwam vissen naar een opdracht: met de aanvullende opmerking dat ze hun grote broers maar eens moeten opzoeken voor een samenwerkingsverband. Dit is typisch een opmerking van een (traditionele) opdrachtgever die de oplossing van al zijn probleem zoekt bij de opdrachtnemer. Ook wat betreft een (sterk) samenwerkingsverband: het initiatief van een dergelijk samenwerkingsverband moet juist worden afgedwongen door een opdrachtgever. Uitgaande van een heldere strategie wat betreft aanbesteding en aansturing. De NAM is hier met zijn NAM GLT project zeer succesvol in geweest. Zie ook ons artikel over IT Governance: http://publicaties.eestum.eu/Publicaties/overzic …

Op 10 april 2012, 10:24
Maarten Pieters

Voor mij een herkenbare en waardevolle bijdrage van Derk Kremer op het artikel van Tof Tissen. In tijden van bezuinigingen kijk je eerst waar je kunt besparen. Kremer en Tissen maken duidelijk dat de mogelijkheden daarvoor groot zijn als we meer aandacht schenken aan de menselijke dynamiek tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Belangrijk daarbij is het vermogen om te reflecteren op de eigen rol(opvatting) als opdrachtgever. De bijgevoegde artikelen van Kremer en Wortman zijn een uitstekend vertrekpunt.

Op 10 april 2012, 13:20
Karin Vogelpoel

Helemaal met Tof Thissen eens, dat gemeenten met Mens Centraal een goed instrument in handen hebben om integraal werken mogelijk te maken!
Wat verliezen we met z'n allen veel tijd bij het doorverwijzen naar loket A, B en C. Dat kan toch veel klantvriendelijker (niet steeds dezelfde informatie uitvragen) en efficienter (idem)!

Op 10 april 2012, 15:15
Mike Willems

Ik ben het volstrekt eens met meneer Tissen.
waar mevrouw Haas vraagt naar voorbeelden van succesverhalen, heb ik twee vragen voor haar:


Waarom waren de door haar genoemde projecten mislukkingen? Omdat er politiek bedreven werd? Kunnen we ons dit nog permiteren in deze tijd?


Waarom eisen de burgers niet van gemeenten dat ze één beleid gaan voeren op ICT gebied en worden de gemeenten niet gedwongen om hierin mee te gaan? Eigenzinnigheid thuis is prima. Niet bij gemeenten, waar het de burgers klauwen vol met geld kost!


Dus gauw aan de slag zou ik zeggen. Even een SMSje naar Rutte en consorten? Ik zie alweer een behoorlijke besparing.

Op 10 april 2012, 15:17
gerrie

Mensen worden ziek van al die digitale rompslomp

Op 10 april 2012, 16:33
Niels

Ik denk dat een website echt teveel het gezicht van de gemeente is om dit te kunnen standardiseren met 415 (!!!) partijen...

Op 10 april 2012, 18:21
Arjan Bosker

Rationeel een verhaal dat klinkt als een klok, maar wel een beetje 'wereldvreemd'. De werkelijkheid binnen een gemeente is er nu eenmaal een waar binnen technische ICT-rationaliteit moet worden afgewogen tegen o.a. bedrijfseconomische en vooral ook politieke rationaliteit. Dat moet de politicus Thissen toch weten? Het pleidooi van Thissen wordt, hoe loffelijk ook, door velen min of meer gevoeld als een pleidooi om (basis)gemeenten als franchisenemer van de BV Nederland te beschouwen. Laten we dan maar meteen doorpakken en het hele 'medebewind' onder het gezag van 'Den Haag' brengen. Kunnen die raden nog een stuk kleiner.

Op 10 april 2012, 21:08
Kritikus

GroenLinksers blijven toch wereldvreemde figuren.

