Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakbonden schorten overleg cao gemeenten op

De vakbonden hebben na het bod van de werkgevers het overleg over de nieuwe gemeentelijke cao’s (Cao Gemeenten en Cao SGO) opgeschort.…

De vakbonden hebben na het bod van de werkgevers het overleg over de nieuwe gemeentelijke cao’s (Cao Gemeenten en Cao SGO) opgeschort. Dat meldt de VNG op haar website.

Net bod
Volgens de VNG willen werkgevers graag snel een cao waarin de waardering voor de inzet van de medewerkers tot uiting komt. Zij vinden dat ze gezien de financiële positie van gemeenten en de omstandigheden van veel werkende Nederlanders een ‘net bod’ hebben gedaan. 

Structureel 0,5 procent loonstijging
Dat bod houdt voor de looptijd van het jaar 2021 onder meer in dat het loon per 1 april 2021 structureel

een half procent stijgt en er een eenmalige uitkering voor alle werknemers is van 300 euro bruto, tenzij er lokaal al een vergoeding is geweest of toegezegd in 2021. Er komt een thuiswerkvergoeding voor 2021 van 2 euro per thuisgewerkte dag. Ook die kan worden verrekend als er lokaal andere afspraken over zijn gemaakt.

Verlofnorm van zes dagen
Daarnaast beloven de werkgevers onder meer een bovenwettelijke vakantie van zes dagen met ingang van volgend jaar met een opbouw naar de verlofnorm in vijf jaar en een afbouw naar de verlofnorm in zeven jaar. Ook wordt spaarverlof mogelijk met ingang van 2022 onder voorwaarden, onder meer dat het recht doet aan vitaliteit en met een maximale spaartermijn van tien jaar.

Geen tegenbod vakbonden meer
‘Helaas wilden de vakbonden geen tegenbod meer doen. Zij houden vast aan een looneis van 2,75 procent, diverse eenmalige uitkeringen van honderden euro’s, het herinvoeren van een VUT-regeling en een verlofnorm van acht dagen’, schrijft de VNG. ‘Gezien de financiële positie van gemeenten en de omstandigheden van veel werkende Nederlanders is dat onrealistisch en niet uit te leggen.’

Onderhandelingen cao rijk ook opgeschort
De VNG en de WSGO hopen dat de vakbonden spoedig naar de overlegtafel terugkeren en een serieuze poging doen om de verschillen te overbruggen. De kans daarop lijkt niet zo groot, aangezien de vakbonden donderdag ook al de onderhandelingen over een nieuwe cao voor rijksambtenaren hebben opgeschort, omdat ze het loonbod van de werkgevers (1 procent erbij in 2021) geen serieus bod vonden.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 66

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Erik

Deze werkgever zorgt beter voor haar inhuurkrachten dan voor de eigen mensen. Bonden houdt vol en dwing een goede cao af bij deze slechte werkgever!

Op 20 februari 2021, 20:45
de jong

Met dat thuiswerken is het niet zo ingewikkeld om je eigen loonsverhoging te organiseren lijkt mij.

Op 21 februari 2021, 01:15
anoniem

Leuk he, de thuiswerkvergoeding wordt in de onderhandeling van loonsverhoging meegenomen. Daardoor is de koek op voor de daadwerkelijke loonsverhoging. Hoe verrassend.
De thuiswerkvergoeding is echter geen onderdeel van de koek, maar een vergoeding. De werkgever heeft namelijk ook heel wat kosten niet hoeven maken (verwarming hoeft minder, koffie, water, stroom etc.
Dus, de thuiswerkvergoeding (met terugwerkende kracht ook voor 2020!!) snel aftikken en verder buiten beschouwing laten. We hebben het nu over 0.5%. Wat was de inflatie ook alweer? 1.1% in 2020 en in januari 2021 1.6%. Dus minimaal 1.5% is al nodig voor de nullijn.
Veel waardering dus voor de thuisbikkelende medewerkers. Al weer een jaar op afstand bezig. BV NL draait nog door hun grote inzet.
Schaam je VNG!!

