Advertentie
digitaal / Nieuws

Amsterdam stuurt privégegevens naar verkeerde

Bijna 3000 uitkeringsgerechtigden in Amsterdam hebben onlangs een verkeerde uitkeringsspecificatie op de mat gekregen. Sommige mensen kregen niet hun eigen gegevens te zien, maar die van anderen.

02 augustus 2016

Bijna 3000 uitkeringsgerechtigden in Amsterdam hebben onlangs een verkeerde uitkeringsspecificatie op de mat gekregen. Sommige mensen kregen niet hun eigen gegevens te zien, maar die van anderen.

Persoonsgegevens
Het gaat dan om onder meer naam- en adresgegevens, het burgerservicenummer (BSN) en het rekeningnummer. Bij anderen was de specificatie niet compleet.
 

Excuusbrief 
Volgens de wethouder Werk in Amsterdam, Arjan Vliegenthart, hebben de mensen die ermee te maken hebben een excuusbrief gekregen. Hoe het heeft kunnen gebeuren wordt uitgezocht. De Autoriteit Persoonsgegevens weet er inmiddels ook vanaf.

Eerdere fouten 
De gemeente Amsterdam ging eerder de fout in bij de afhandeling van betalingen. Eind 2013 kregen ruim 9000 minima duizenden euro's meer op hun rekening gestort dan de bedoeling was. Er werd 188 miljoen euro uitgekeerd, in plaats van 1,88 miljoen. Vorig najaar kregen bedrijven en burgers ten onrechte in totaal 580.000 euro.
 

De gemeente zegt hard bezig te zijn de boel op orde te krijgen, na kritische onderzoeksrapporten en de foutieve betalingen. (ANP)

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

loek / v.m. jur.medew. gsd
Wat is de zin van een excuusbrief in de excuusmaatschappij? Wees zorgvuldiger en voorkom.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Piet
Van Binnenlands Bestuur had ik wel iets meer zorgvuldigheid/nuance verwacht.



Het gaat hier om het verschijnsel dat, door een verstoring in het drukwerk getracht is z.s.m. alsnog de uitkeringsspecificaties te verstrekken. In die haast zijn onbedoeld de juiste specificaties naar de verkeerde uitkeringsgerechtigde verstuurd. Ging om kleine 10% van de populatie.

Buitengewoon slordig en vervelend, maar van andere orde dan de verkeerde betaling die erbij wordt gehaald. In Amsterdam zelfs organisatorisch een andere dienst.



Interessant zou zijn hoe overheidsorganisatie uit de kramp kunnen raken zodat ze bij een dergelijke situatie (verstoring in printwerk) de tijd kunnen nemen om de oplossing goed te doen i.p.v. het haastwerk uit angst voor berichtgeving (die je nog jaren wordt nagedragen).
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Advertentie