Advertentie
carrière / Nieuws

Serious ambtenaar denkt al aan deel twee

Honderd ambtenaren werken voor het goede doel de komende weken aan adviesopdrachten voor opdrachtgevers buiten hun eigen werkplek.

13 maart 2012

Het project Serieus Ambtenaar slaat zo goed aan, dat de organisatie een tweede evenement wil optuigen tijdens het Glazen Huis 2012 in Enschede. Honderd ambtenaren werken de komende weken aan adviesopdrachten voor opdrachtgevers buiten hun eigen werkplek. De actie levert 50 duizend euro op voor 3FM Serious Request.

Reacties positief

De eerste reacties zijn erg positief, meldt Stijn van Rooij, één van de initiatiefnemers. Vorige week gingen tien collega’s aan de slag bij het A+O fonds Gemeenten, dat wil weten hoe het Nederlandse gemeenten kan helpen om zich te profileren als aantrekkelijke werkgever.

Verschillende bloedgroepen

A+O is blij met het ingevlogen adviesteam, volgens Van Rooij. ‘Het is voor de opdrachtgever heel interessant om te zien hoe de verschillende bloedgroepen naar een probleem kijken. De adviesteams zijn enorm gevarieerd. Er zitten communicatiespecialisten en mensen met een juridische achtergrond in, medewerkers van gemeenten, provincies en ministeries.’

Out of the box

Juist dat maakt het voor de deelnemende ambtenaren ook leuk, zegt Van Rooij. ‘Zij hebben de kans om een keer echt out of the box te denken, met collega’s die ze anders niet zo snel tegenkomen, bijvoorbeeld van het waterschap of de Algemene Rekenkamer. Bovendien kunnen zij eens bij een totaal andere discipline in de keuken kijken. Dat werkt heel inspirerend.’

Jonge Ambtenaar

Het project Serious Ambtenaar werd eind vorig jaar bedacht door de vier finalisten van de verkiezing tot Jonge Ambtenaar van het jaar. Op een zaterdagmiddag in december bedachten ze het plan om geld in te zamelen voor het goede doel van Serious Request 2011. Het concept: ambtenaren melden zich om zich in hun eigen tijd twee dagen in te zetten voor een project in een andere organisatie. De opdrachtgevers huren voor 5000 euro een team van tien ambtenaren voor twee dagen in om een probleem op te lossen.

Teleurgesteld

Het plan bleek meteen een succes. Er meldden zich zestien opdrachtgevers en bijna tweehonderd ambtenaren. Een groot deel moest worden teleurgesteld, want om de kwaliteit van het project te waarborgen gingen de initiatiefnemers in zee met niet meer dan tien opdrachten en honderd deelnemers.

Nieuwe ronde

Dat zou voor een volgende editie van het project anders kunnen uitpakken. De initiatiefnemers zijn van plan om de succesformule te herhalen en een nieuwe ronde uit te schrijven voor Serious Request 2012. ‘Nu we meer voorbereidingstijd hebben kunnen we kijken of er ruimte is voor meer projecten en deelnemers.’

Drie keer winst

Het succes van het project zit hem volgens Van Rooij in het principe ‘drie keer winst’. De actie leverde het goede doel (moeders in oorlogsgebieden) 50 duizend euro op en de deelnemers een waardevolle ervaring. ‘En de opdrachtgevers krijgen veel kwaliteit voor weinig geld. Met 5000 euro voor een voucher kopen zij 160 uur expertise van tien ambtenaren. Dertig euro per uur, een schijntje.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie