Vervanging DigiNotar-certificaten
De Nederlandse overheid heeft onlangs het vertrouwen opgezegd in certificaten van het bedrijf DigiNotar. Deze digitale certificaten worden…
Voor algemene vragen verwijzen wij u naar landelijke bronnen:

ICT-dienstverlening voor de overheid

ICT-dienstverlening voor de overheid
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft specifiek voor gemeenten een advies geformuleerd over hoe te handelen in deze situatie. Deze informatie vindt u op www.vng.nl.
Certificaten van DigiNotar vervangen door certificaten van een andere leverancier
Wanneer uw organisatie gebruik maakt van bijvoorbeeld beveiligde verbindingen, beveiligde websites of data-encryptie, verzoeken wij u na te gaan of u voor het gebruik van deze producten en/of diensten een DigiNotar-certificaat heeft aangeschaft. Doordat de digitale certificaten bedrijfs- en persoonsgebonden zijn, beschikken wij niet over deze informatie van onze klanten. Wij adviseren u certificaten van DigiNotar zo spoedig mogelijk te vervangen door certificaten van een andere leverancier.
Centric-applicaties en DigiNotar-certificaten
Klanten die Centric-applicaties gebruiken kunnen via de Centric-ondersteuningssites en helpdesks informatie krijgen over de Centric-applicaties die certificaten vereisen voor de beveiliging van verbindingen/koppelingen met bijvoorbeeld landelijke voorzieningen. Mogelijk heeft u hiervoor certificaten van DigiNotar aangeschaft. Deze moet u vervangen door certificaten van een andere leverancier. Wilt u weten voor welke applicaties dit geldt of heeft u vragen over het gebruik van onze oplossingen of de installatie ervan, dan kunt u uiteraard terecht bij de helpdesk van de betreffende Centric-oplossing. Onze medewerkers kunnen u helpen aan functionele informatie. Wij raden u aan ook de landelijke bronnen goed te volgen.
Ondersteuning bij zoeken en vervangen DigiNotar-certificaten
Mocht u ondersteuning wensen bij het zoeken of het vervangen van DigiNotar-certificaten, dan bieden wij u graag onze dienstverlening aan. We kunnen samen met uw medewerkers inventariseren waar de DigiNotar-certificaten in gebruik zijn, ook als u geen Centric-applicaties gebruikt. Hiervoor maken wij gebruik van alle bij ons beschikbare kennis, informatie en operating systeem tooling. Indien u van deze specifieke dienstverlening gebruik wilt maken, kunt u contact opnemen met onze afdeling Call Dispatch. In overleg kunnen wij de vorm van dienstverlening vaststellen en u om een akkoord vragen. Aan deze dienstverlening zijn kosten verbonden. Call Dispatch is bereikbaar van 08.00 tot 18.00 uur op telefoonnummer +31 182 64 86 48.
Indien u contact opneemt met Call Dispatch, kunnen wij u sneller helpen als onderstaande informatie reeds beschikbaar is:
01. Gebruikt uw organisatie Centric-applicaties en zo ja, welke?
02. Welk(e) operating syste(e)m(en) zijn in gebruik?
03. Wie is de contactpersoon binnen uw organisatie en wanneer en waar is deze bereikbaar?