Op 11 april 2012, 14:06
Peter

In het artikel valt mij op dat Thissen stelt "NUP Live op 8 maart, waar ook bestuurders in de zaal zaten. Die bestuurders zijn helaas vaak pas geïnteresseerd in ICT als het fout gaat.”
Dat is nu precies één van de punten waar twee decennia lang overheids-ICTprojecten op falen en waar de Algemene Rekenkamer telkens weer op wijst.
Het suggereert - ik hoop ten onrechte - dat onvoldoende aandacht is besteed aan risicomanagement in de zin van identificeren en adresseren van kansen en bedreigingen. En daarnaast het ontbreken van ownership/opdrachtgeverschap.
Op het namens de gemeenten gaan invullen van een dergelijke rol zal in de praktijk weinig zegen rusten.
Opdrachtgeverschap kán en mág niet gedelegeerd worden, hooguit de uitvoering daarvan.
Het zou niet zozeer moeten gaan om "bestuurskracht helpen ontwikkelen" maar om de wijze van gebruik van bestuurskracht binnen huidige mogelijkheden en met gebruik van bestaande oplossingen.
Alles van BIOS-nota tot basisadministraties en tot NUP was en is er immers op gericht de overheidsinformatievoorziening te structureren passend op een gedecentraliseerde bestuurlijke inrichting.
In de praktijk hebben we keer op keer moeten constateren dat overheidsorganisaties standaarden, richtlijnen en aanbevelingen negeren. Of soms gewoon niet kennen.
Twee pijnlijke voorbeelden daarvan zijn de elementaire privacy-audits en de onmogelijkheid tot modernisering naar Open Standaarden door afhankelijkheid van primaire ICT-stromen in Word-macro's.
In dat kader valt mij ook op dat Thissen zo optimistisch is over de ‘basisgemeente’ als ‘stip aan de horizon’. Dat staat immers geheel haaks op het fundamentele uitgangpunt voor overheidsICT, nl. dat bestuurlijke inrichting los dient te staan van informationele inrichting.
'één ICT-gemeentehuis voor 415 gemeenten'? Een dergelijke facilitaire organisatie is voor de 26 politiekorpsen en de ketenpartners al zeer moeizaam gebleken.
Frans noemt ook heel terecht het SOAG.
Me dunkt dat het voor gemeenten in dat opzicht aan te bevelen is aan te sluiten bij de lopende ontwikkeling van de Veiligheidsregio's. Vooral al om te zorgen dat de bovengemeentelijke basisinformatiestromen voldoende hierop aansluiten.
Even heel concreet : 5 aanbevelingen :


doe aan stevig risicomanagement; benoem kansen en bedreigingen en manage die;


toon aansluitend daarop ownership : maak keuzes als 'Goed Huisvader' en neem daarvoor verantwoordelijkheid. Het gaat om publiek belang en belastinggeld.


doe daarom aan regievoering; stel kaders en stuur op hoofdlijnen. Conformeren aan standaarden en richtlijnen, en die als Must Have's stellen in de requirements.


doe aan acceptatiemanagement; de 'pijn-hebber' start het project, maar er moet iemand zijn die met de resultaten moet werken, en die dus ja zegt tegen die resultaten. Maak diegene geen 'pijn-krijger'


doe aan transitiemanagement; de overgang van bestaande situatie naar nieuwe situatie dient onder één integrale aanpak te vallen. Verbrokkeling leidt tot brokken.


Succesvolle acceptatie zit en een goede voorbereiding van een goede regie van het gehele transitietraject.
Máák het niet ingewikkeld, dat gaat vanzelf.
De 5 bovenstaande zaken managen is écht al lastig genoeg.
Voor wie verder wil lezen :

Lessen uit ICT-projecten bij de overheid; Deel A

http://www.rekenkamer.nl/Publicaties/Onderzoeksr …

Lessen uit ICT-projecten bij de overheid; Deel B

http://www.rekenkamer.nl/Publicaties/Onderzoeksr …

'Verontrustende kloof tussen wens en uitvoering'

http://www.bluebricks.nl/nl/in-research

'70% van IT transities “mislukt”.'

http://www.transitionexperts.nl/experts/?p=2431

Op 12 april 2012, 11:38
jan vinkenburg

Meer dan tien jaar geleden toen ik samen met de heer hissen lid was van de VNG commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid heb ik gepleit voor de invoering van één landelijk informatiesysteem verplicht door alle gemeenten te gebruiken informatiesysteem bij de invoering van nieuwe wetgevig. Terecht merkt Thissen op dat alle processen gelijk moeten zijn. Dat betekent ook dat de informatie uniform moet zijn. een zegen ook op statistische gegevens direct uit het systeem te halen.
Waarom lukt het bij het gemeentelijk basissysteem wel en op andere gebieden niet? Ik ben bang dat de software leveranciers daar achter zitten.
De Tweede Kamer roep ik op om pas een wet inwerking te laten treden als de informatie landelijk volledig onder controle is..

Op 13 april 2012, 14:31
Ria Bol

We hebben al een mooie gezamenlijke portal: Mijn.overheid.nl. Ik hoor daar niets meer over en mij lijkt het juist wel handig als men over zijn/haar eigen (GBA) gegevens kan beschikken en deze kan verstrekken aan een instantie die dat nodig heeft. Stopp met de burger te gebruiken als boodschappenjongen voor de overheid. GBA-uittreksels hoeven dan niet meer te worden aangevraagd. En er kan nog veel meer met mijn.overheid.nl.

Op 16 april 2012, 16:20

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in