Op 22 februari 2021, 08:17
Janet

Standaardreactie van de VNG. De bonden willen niet overleggen. Nee, gelukkig maar. Uit de gezamenlijk door VNG en FNV gehouden enquete kwam naar voren dat we massaal kozen voor loonsverhoging (onder andere). En dat gaat de VNG dus niet honoreren. Wat een idioterie. Die enquete was dus niets waard. Er is door VNG niets mee gedaan. Dankjewel werkgever, ik ben blij dat ik bijna bij je weg ben.

Op 22 februari 2021, 08:43
Tevreden ambtenaar

Gelezen op de site van de VNG: De werkgevers willen graag snel een cao waarin de waardering voor de inzet van de medewerkers tot uiting komt. We bieden 0,5%
Dan mag je zelf de conclusie trekken hoe groot hun waardering is......

Op 22 februari 2021, 08:50
Johan

Mijn werkgever heeft voor 2021 in de begroting rekening gehouden met een CAO stijging van 2,5%........Rara waar dat geld dan blijft als we inderdaad uitkomen op 0,5%. Ik vermoed aan dure externe ´jongens en meisjes´! En het eigen personeel heeft zoals gewoonlijk weer eens het nakijken.

Op 22 februari 2021, 09:11
Petra

Er liggen op het ogenblik geloof ik 7 miljoen Nederlanders aan het Cojona-staatsinfuus. Dat kost miljarden.
Wel bijzonder dat er dan geen geld zou zijn om ambtenaren fatsoenlijk te compenseren.

Op 22 februari 2021, 09:28
ambtenaar

Een paar eurotjes netto per maand daar moeten we het maar voor doen.

Op 22 februari 2021, 09:39
Joop

Die thuiswerkvergoeding is een aanfluiting met alle kosten die iedereen maakt. 0,5% is een dikke middelvinger naar iedereen die de laatste tijd zijn stinkende best doet om alle extra werkzaamheden nog 'eventjes' erbij te doen. SCHANDALIG!!!!

Op 22 februari 2021, 09:42
Harry

Weer een belachelijk bod van het VNG. Mis zoals altijd weer het beleid voor oudere werknemers, op weg naar hun pensioen.

Op 22 februari 2021, 09:51
Tom

'"De VNG en de WSGO hopen dat de vakbonden spoedig naar de overlegtafel terugkeren en een serieuze poging doen om de verschillen te overbruggen."
Haha wat een grap deze zin. Wij hopen dat de VNG eens een serieuze poging gaat doen om de ambtenaren te belonen. Maar goed in dit geval zal het wel zijn ervaringen uit het verleden bieden een garantie voor de toekomst: er komt niks bij.

Op 22 februari 2021, 09:57
Joost

Droog brood hoeft geen beleg!
Er is geen enkele politieke partij die maar iets over het salaris van een gemeente ambtenaar rept. Ze scoren liever met de slecht betaalde leraren (verdienden meer dan de gemeente ambtenaar) . Vergeten wordt dat inhuur veel duurder is. Als we braaf blijven en netjes ons werk blijven doen zal er weer (bijna) geen cent bijkomen.

Op 22 februari 2021, 09:58
de jong

@Johan: precies!! Een gemeente die zichzelf serieus neemt raamt in de meerjarenraming een stijging voor loonkosten. In plat Nederlands: de werkgever liegt dat ie barst als gesteld wordt dat er geen geld voor loonsverhoging. Of hij kent zijn eigen begroting niet; dat zou ook zomaar kunnen. Iedereen weet dit en toch komt de VNG er elke keer weg. Daarom bonden: ga niet terug naar de tafel, wat heb je er in vredesnaam te zoeken? Geen CAO is beter dan wel eentje. Eén van de zegeningen thuiswerken is dat je je eigen loonsverhoging kunt organiseren (na aftrek van de niet gecompenseerde extra kosten uiteraard).

Op 22 februari 2021, 10:38
Bertus

Ik ben ook nog op zoek naar de thuiswerkvergoeding 2020 of is die al overboord?

Op 22 februari 2021, 12:06
Bertus

By the way, waarom ligt het bod voor rijksambtenaren 2 (!) maal zo hoog?

Op 22 februari 2021, 12:07
Lex

@Hoekstra: thuis je loonsverhoging organiseren? Wat een verbijsterende niet-integere instelling. Gauw wegwezen bij de overheid, zou ik zeggen. Tegen de anderen: Kijk eens in je omgeving en wees blij met je werkzekerheid in de huidige situatie.

Op 22 februari 2021, 12:09
H. Wiersma

Advies aan vakbonden:


wacht vooralsnog CAO Rijk af.


inventariseer wat gemeenteambtenaren sinds 2008 aan achterstand qua salarisontwikkeling hebben opgelopen t.a.v. CAO Rijk.


ga daarmee en met situatie salarissen januari 2021 (o.a. verhoging pensioenpremie) toekomstige onderhandelingen in).


stop in ieder geval met het dumpen van de exploitatie van de begroting van gemeenten.


hevel de VNG-ambtenaren over naar de CAO gemeenten.


ga staken bij onvoldoende reactie/resultaat. De thuiswerksituatie zal staken sterk vergemakkelijken.


Op 22 februari 2021, 12:10
ambtenaar

Beste vakbonden, hier rest slechts één oplossing:
Breng ALLE ambtenaren onder dezelfde CAO.
Resultaat: EENDUIDIGHEID en SLAGKRACHT!

Op 22 februari 2021, 15:15
Gerard

Even een voorbeeld salarisschaal 12. Bij gemeenten € 5.872. Primair onderwijs € 5.527 en Voortgezet onderwijs € 5.699. De rijksambtenaren € 5.710. Ooit toen alles nog centraal was, waren deze bedragen gelijk. Slechts zo maar ter info :)

Op 22 februari 2021, 16:10
Drs. L

@Nuchter, is dat niet een beetje appels met peren? Een beleidsmedewerker bij een kleinere/middelgrote gemeente zit vaak in schaal 10. Bij het Rijk moet je dan eerder denken aan schaal 11/12. Managementfuncties idem. Gemeenten schaal 13, Rijk schaal 15/16.

Op 22 februari 2021, 16:16
Gerard

@Drs. L Daarmee zet je de hele beloning van de overheid dus ter discussie. Een gemeentesecretaris in een kleine gemeente van 6.000 inwoners krijgt dan hetzelfde salaris als die van Amsterdam. Volgens mij geeft de zwaarte van de functie een bijpassende loonschaal. Het gaat verder niet om dit voorbeeld bij schaal 12. Geldt ook voor andere schalen.

Op 22 februari 2021, 16:50
Drs. L

@Nuchter, ik kon je reactie niet helemaal duiden. Ik vind het sowieso al discutabel dat een beleidsmedewerker bij een grote gemeente meer moet verdienen dan bij een kleine, terwijl bij kleinere gemeenten de functie vaak zelfs veel diverser is dan bij een grote. Enfin, ik zou wel pleiten voor 1 cao voor de overheid.

Op 22 februari 2021, 16:59
Gert Stevense

@Nuchter: rijksambtenaren krijgen een hogere eindejaarsuitkering dan gemeenteambtenaren.

Op 22 februari 2021, 17:00
Claire

@ Drs. L.: Nee hoor. Beleidsambtenaar gemeente is gewoon schaal 11 en bij de rijksoverheid ook. Managers gemeente weet ik niet uit eigen ervaring, maar bij de rijksoverheid is dit ook gewoon schaal 13. Gemeenteambtenaren hebben volgens mij een behoorlijk vertekend beeld. En de reacties van de gemeenteambtenaren op dit artikel (zelf in loonsverhoging voorzien door thuiswerken, gezeur over slecht pensioen, niet malse bewoordingen richting de werkgever?) zijn m.i. ook niet ambtenaar waardig. Je doet dit werk o.a. vanuit een bepaald maatschappelijk belang + met een bepaalde visie + je hebt een eed afgelegd. Ik vind het ronduit beschamend om te constateren dat ik tot hetzelfde ambt behoor als ik de onderstaande reacties lees. Heb je meer ambitie + capaciteiten? Solliciteer vooral verder aub.

