Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Leveranciers gemeente het probleem voor Whatsapp’

Een aantal gemeenten overweegt te stoppen met dienstverlening aan burgers via Whatsapp nadat ze geblokkeerd werden, zo werd afgelopen week…

Een aantal gemeenten overweegt na een eerdere blokkering te stoppen met dienstverlening aan burgers via Whatsapp, zo werd afgelopen week duidelijk. Hierbij lijkt echter -zoals eerder gemeld- aansprakelijkheid voor toegang tot hulpdiensten niet het achterliggende juridische probleem, wel zijn dat de externe leveranciers die Whatsapp tegen betaling aanbieden bij gemeenten.

Waarschuwing in plaats van verbod

Whatsapp zette de dienstverlening bij Den Haag en Delft stop, waarbij het door uitblijven van een reactie gissen was naar de exacte reden. Volgens een ICT-jurist kon de blokkering te maken hebben met het gegeven dat Whatsapp niet aansprakelijk wil zijn voor communicatie tussen burgers en hulpdiensten, aanbieders van hulpdiensten of informatiediensten voor openbare veiligheid. Navraag bij Whatsapp leert dat het hierbij niet gaat om een verbod, maar om een waarschuwing aan gebruikers. Het bedrijf bevestigde dit al eerder aan weblog Whatsappen.nl. Ook VNG ging er vanuit dat het juridische probleem niet over aansprakelijkheid ging.


Weinig problemen verwacht

WhatsApp stelde in een reactie aan Whatsappen.nl dat er geen verbod op communicatie tussen gemeenten en burgers is. Tegenover Binnenlands Bestuur laat VNG weten dat het geen grootschalige problemen voor gemeenten met Whatsapp verwacht. ‘Whatsapp een laagdrempelig middel is waar veel burgers gebruik van maken en daardoor aantrekkelijk voor gemeenten. De app leent zich uitstekend voor het melden van kleinere zaken zoals losse stoeptegels of kapotte lantaarnpalen’, aldus een woordvoerder.


Rol van externe leveranciers 

Het vermoeden van VNG is dat de problemen tussen Delft, Den Haag enerzijds en Whatsapp anderzijds vooral veroorzaakt worden door leveranciers die de diensten van Whatsapp commercieel aanbieden bij gemeenten. De gemeentelijke communicatie is het probleem niet. ‘Wanneer de leveranciers hun diensten echter  grote schaal aanbieden kan het wel problemen opleveren. Delft en Den Haag zijn overgestapt naar een andere leveranciers en weer via Whatsapp bereikbaar. Voor andere gemeenten vermoeden wij ook geen grote problemen.’ 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in