Overslaan en naar de inhoud gaan

Dienstreizen rijksambtenaren kosten 35 miljoen

De kosten voor buitenlandse dienstreizen van rijksambtenaren waren vorig jaar in totaal 34,7 miljoen euro. Dit zijn uitgaven exclusief de…

Buitenlandse dienstreizen van rijksambtenaren kostte de belastingbetaler vorig jaar in totaal 34,7 miljoen euro. Dit zijn de uitgaven exclusief de ministeries van Defensie en Veiligheid en Justitie. Dat blijkt uit antwoorden van minister Plasterk op vragen van D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma.

Reisbeleid geharmoniseerd

Per 1 januari 2017 is het reisbeleid rijksbreed geharmoniseerd, wat onder meer betekent dat alle ambtenaren die vliegreizen moeten maken die zes uur of langer duren businessclass mogen vliegen. RTL Nieuws meldde in maart dat ambtenaren daar massaal gebruik van zouden maken. Zij baseerden zich op bronnen die schatten dat de meerkosten voor de schatkist jaarlijks 10 miljoen euro zouden zijn. Kamerlid Sjoerdsma wilde van minister Plasterk weten of het waar is dat ambtenaren vaker businessclass dan economy class vliegen. Volgens Plasterk is daar voor dit jaar nog niets over bekend.

Kostenbewust beleid
Plasterk legt uit dat ambtenaren nu in staat worden gesteld zowel na aankomst op de plaats van bestemming als na terugkomst in hun woonplaats, en zo nodig tijdens de heen- en terugreis, hun werkzaamheden optimaal te verrichten en daarbij fit te zijn en te blijven. Korter durende reizen en reizen in het kader van een opleiding zijn altijd op basis van economy class, aldus de minister. Op de vraag hoe dat in het kabinetsbeleid van een sobere overheid past antwoordt de minister dat het uniforme reisbeleid voor een kostenbewust, duurzaam en administratief eenvoudig beleid zorgt. ‘Daarmee wil het Rijk werken als e´e´n concern, in binnen- e´n buitenland.’ Over verschillen in prijs tussen business- en economy class zegt Plasterk dat prijzen verschillen per maatschappij en dienstreis. Ook fluctueren prijzen van tickets dagelijks en beïnvloeden diverse elementen de prijs.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief


35 miljoen euro

Plasterk kan maar een gedeeltelijk overzicht geven van kosten van dienstreizen van rijksambtenaren over de periode 2012-2016, omdat die kosten niet altijd apart of eenduidig door de verschillende ministeries zijn vastgelegd. Over 2012 heeft hij helemaal geen cijfers en de cijfers over 2013 zijn onvolledig. Voor de kosten over 2014 baseert de minister zich op een onderzoek van de Auditdienst Rijk: 31,9 miljoen euro. Dit bedrag is exclusief Defensie. Voor de volgende jaren beroept hij zich op de administratie van de centrale reisagent. In 2015 kosten dienstreizen 34,3 miljoen euro en in 2016 dus 34,7 miljoen euro, exclusief Defensie en Veiligheid en Justitie.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Sjaak

Wanneer moeten ambtenaren eigenlijk vliegen? Kunnen zij niet met de trein i.p.v. het maken vaan een korte vlucht binnen Europa?

Op 14 juni 2017, 09:20
Wouter

De trein is tegenwoordig niet noodzakelijk goedkoper dan het vliegtuig, dus dat maakt niet zoveel meer uit.

Op 14 juni 2017, 12:07
Janet

De trein is zelfs meestal veel duurder dan vliegen. Hoe krom dat ook is als je kijkt naar het milieu. En wat kneuterigheid of kruideniersgedoe. Het is een hoog bedrag maar om hoeveel ambtenaren gaat het en hoeveel, uiteraard noodzakelijke, reizen hebben zij gemaakt en wat was het profijt van die reizen? Alleen het bedrag noemen is nog niet eens de helft van het verhaal. Als er een ton verreisd is zonder doel en zonder resultaat is dat soms duurder dan die miljoenen die nu verreisd zijn. Kortzichtigheid ten top.

Op 14 juni 2017, 12:51
Paul

@Ja Sjaak, we kunnen natuurlijk zorgen dat net zoals de bekleder van het hoogste ambt de ambtenaren een vliegbrevet hebben-levert dat vliegen nog wat op voor de schatkst ;)
Maar voor de rest onderhoud Nederland op allerlei fronten internationale betrekkingen en ja dan moet je wel eens op reis en achter die dijken vandaan kruipen... Op een begroting van 450 miljard vind ik het alleszins meevallen

Op 14 juni 2017, 14:02
henk

Beter is een maandelijkse onkostenvergoeding te geven conform Europarlementariërs

Op 14 juni 2017, 14:25
K.M. Schaap

Het lijkt mij normaal dat als je langer dan 6 uur moet vliegen voor je werk, je dat comfortabel mag doen. In zoverre vind ik dit een beetje muggenzifterij. Ik zou het interessanter vinden om te weten of die buitenlandreisjes strikt noodzakelijk zijn.

Op 15 juni 2017, 07:56
Manu

Als nut en noodzaak van een dergelijke reis zijn vastgesteld, dan mag die ambtenaar niet gaan, dan moet hij dus gaan. Als je meer dan 6 uur in een vliegtuig moet verblijven, mag je ook van je werkgever (en de belastingbetaler) verwachten dat je dat onder "businessclass-omstandigheden" mag doen. Maar de belastingbetaler mag dan m.i. ook verwachten dat die ambtenaar inderdaad ook gebruik maakt van de in de businessclass aanwezige faciliteiten en doorwerkt (tenzij nachtvlucht).
Of nut en noodzaak altijd terecht worden vastgesteld, is een ander vraagstuk. Misschien wel de eigenlijke vraag.

Op 15 juni 2017, 13:43

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in