Advertentie
digitaal / Nieuws

'Binnenstad verliest retailfunctie'

De Expertgroep Future Retail City Centre van onderzoeksplatform voor retailers Shopping Tomorrow heeft in een rapport vier scenario's geschetst van het stedelijk winkelgebied van de toekomst. Doordat mensen steeds meer online shoppen zal deze sterk gaan veranderen, zo luidt de verwachting.

03 maart 2016

De Expertgroep Future Retail City Centre van onderzoeksplatform voor retailers Shopping Tomorrow heeft in een rapport vier scenario's geschetst van het stedelijk winkelgebied van de toekomst. Doordat er steeds meer online gewinkeld wordt zal deze sterk gaan veranderen, zo luidt de verwachting.

Leegstand neemt toe
Zo'n 9 procent van de winkeloppervlakte in Nederland staat leeg. Grote winkelketens zoals V&D en Perrysport zijn failliet gegaan en dat levert grote aandacht op vanuit de politiek en de media. In de publicatie van de expertgroep worden vier scenario's geschetst van de toekomst voor binnensteden. Dat online shoppen toeneemt is inmiddels bekend. Uit cijfers van Shopping Tomorrow blijkt dat het aandeel online winkelen flink toeneemt ten opzichte van 'offline winkelen'. Nu is de omzet 19 procent, maar in 2020 bedraagt die vermoedelijk 38 procent van de totale omzet.

Scenario's
In het rapport worden vier scenario's beschreven van de toekomstige binnenstad, waaronder 'Home as a Shop', 'Fast & Easy', 'Fun at Home' en 'Experience City.' De geschetste toekomstbeelden voor binnensteden lopen uiteen. Zo kan het zijn dat er volledig vanuit huis gewinkeld wordt met behulp van virtuele passpiegels en 3D-printers (Home as a Shop) en verliest de binnenstad min of meer zijn retailfunctie. bij dit scenario transformeert de binnenstad zich tot woon, werk en horeca- en uitgaangsgebied, waarbij het algemene gastheerschap een belangrijke taak wordt van de gemeente.

Op weg naar een efficiënte stad
In een ander scenario (Experience City) blijft de binnenstad het hart van allerlei retailactiviteiten en wordt winkelen een avontuur met veel persoonlijk contact, advies en mogelijkheden om producten te testen. Bij een 'Fast & Easy' wordt er uitgegaan van efficiënte stad, waarbij technologie, informatievoorziening en bereikbaarheid een grote rol spelen. Bij dat scenario roept de expertgroep op tot 'flexibiliteit in bestemmingsplannen, beter bereikbaar maken van de stad en het bemoedigen en mogelijk maken van samenwerking tussen verschillende partijen.' Daarnaast zal beleid moeten worden aangepast. 'Om ruimere openingstijden mogelijk te maken.'


Rol gemeenten

De Expertgroep heeft naar aanleiding van de scenario's een stappenplan ontwikkeld voor gemeenten, die een sleutelrol spelen bij de toekomst van de binnenstad. 'De gemeente zal naast de pet van grondbezitter en belastinginner zich moeten ontpoppen als regisseur van oplossingen voor de binnenstad namens verschillende stakeholders. Belanghebbenden zijn ondernemers, bewoners, bezoekers, vastgoedpartijen, branche- en overkoepelende organisaties. Zij zullen allen gehoord moeten worden om zo samen te werken aan een toekomstbestendige binnenstad.'

Het hele rapport is via deze link in te zien. (Gratis) registratie is daarbij wel vereist. 

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rogier van der Groep / onderzoeker OIS Amsterdam
Graag ontvang ik dit rapport
rudy snel
De link in dit artikel werkt niet.
Puck
De link verwijst naar een pagina die niet meer bestaan. Ik zou het rapport wel graag inzien.
Chris
Wilt u mij svp de link sturen naar de leegstandsrapportage van Shopping Tomorrow? bvd
Jan van der Beek / Adviseur
Ik zou graag de (juiste) link naar het rapport willen ontvangen. Alvast bedankt.
joris / adviseur HR
https://www.ecommercewiki.org/Prot:FutureRetailC …



Als ik google op expert groep future city kom ik op deze pagina uit. Weet niet of die als link goed werkt.
M.konings
De link werkt niet. Graag ontvang ik per email de hele publicatie.
Lianne Hendriks / Bestuursadviseur Economische zaken
Graag ontvang ik de link naar de volledige rapportage
Sjaak / waakzaam burger
Voor het doen van inkopen als gerichte actie zullen stadscentra steeds minder interessant worden. Wie weet wat hij/zij wil aanschaffen, zal proberen koop en levering efficiënt te effectueren. Wie nog een beetje zoekende is - in het stadium van wens- en wilsbepaling verkeert -, heeft behoefte aan oriënteringsmogelijkheden. Daarbij spelen zintuiglijke waarneming en informatieinwinning belangrijke rollen. En daarvoor gaat een potentiële koper op pad, naar locaties die op kwalitatieve wijze aan zijn/haar behoeften tegemoet komen en die liefst nog extra's kunnen bieden die het verblijf ter plaatse aangenaam maken (d.m.v. enig entertainment en/of cultuur). Hierbij mag niet voorbij gegaan worden aan het gezelschap (partner, vrienden, kinderen) dat meegaat. Als dat geen tijd krijgt zich te vervelen, is het verblijf aangenamer en zal dat een langere duur kennen.
Gijs van Heemstra / Projectontwikkelaar
Graag ontvang ik de link naar de volledige rapportage
E. Van Mook / Voorzitter centrumbewoners
Graag ontvang ik de link op dit rapport
Michelle / Communications Officer
Mocht de bestaande link niet werken, dan is het rapport ook te vinden op www.ccv.nl/shoppingtomorrow
Advertentie