Op 22 februari 2021, 19:40
de vries

@Drs. L, @Claire, @Nuchter en anderen... het gaat bij de CAO niet om de vraag of een beleidsmedewerker in 11, 12 of 13 zit maar om de vraag hoeveel er bij komt. Inschaling is een kwestie van functiewaadering, het beructhte HR21. Even 1 ding tegelijk.

Op 22 februari 2021, 19:55
Claire

@ de vries: Die redenering volg ik niet. Waarom gaat het alleen om hoeveel erbij niet, maar niet dat gemeenteambtenaren al aan het einde van de schaal meer krijgen? Zullen wij schaal 12 (om het voorbeeld van Nuchter even erbij te pakken) dan ook maar even gelijk trekken tussen de gemeenteambtenaren en de rijksambtenaren? Gelijke zwaarte functie? Overigens lees ik in de brief van CAR-UWO van 2019/2020 dat de gemeenteambtenaren tussen oktober 2019 en oktober 2020 7.25% aan loonsverhoging hebben gehad + 750 bruto? Is dat zoveel minder dan de rijksambtenaren? Volgens mij was dat voor rijksambtenaren 7%. En waarom kunnen wij de salarisschalen dan ook niet gelijk trekken? Ik vind het trouwens persoonlijk helemaal prima om dit jaar even een pas op zijn plaats te doen, nu zoveel ondernemers een kopje onder gaan. Deze reacties (en het altijd afgeven maar op rijksambtenaren, die trouwens een meer bescheiden opstelling laten zien in de reactie op hun artikelen mbt de loonsverhoging en de overheid an sich) schieten bij mij in het verkeerde keelgat. Zit je niet op je plek en ben je zo 'boos'? Zoek een andere werkgever aub. Wat solidariteit zou in deze tijd niet verkeerd zijn, voor welke ambtenaar dan ook...

Op 22 februari 2021, 20:08
Drs. L

@Claire, dat is onzin. Beleidsmedewerkers bij de gemeente zijn helemaal niet altijd schaal 11. Misschien wanneer je senior bent. Inschaling vindt veelal ook plaats op inwoneraantal van de gemeente en dát vind ik niet correct. Overigens hebben gemeenteambtenaren er 6,25 procent bijgekregen en niet 7,25. Ken uw bronnen. Trouwens: je reactie komt een beetje over alsof je als ambtenaar maar nederig moet zijn en vooral niet mag oordelen over je salaris, maar er moet ook gewoon brood op de plank komen natuurlijk. Verder ben ik het eens met je: gelijktrekken!
@de Vries, inderdaad, een cao heeft niets met inschaling te maken, maar blijkbaar roept die inschaling wel altijd dermate veel frustratie op dat het besproken wordt onder artikelen zoals deze. Zelf ben ik mede schuldig. ;-)

Op 23 februari 2021, 07:08
Gerard

Toch nog even terug op mijn voorbeelden van de salarisschalen. Als we naar 1 CAO zouden gaan -zoals sommigen hier als oplossing zien- en we middelen de schaalbedragen bij gemeenten, rijk, onderwijs etc. dan zou het dus zo maar kunnen zijn dat de gemeenteambtenaren er op achteruit gaan. Dat heeft niks met de zwaarte van de gemeente te maken of in welke functie een ambtenaar is ingeschaald. Dat heeft te maken met de gevolgen van 1 CAO met uniforme loonschalen. Dus gemeenteambtenaren: let op wat je voorstelt.

Op 23 februari 2021, 08:57
Claire

@ Drs. L.: dat is zeker geen onzin, want twee goede vrienden van mij werken bij een middelgrote (verschillende) gemeenten als beleidsadviseur en zitten allebei in schaal 11. Zijn (nog) geen senior. Inderdaad, procentpuntje vergist met optellen. 6,25% is nog steeds geen slechte verhoging lijkt mij met 750 bruto. En inderdaad: gelijktrekken. Zijn Nuchter, u en ik het dus met elkaar over eens. Liever dat de rijksambtenaren dan omhoog gaan naar het niveau van de gemeenteambtenaren, maar het zou ook maar een andersom kunnen zijn inderdaad. En natuurlijk moet er brood op de plank komen, niemand neemt uw salaris toch af. In deze pandemietijd zou een nederige opstelling inderdaad beter passen bij de ambt die u uitoefent.

