Advertentie
digitaal / Nieuws

Crisis.nl kan goedkoper en beter

De overheidssite crisis.nl is veel te duur. Voor een fractie van de prijs heeft het Almelose ICT-bedrijf Shock Media in ‘een klein weekje’ een vergelijkbare site gebouwd.

04 augustus 2011
De overheidssite crisis.nl is veel te duur. Voor een fractie van de prijs heeft het Almelose ICT-bedrijf Shock Media in ‘een klein weekje’ een vergelijkbare site gebouwd, die zonder problemen 2 miljoen bezoekers per minuut aankan.

Onbereikbaar
Crisis.nl van de Rijksoverheid voldoet niet. Bij elke calamiteit, zoals de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk, blijkt de site volledig onbereikbaar. Daarom laat het ministerie van Veiligheid en Justitie voor 500 duizend euro een nieuwe site bouwen.

Amusementswaarde
Dat is tegen het zere been van Shock Media. Het bedrijf heeft in ’3 tot 4 dagen’ de site crisis2.nl gebouwd en geautomatiseerd getest, zegt directeur Alain Gotz. Crisis2.nl is bewust heel simpel en kan bij een calamiteit in ‘letterlijk 5 seconden’ worden aangezet. Gotz: ‘Hoe minder er op staat, hoe meer capaciteit je kunt inzetten. De site is puur informatief en heeft geen amusementswaarde.’ De informatie die nodig is om het publiek te informeren over een ramp wil Shock Media in voorkomende gevallen overnemen van crisis.nl, ‘als die site er tenminste niet uit ligt’, en de media. Gotz: ‘Het verzorgen van content is niet onze core business.’

Aanbestedingsregels
Gotz ontkent dat het om een slimme marketingtruc gaat. ‘Het is leuk als we er iets aan overhouden. Maar het belangrijkste doel is aantonen dat het voor een kwart van de prijs kan, in plaats van alleen te roepen dat het schandalig is hoeveel geld de overheid hier tegenaan gooit. Bedrijven als de onze komen door de aanbestedingsregels nooit in aanmerking voor zo’n opdracht: bij een prijs van 500 duizend euro moet je al een omzet hebben van 50 miljoen euro. Aan die eis voldoen maar een stuk of vijf bedrijven.’

Kostbare kwestie
Gotz is van plan de site zeker een maand in de lucht te houden, en misschien wel een paar jaar. ‘Voor ons is het een kostbare kwestie: we hebben de hardware aangeschaft, de site ontwikkeld en getest. Gratis.’

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jos Praat / beleidsadviseur
Dus: de aanbestedingsregels leiden er toe dat een kapabele aanbieder een dergelijke klus nooit kan krijgen?
Verbijsterend!
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Robert Nieuwveld / Beleidsmedewerkers
Niet de aanbestedingsregels maar de toepassing hiervan door overheden leiden ertoe dat capabele aanbieders worden buitengesloten. Kwestie van niet goed aanbesteden dus.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
m.a.hardeman / management consultant overheid
De aanbestedingprocedure is het gevolg van ontwikkelingen en daarop gebaseerd beleid binnen de overheid. Voordat de aanbestedingsprocedures veranderen, zal het achterliggend beleid "ontvlecht" moeten worden en zullen beslissingen genomen moeten worden. En die liggen meestal op het gebied van kwaliteitseisen van het proces rondom de aanbesteding en de uitvoering, risicomijdend gedrag van de overheid, voldoen aan regels en wetgeving en controlemogelijkheden. Dat betekent vaak maat- en meerwerk en daar liggen uiteindelijk de kosten. Zelden hebben de kosten van doen met de daadwerkelijke inhoud van de opdracht.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Niek / jurist
In de praktijk gebeurt het nog al eens dat de eisen aan referentieprojecten en omzethoogte et cetera, kleinere bedrijven niet toelaten. De achterliggende redenen zijn dat gemeenten graag een betrouwpare partner wil die zich al bewezen heeft. Het MKB heeft daarom de neiging om Calimero te imiteren en af te geven op de overheid. Maar de Kleintjes zullen eerst gewoon Midden moeten worden en daarna zelfs wel Groot. Zo zit het zakenleven toevallig in elkaar. En voor een goed begrip; het gaat dus helemaal niet om het beste product voor de laagste prijs wat Shock Media wellicht in de aanbieding heeft. Maar wellicht ook tientallen anderen.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Niels Smit / gemeenteraadslid
Herkenbaar. Overheden lijken doodsbang om afgerekend te worden als bij aanbesteding iets fout gaat. Daarom wordt het probleem bij de markt gelegd, waarvan absolute zekerheid wordt geëist. Wat ook kan: complexe projecten slim opdelen, waardoor de risico's van deel-aanbestedingen minder zijn en makkelijker beheerst kunnen worden. Is voor iedereen beter.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Advertentie