Advertentie
carrière / Nieuws

Wethouders, laat je zien en horen

Volgens Edo Haan, voorzitter van de Wethoudersvereniging en zelf wethouder van Zoetermeer, moeten wethouders meer hun gezicht laten zien. Aanleiding is een onderzoek dat een meerderheid de naam van zijn eigen wethouders niet kent.

25 februari 2014

Wethouders moeten meer doen aan hun naamsbekendheid. Die oproep deed Edo Haan, voorzitter van de Wethoudersvereniging. ‘Maak gebruik van sociale media en laat vaker je gezicht zien,’ adviseert hij. Het appel is een reactie op een onderzoek van BNR waaruit blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders geen enkele wethouder uit zijn gemeente kan noemen.

Grote steden
Vooral PvdA- en PVV-stemmers hebben moeite om spontaan een naam van een wethouder te noemen volgens het BNR-onderzoek uitgevoerd door bureau MWM2. Slechts respectievelijk 46 en 45 procent van hen kent een wethouder bij naam. In grote steden weet gemiddeld 60 procent zelfs geen wethouder te noemen. De 50Plus-, CDA- en D66-achterban kennen de wethouders het best. Van hen kent 67 procent, 64 procent en 60 procent minimaal één wethouder.

Meer vertrouwen in politiek
Opvallend is dat wanneer mensen wèl een wethouder kennen, ze meer vertrouwen in de lokale politiek hebben en vaker vinden dat politici goed naar burgers luisteren. Van hen vindt namelijk 22 procent dat lokale politici zich écht inzetten voor hun gemeente. Bij de overige Nederlanders ligt dit percentage slechts op 13 procent. Er valt voor wethouders dus nog heel wat te winnen.


Geen journalisten op tribune
Deze uitkomsten verbazen Edo Haan, zelf ook wethouder in Zoetermeer, niets. ‘Het vizier is toch wat meer op de landelijke politiek gericht,’ zegt de voorzitter van de Wethoudersvereniging, ‘eigen bestuur interesseert mensen kennelijk niet zo. Een oorzaak is het verdwijnen van de lokale kranten. Er zijn nog maar weinig lokale edities en er zitten geen journalisten meer op de tribune van het gemeentehuis.’ Overigens ziet hij ook een positief puntje in de resultaten, 'kennelijk heeft de burger zoveel vertrouwen in het bestuur dat hij niet eens hoeft te weten wie de wethouder is.'

Schepje bovenop
Toch kunnen wethouders wat Haan betreft ook wel wat doen om wat bekender onder de burgers te worden. ‘Er moet een schepje bovenop. Ook al weet ik dat wethouders keihard werken, vaak wel 60 uur per week. Ik hamer er altijd op om je te laten zien en horen. Je bent immers een publieke figuur, dat hoort ook bij de functie. Je moet zien te voorkomen dat je alleen een meewerkend voorwerp van je ambtenaren wordt.’

Facebook

Edo Haan heeft nog wel wat tips om je gezicht als wethouder wat beter te laten zien. ‘Ik plaats bijvoorbeeld elke dag wel een tweet. Dan laat ik even weten waar ik ben, daar wil ik namelijk niet geheimzinnig over doen. Helemaal niet als ik op kosten van de gemeente bijvoorbeeld in een andere stad ben. En ook op facebook ben ik actief, vaak plaats ik daar foto’s. Zelfs af en toe van privé-aangelegenheden, ik merk dat mensen daarin geïnteresseerd zijn. Zo heb ik ook een foto van de buluitreiking van mijn zoon geplaatst en recent een van mij met Diederik Samsom.’

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

alexander / ambtenaar
Je laten zien is inderdaad het allereerste begin, dat mensen vervolgens meer vertrouwen in lokale politiek hebben is begrijpelijk. Je bent dan immers als wethouder een persoon geworden, een mens van vlees en bloed. Maar vervolgens is van belang dat je in contacten met publiek ook laat zien dat je gevoel hebt voor de problematiek van je burgers en je bij moeilijke keuzes ook duidelijk kunt maken wat je zorgen waren, hoe je hun belangen hebt laten meewegen in je besluiten in taal die zij begrijpen. Dan communiceer je van mens tot mens.
Advertentie