Op 23 februari 2021, 09:18
Henk

Natuurlijk doen de vakbonden nu geen tegenbod!
Werkgever stelt 0,5 % voor, te rekenen vanaf 1 april 2021 (weer een kwartaal gestolen van de medewerkers). Het laat een totale minachting zien t.o.v. de medewerkers van de gemeenten die nu op de barricaden staan. Het zijn wel déze mensen die de samenleving laten draaien met toepassing van alle regelingen die staande beens door "Den Haag" worden bedacht. Cijfers laten zien dat het werkt, het aantal faillissementen én de werkloosheidscijfers geven - ondanks de barre tijd - nog steeds een positief beeld te zien. We investeren nu miljarden aan gemeenschapsgelden om bedrijven (groot en klein) overeind te houden.
Dat er nu geen middelen zouden zijn is een kletskoek argument. Een goed werkgever raamt in zijn begroting hier middelen voor. Dat het nu even geen 5 of 7 procent zal zijn, daar is begrip voor. We moeten de zure appel even delen met elkaar. Maar instemmen met een looneis van 2,75% is wel het minste wat je als werkgever nu dient te accepteren. Dit is slechts een minimale "plus" van 0,75 op de inflatie cijfers. In de miljarden die de overheid nu uitgeeft is dit slechts een druppel op een gloeiende plaat.
VNG neem uw rol serieus en kom snel tot een redelijke deal. Laat daarmee aan de rijksambtenaren én de politie zien dat u de medewerkers weet te waarderen.

Op 23 februari 2021, 10:04
Tom

@Allen hieronder: Het is pertinent onjuist dat de als beleidsambtenaar in schaal 11 zit. In welke schaal je zit is mede afhankelijk van de grootte van de gemeente. De burgemeester krijgt betaald nav de grootte, de secretaris komt daaronder, dan teamleiders etc. Ik ben van een kleine gemeente naar een grote gemeente gegaan en ben er, in dezelfde functie, 2 schalen op vooruit gegaan. Wil ik dezelfde functie weer bekleden bij een kleine gemeente dan zie ik in alle vacatures die voorbij komen dat dit minimaal 1 of 2 schalen lager is dan waar ik nu in zit. Ik pleit ervoor dat dit ook eens rechtgetrokken wordt. Schalen vergelijken tussen verschillende instanties (scholen, rijk, provincie, gemeente) heeft geen nut want de taken zijn ook niet hetzelfde.

Op 23 februari 2021, 11:04
Drs. L

@Tom, inderdaad, dat was ook mijn punt. Ik vind het prima om het eindbedrag in de schalen recht te trekken en één CAO overheid te maken, maar dan is de kans dus nog steeds zeer groot dat je als bijvoorbeeld beleidsmedewerker in schaal 10 zit bij een kleinere gemeente en in 12 bij een grotere gemeente en dát vind ik dus niet per se eerlijk. Ik heb een ingewikkelder takenpakket dan een vriend van mij, terwijl hij bij een grotere gemeente in dezelfde functie twee schalen boven mij zit. Enfin, we dwalen hier met zijn allen wel een beetje af van de kern, maargoed, daar is dit platform ook voor. :-)

Op 23 februari 2021, 11:22
Claire

Best een beetje bizar. Het kán niet pertinent onjuist zijn dat een beleidsambtenaar bij de gemeente in schaal 11 zit, want twee vrienden van mij zitten daar gewoon wél in (middelgrote gemeente)! Ik zeg daarbij toch niet dat het standaard in iedere gemeente altijd zo is (begrijpend lezen is ook een vak, vooral voor een ambtenaar!)? Maar dat beleidsmedewerkers bij de gemeente óók in schaal 11 kunnen zitten de managers bij de rijksoverheid in schaal 13. Zo zit mijn manager in schaal 13 en niet in schaal 14/15, zoals door een collega geopperd hier ergens. Over het gelijktrekken van de salarisschalen binnen de diverse gemeenten: zelf geen idee hoe het zit qua verantwoordelijkheden/verplichtingen/budgeten en werkdruk. Of het takenpakket bij een grotere gemeente zwaarder is. Bij de inschaling van de diverse functies binnen de rijksoverheid valt ook zeker veel winst te behalen.

