Overslaan en naar de inhoud gaan

Teamwork stimuleren met games

Serious gaming, het gebruik van spelsituaties voor serieuze doeleinden, vormt een groeimarkt. Zowel bij de overheid, in het onderwijs als…

Inzichtelijk
Het bevorderen van teamwork, het inzichtelijk maken van stadsvernieuwingsprojecten, het bevorderen van het vermogen om onder druk beslissingen te nemen. Het is allemaal mogelijk met computergames.

 

Kraanmachinisten

Paladin Studios te Leiden heeft een simulatieprogramma ontwikkeld waarmee kraanmachinisten kunnen oefenen op olieplatforms. Voorheen moesten machinisten zich redden met een kraan in een loods, maar met de serious game kunnen ook rampen worden geoefend.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Medische wereld

Ook de medische wereld ontdekt serious gaming. Zo ontwikkelde Silverfit een spel gericht op fysiotherapeuten en revalidatieartsen, die daarmee een visie kunnen ontwikkelen op ouderen en bewegen. En het spel Goblin Post Office richt zich op de revalidatie van kinderen die getroffen zijn door een hersenbloeding.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Overheid
Sommige gameontwerpers richten zich speciaal op het management, en dan met name bij de overheid. Zoals het Haagse Tygron Serious Gaming. Dit bedrijf bouwt managementspellen voor werknemers en ambtenaren in de water- en havensector, de logistiek en de ict. Voor het Havenbedrijf Rotterdam bouwde Tygron met de TU Delft het spel Simport-MV2. Daarin worden de bouw en exploitatie van de Tweede Maasvlakte nagespeeld. In SimPort-MV2 moet een groep van vier of vijf spelers de Tweede Maasvlakte ontwikkelen en exploiteren. Ze hebben vijf uur voor een periode die dertig jaar duurt. Gevolgen van beslissingen worden doorberekend en weergegeven in prestatie-indicatoren, zoals uitgaven en opbrengsten, klanttevredenheid, verdeling van klanten en een visualisatie van de ontwikkeling van de haven.

Bron: Volkskrant/MD Weekly

. Daarin worden de bouw en exploitatie van de Tweede Maasvlakte nagespeeld. In SimPort-MV2 moet een groep van vier of vijf spelers de Tweede Maasvlakte ontwikkelen en exploiteren. Ze hebben vijf uur voor een periode die dertig jaar duurt. Gevolgen van beslissingen worden doorberekend en weergegeven in prestatie-indicatoren, zoals uitgaven en opbrengsten, klanttevredenheid, verdeling van klanten en een visualisatie van de ontwikkeling van de haven.



Bron: Volkskrant/MD Weekly

Bron: Volkskrant/MD Weekly

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in