Advertentie
carrière / Nieuws

Salarissen topbestuurders verder aan banden

Als de normering van topinkomens volgend jaar verder wordt verscherpt, zullen er veel topinkomens in de publieke sector stevig worden aangepakt.

19 juli 2014

Veel topbestuurders in de zorg, het onderwijs en bij woningcorporaties en toezichthouders verdienen nog altijd fors meer dan de huidige balkenendenorm van 230.000 euro. Er zal dus fors ingeleverd moeten worden als de normering van topinkomens volgend jaar verder wordt aangescherpt. Dit blijkt uit een zaterdag gepubliceerd onderzoek van de Volkskrant.

Topinkomens
Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB), was in 2013 goed voor een brutoloon van 422.573 euro (inclusief pensioen en onkosten). Ook andere DNB-bestuurders prijken hoog op de lijst van topinkomens die krant heeft samengesteld. Paul Riemens van de Luchtverkeersleiding verdiende 363.109 euro, Theodor Kockelkoren van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) 335.116 euro, en Willem Geerlings van het Medisch Centrum Haaglanden 309.696 euro.

Salarisplafond
Het kabinet wil het salarisplafond in de (semi)publieke sector per 1 januari volgend jaar juist verder verlagen naar een ministerssalaris van circa 169.000 euro. Het nieuwe maximum geldt voor nieuwe bestuurders. Voor huidige bestuurders die boven de norm zitten, gaat een overgangsperiode gelden. Zij moeten hun salaris komende jaren stapsgewijs minderen tot de norm.

Vooral zorgsector
Uit het onderzoek van de Volkskrant komt naar voren dat vooral in de zorgsector nu nog te veel wordt betaald: bij 20 van de 25 onderzochte instellingen lag het inkomen boven de huidige norm. Bij de woningcorporaties was dat ruim een derde.

Forse aanpassing
Het kabinetsvoorstel om de topinkomens verder aan banden te leggen, ligt nu bij de Tweede Kamer. De Raad van State liet zich in een advies onlangs kritisch uit over de plannen. Volgens de raad heeft het kabinet niet goed onderbouwd waarom er zo snel na de normering van topinkomens die vorig jaar in werking trad, alweer voor een forse aanpassing van die norm wordt gekozen. Ook vraagt het adviesorgaan zich af of er na de maatregel nog wel voldoende gekwalificeerde en deskundige topfunctionarissen gevonden kunnen worden voor de betreffende posities.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Steven de Jong / Salarisadminstrateur
Betrek hierin ook de pensioenaanpassingen. Agv nwe wetgeving is de bruto pensioenopbouw gemaximeerd op 100.000,-. Hierboven kan door de persoon zelf netto gespaard worden.



Echter de voormalige bruto werkgeversbijdrage kan niet meer verstrekt worden zonder dat dit meegerekend moet worden in de bepaling van het salaris in de WNT. Compensatie voor een verslechtering van het pensioen zal bij inkomens boven de WNT niet mogelijk zijn.
Peter de Pagter / Afdelingsbestuurder Abvakabo
Deze informatie is al enige tijd bekend. Wat ik niet begrijp, is dat er gemeenten zijn die bij aanbesteding van werkzaamheden geen rekening houden met de WNT-normen. Het is toch een kleine moeite om aan potentiële kandidaten voor aanbesteding duidelijk te maken dat zij niet hoeven te offreren indien hun bestuurders meer verdienen dan de WNT-norm.
August Biels / gewezen ambtenaar
Ik denk dat het voor de heren directeuren niet veel zal uitnmaken: die komen wel aan hun topsalaris.



Het excuus dat altijd maar weer wordt aangedragen voor die hoge inkomens is de marktwerking: als we ze dit niet betalen dan gaan ze weg, naar het bedrijfsleven, naar het buitenland, naar.....



Wel, dat kunnen we dan nu eens goed uitproberen. Als die salarissen genormaliseerd worden naar de balkenende norm, dan zal er een enorme stortvloed zijn van 'topbestuurders' die dan natuurlijk hun marktwaarde gaan verzilveren in het bedrijfsleven waar ze zo gewenst, geliefd en welkom zijn.



Het zal mij benieuwen, als de nieuwe generatie toppers die dan volgt het voor minder geld zoveel slechter zal gaan doen.... Of blijft het ouwe tuig gewoon zitten, omdat hun marktwaarde toch vies tegenviel?
faber
@de Pagter..De WNT als norm bij de aanbesteding van bouwwerken...dat wordt leuk; ik zie mannen van BAM, Heijmans al salaris inleveren. En wat te denken van de mannen van CapGemini, BMC, de accountants firma's. Verder heeft RvS onlangs uitgesproken dat voorwaarden die loonpolitiek beogen ipv het doel van de subsidie voorwaarden zijn die niet gesteld mogen worden. De WNT kent zijn eigen sancties en daar mag en hoeft het aanbesteding of subsidie recht niet voor misbruikt te worden. Trouwens, experimenteren met de leiding van de Luchtverkeersleiding? Ik zou het niet doen...
Anoniem
Ik sluit mij geheel aan bij August Biels: ik geloof er niet in dat deze topfunctionarissen zoveel beter zijn dan de rest. Ze zijn vooral slim genoeg en hebben voldoende kruiwagens om te zorgen dat ze binnen lopen, maar dat heeft minder met intelligentie en tactiek, dan met gebrek aan mores te maken. Ik denk dat er genoeg jongere mensen zijn die het beter kunnen en bereid zijn het tegen een minder hoog salaris te doen.

Ik zou dit expiriment ook wel eens willen uitzitten.
erg Boos / ambtenaar
Mee eens August en Jannie. Een ander bijkomend effect is dat dan meer concurrentie op Ministers postjes komt! Dat is dan immers het hoogst haalbare. Lijkt mij een goede ontwikkeling. Komen we daar ook van die ouwe Regenten af;-)
Pierre
Allemaal begrijpelijk, de reacties, maar zo lang het Rijk zelf o.a. Knot en ABN AMRO ambtenaar Zalm met rust laat is WNT een politieke oprisping zonder enige betekenis. De top moet het voorbeeld geven. Dat begint dus bij hoe het Rijk/ het kabinet zelf handelt.

WNT-instructies geven aan lagere overheden is anders volkomen hypocriet.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
M.i. moet niet alleen naar de publieke sector, maar ook naar de private sector, worden gekeken. Daarom hoogste tijd om het totale salarishuis (publiek en privaat) eens goed onder de loep te leggen. Ik verbaas me telkens over het beleid van dit Kabinet, dat kennelijk vooral middeninkomens en delen van de AOW'ers/gepensioneerden extra weet te vinden.
Advertentie