Op 23 februari 2021, 11:32
Johan

Wat ik nergens lees, is wat het gemeenten scheelt in kosten nu de kantoren al een jaar voor 95% gesloten zijn.
Ik werk bij een 100.000+ gemeente met 850 medewerkers. Ik zal even een sommetje maken:
Er gaat normaliter tussen de 60 a 70.000 (ja echt) euro aan koffie en thee doorheen op jaarbasis, dat is inclusief de plastic en kartonnen bekertjes. Maar exclusief het onderhoud en abonnement van de koffiemachines.
Energiekosten zijn gemiddeld rond de 100.000 euro per jaar.
WC-papier, hou je vast, 20.000 euro per jaar!
Kantoorbenodigdheden, printpapier etc. tussen de 10 en 15.000 euro per jaar.
De schoonmakers komen nog maar 1x in de 2 weken nu ipv elke dag.
Oftewel, een redelijk grote gemeente als die van mij heeft dus afgelopen jaar 2ton aan kosten bespaard en ik heb nog een hoop kostenposten niet genoemd.
Just saying...

Op 23 februari 2021, 11:47
Gerard

Beste @Tom en @Drs L. Waar het hier om gaat, is dat de schalen oorspronkelijk dezelfde uitgangspositie hebben. Nu zijn de bedragen bij gemeenten dus hoger dan bij veel andere overheidsinstellingen. Dat geeft in principe dus weer dat de CAO gemeenten helemaal niet zo slecht is. De discussie die jullie voeren is van een hele andere orde en daar gaat dit artikel niet over.

Op 23 februari 2021, 13:31
Jochem

In de gemeente waar ik werk (100.000+) wordt maandelijks een bedrag voor koffiegeld ingehouden. Ook al die tijd dat we thuiswerken...

Op 23 februari 2021, 16:06
criticus

Binnenlandsbestuur lijkt op de hand van de VNG te zijn. Vermeld wordt wel het "bod" van de VNG maar niet de daarbij gestelde eisen: versobering van secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook de thuiswerken vergoedingsregeling is natuurlijk een sigaar uit eigen doos, want de reisonkostenvergoedingen worden bespaard. Opvallend dat de VNG een tegenvaller zoals pensioenpremiestijging altijd gebruikt om te roepen dat er geen geld is, maar bij een kostenbesparing met hangen en wurgen bereid is om dat in te brengen en er wat tegenover moet staan. Zoals gebruikelijk biedt de VNG dus eigenlijk helemaal niets.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/fn …

Op 24 februari 2021, 21:07
Piet Potlood

Tja, rupsje nooit genoeg die bonden. Totaal het realisteitsbeeld kwijt en een achterban van slechts 10% van de ambtenaren die doen alsof ze spreken voor de overige 90%. Achterhaald systeem anno 2021.

Op 25 februari 2021, 10:44
Gerben

Terecht van de tafel gelopen. Een bod van 0,5% door een bestuurder die zelf bij de tafel is weggelopen bij een bod van 1,0%!

Op 25 februari 2021, 16:35
Henk

Iets wat ook hier geheel onvermeld blijft is het door de VNG opgelegde ultimatum van 1 1/2 week. Zolang is het bod van de VNG geldig!
Een zeldzame arrogantie om met zo een argument de onderhandelingen tafel te verlaten. Straks zal de VNG ongetwijfeld roepen dat ze van de vakbonden niks meer hebben vernomen en gaan vervolgens eenzijdig een crisis CAO samenstellen.
Bedenk ook dat de rekening van de hogere pensioenpremie al voor rekening van de medewerkers is gekomen.
Onderhandelen mag best op het scherpst van de snede maar enig respect zou wel op zijn plaats zijn.
Onderstaande discussie over de inschaling van de schalen 11 tot en met 15 hoort hier m.i niet thuis. Ik denk dat Drs. L en Claire zich beter eerst kunnen verdiepen in functiewaardering.

