Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeentesites vooral informatiebron

Websites van gemeenten worden vooral gebruikt voor het zoeken van informatie. Een groot deel van de bezoekers van gemeentesites hebben…

Dat blijkt uit onderzoek van Dialogic onder 1486 internetgebruikers in opdracht van onder meer de ministeries van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, KPN en het Stimuleringsfonds voor de Pers de rol van breedbandinternet in het dagelijks leven.

 

Veel van de ondervraagden vullen tot nu toe alleen de belastingformulieren in via internet. Een groot deel ziet vooral voordelen in de toekomst. Als meer overheidsdiensten via internet beschikbaar komen scheelt dat volgens de ondervraagden veel papierwerk, wachten voor het loket en kunnen ze dingen in hun eigen tijd regelen.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Hoewel de overheid de diensten via internet ook ziet als middel voor meer contact met de inwoners, wordt dat door meer dan de helft van de gebruikers nog niet zo ervaren. ‘Dan vinden veel dat wel. We bieden de keuze. Het is een start en we voorzien in een behoeftevraag’, reageert Arjen Konijnenberg, woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Volgens hem is het aan gemeenten zelf hoe zij de dienstverlening willen invullen, afhankelijk van wat hun inwoners willen. Overigens betrof het in het onderzoek algemene vragen en werden geen specifieke gemeenten genoemd.

 

Internet is wel steeds meer aanwezig in het dagelijks leven, constateren de onderzoekers. Online winkelen is voor velen geen onontgonnen gebied meer (59% doet het soms en 13% vaak). Nieuws wordt vrij vaak (37%) alleen nog maar via internet bekeken, dus zonder dat er een papieren nieuwsbron in huis komt.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Zie ook:
Een derde overheidssites slecht bereikbaar (30/11/2007)
Rotterdam heeft beste gemeentelijke website 2007 (27/11/2007)
'Websites overheden nog te weinig klantgericht' (08/11/2007)
Toename online dienstverlening (26/09/2007)

 

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in