Social media
Meeste banen gevonden via bekenden
Mensen die een nieuwe baan zoeken, vinden die in de meeste gevallen via het eigen netwerk. Ook uitzendbureaus, open sollicitaties en…
17 procent van de Nederlandse beroepsbevolking die in 2010 aan een nieuwe baan is begonnen, geeft aan deze te hebben gevonden via bekenden. Ook uitzendbureaus (11 procent) en open sollicitaties (10 procent) zijn effectief in het vinden van een baan. Slechts één procent van de baanwisselaars heeft in 2010 een baan via Social Media gevonden. Dit blijkt uit een onderzoek van de Intelligence Group.
Search Engine
Opvallend is dat in het onderzoek de search engine als nieuwkomer in de top van de meest effectieve kanalen om een baan te vinden wordt genoemd. Search engines zijn immers geen zelfstandige kanalen, maar slechts doorgeefkanalen naar andere digitale bronnen.
Kranten
Kranten en dagbladen spelen nog steeds een rol van betekenis bij het vinden van een (nieuwe) baan. Voor één op de twintig baanveranderaars is de krant en/of het dagblad succesvol gebleken. Hierdoor belanden kranten en dagbladen als effectieve bron op de zesde plaats.
Beursen
Minst effectieve bronnen zijn carrièrebeurzen, bedrijfspresentaties en open dagen. Ook advertenties op teletekst en in de Gouden Gids scoren nul procent resultaat.