Op 25 februari 2021, 16:55
J. de Geus

Lees vanochtend dat de lasten voor huiseigenaren dit jaar fors stijgen. Veel gemeenten hebben de onroerendezaakbelasting en afvalstoffenheffing verhoogd. Verhoging van 10 tot soms 20 procent. Dit is dit bij de werkgevers en VNG bekend. Zij weten dus, of kunnen dit berekenen, dat het extra inkomen door de belastingwijzigingen per 1 januari van dit jaar onvoldoende zijn om er nog wat aan over te houden. Om dan te zeggen dat de inflatie met de 0,5% salarisverhoging wordt gecompenseerd klinkt dan niet plausibel. Nu maar hopen dat ze echt kunnen rekenen en met een beter bod komen.

Op 26 februari 2021, 09:28
de vries

Er wordt veel op de VNG gemopperd en dat is deels ook wel terecht. Maar de VNG is slechts het vehikel; de onderhandelingen worden gevoerd door het College van Arbeidszaken en daar zitten geen VNG-ers in maar 'onze' bestuurders. Voorzitter en hoofdonderhandelaar is Ton Heerts, burgemeester van Apeldoorn en voormalig voorzitter van de FNV, oud kamerlid voor de PvdA. En nu dus hoofd-uitknijper van gemeenteambtenaren. Het kan verkeren.

Op 27 februari 2021, 13:01
W. van den Bosch

Mooi hoor, dat gemeenteambtenaren uit hun eigen salaris een bijdrage mogen leveren aan de door de Staat opgelegde efficiencykorting op het sociaal domein. Ik kan niet wachten op de volgende overheveling van taken zonder bijbehorend budget, zoals het Omgevingsgedrocht van mevrouw Ollongren.
Maar los daarvan, ik zou de bonden die namens mij aan tafel zitten graag 2 onderwerpen willen meegeven die wellicht wat onderbelicht zijn gebleven:


ik stel al een jaar lang kantoorruimte ter beschikking en ik kan u zeggen dat 2 euro per maand (bruto) niet in de buurt komt van een commercieel all-in tarief.


Anders dan marktpartijen komen ambtenaren op geen enkele wijze in aanmerking voor de miljardensubsidies ter stimulering van het elektrisch rijden. Wij krijgen daar wel de rekening van: de misgelopen bpm en wegenbelasting wordt immers op de fossiele brandstofrijders verhaald. Nu wij toch als "gewone" werknemers worden beschouwd, is het logisch zijn dat ook ambtenaren in aanmerking komen voor fiscaal gunstige leaseautoregelingen. De sinds 2005 (!) bevroren reiskostenvergoeding van een paar centen per kilometer kan dan wel vervallen.


Op 27 februari 2021, 14:09
Gerben

@Bonden:
Met terugwerkende kracht en geen eenmalige fooi! Zitten al zonder reiskosten en thuiswerkvergoeding sinds maart 2020!

Op 10 maart 2021, 23:39
John

2% erbij per 01-01-2021 en €2,00 per dag voor het thuiswerken (met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021) en een éénmalige uitkering van €500,00 als compensatie voor het thuiswerken in 2020. Dat is toch minimaal wat we behoren te krijgen.

Op 12 maart 2021, 15:20
Erik

En toen was het weer heel lang stil, slechte communicatie en buitengewoon vervelend.

Op 13 maart 2021, 20:40
Johan

Silence is golden....? Zal wel iets met de verkiezingen te maken hebben. Desalniettemin zeer onprettig dat er geen communicatie meer is. Worden we aan ons lot overgelaten? Wat is het vooruitzicht? Ik doe mijn uiterste best, ik werk me de spreekwoordelijke rambam. De vraag is, doen onze werkgevers en bonden ook hun best?

Op 17 maart 2021, 10:40
Bert Spierings

Die vakbonden zijn papieren tijgers, die doen helemaal niets,.jarenlang lid geweest, toen ik ze nodig had gaven ze niet thuis. Dit verbaast me ook helemaal niets. Op deze manier krijgen we nooit een CAO die recht doet aan het werk wat we doen, zeker in Corona tijd. Ik ben niet in de positie om thuis te werken, maar daar hoor je de bonden niet of nauwelijks over, voor diegenen die dus echt in de frontlinie staan. Eindejaarsuitkering hoor je ook nooit wat over, ook die blijft bij ons ver achter. Als we met dit soort bonden zitten opgescheept die niet verder komen als verongelijkt zijn, wordt het nooit wat,.Deze houding noodt nou niet bepaald om weer lid te worden. Juist nu moet je oproepen om te gaan staken. GGD Vuilnisophaaldienst, BOA'S, baliemedewerkers. Miljarden vliegen je om de oren, maar voor de gemeente ambtenaren kunnen er hooguit een paar centen af. Wat voeren die bonden eigenlijk uit?

Op 10 april 2021, 00:41
Erik

Prima dat de vakbonden het overleg opschorten. Maar dat is alweer 2 maanden geleden. Tussentijds niets meer vernomen Wat schieten we daarmee als het vervolgens volledig stil blijft ? Informeer de werknemers, zeg iets, overleg met elkaar, maak je nuttig, doe iets! Met deze leegte schiet niemand iets op. Voordat er een akkoord is, zijn we minimaal halverwege het jaar, dat terwijl de vorige cao eind vorig jaar verlopen is.

Op 17 april 2021, 09:23
Wietske

Zolang de zorg door Rutte op de nul lijn wordt gehouden, hebben wij geen recht van spreken vind ik

Op 17 april 2021, 13:29
Erik

Ik denk daar anders over. Rutte gaat niet over de cao van de zorg. Daarbij gaat het niet alleen over het salaris en kan het los van de inhoud beter over gecommuniceerd worden. Vergeet ook niet de druk op de gemeente door deze Corona pandemie, niet alleen de zorg werkt zich uit de naad.

Op 17 april 2021, 16:48
Wietske

@ambtenaar: nog sterker gezegd. De 2e kamer heeft een motie aangenomen voor structurele salarisverhoging in de zorg en Rutte en co weigeren hier uitvoering aan te geven.

Op 17 april 2021, 20:38
Erik

Ok, je bedoelt de motie van de 2e kamer. Dat was een foutje dat die motie het gehaald heeft. Maar daar heb je gelijk in. Aan de andere kant vind ik dat de 2e kamer zich daar niet mee bezig moet houden. Ik zie dat als reageren in de emotie. De zorg is er de afgelopen jaren qua salaris op vooruit gegaan, op de nullijn zitten ze niet.
De overige cao's hoeven daar niet voor bevroren te worden is mijn bescheiden mening

Op 17 april 2021, 21:20
henk

Niet alleen de zorg maar ook aow ers en gepensioneerden Krijgen al jaren te weinig. kortom ambtenaren: ff niet klagen zou ik zo zeggen.

Op 18 april 2021, 14:42
Wietske

Hmmmm er dus veel groeperingen die om allerlei (oneigenlijke) argumenten op de 0 lijn worden gehouden, Periodiek hoor je van deze rechtse regering dat alles onbetaalbaar is en dat er daarom bezuinig moet worden. Het is bijzonder om te zien hoe nu overal de miljarden vandaan komen voor van alles en nog wat: test events, geld voor aandeelhouders, grote ondernemingen coronasteun geven alsof ze nooit iets hebben verdiend en ga zo maar door. Welaten ons tegen elkaar uitspelen en geloven allerlei bizarre argumenten van Rutte. Desondanks stemmen heel veel mensen op een rechtse partij..... dan krijg je dit dus.

Op 18 april 2021, 14:52
Erik

2% loonsverhoging, €3/dag thuiswerk vergoeding. Een eenmalige netto uitkering van €500,-. En een verhoging van het IKB tot 18%. