Crisis.nl kan goedkoper en beter
De overheidssite crisis.nl is veel te duur. Voor een fractie van de prijs heeft het Almelose ICT-bedrijf Shock Media in ‘een klein weekje’ een vergelijkbare site gebouwd.
Onbereikbaar
Crisis.nl van de Rijksoverheid voldoet niet. Bij elke calamiteit, zoals de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk, blijkt de site volledig onbereikbaar. Daarom laat het ministerie van Veiligheid en Justitie voor 500 duizend euro een nieuwe site bouwen.
Amusementswaarde
Dat is tegen het zere been van Shock Media. Het bedrijf heeft in ’3 tot 4 dagen’ de site crisis2.nl gebouwd en geautomatiseerd getest, zegt directeur Alain Gotz. Crisis2.nl is bewust heel simpel en kan bij een calamiteit in ‘letterlijk 5 seconden’ worden aangezet. Gotz: ‘Hoe minder er op staat, hoe meer capaciteit je kunt inzetten. De site is puur informatief en heeft geen amusementswaarde.’ De informatie die nodig is om het publiek te informeren over een ramp wil Shock Media in voorkomende gevallen overnemen van crisis.nl, ‘als die site er tenminste niet uit ligt’, en de media. Gotz: ‘Het verzorgen van content is niet onze core business.’
Aanbestedingsregels
Gotz ontkent dat het om een slimme marketingtruc gaat. ‘Het is leuk als we er iets aan overhouden. Maar het belangrijkste doel is aantonen dat het voor een kwart van de prijs kan, in plaats van alleen te roepen dat het schandalig is hoeveel geld de overheid hier tegenaan gooit. Bedrijven als de onze komen door de aanbestedingsregels nooit in aanmerking voor zo’n opdracht: bij een prijs van 500 duizend euro moet je al een omzet hebben van 50 miljoen euro. Aan die eis voldoen maar een stuk of vijf bedrijven.’
Kostbare kwestie
Gotz is van plan de site zeker een maand in de lucht te houden, en misschien wel een paar jaar. ‘Voor ons is het een kostbare kwestie: we hebben de hardware aangeschaft, de site ontwikkeld en getest. Gratis.’
Verbijsterend!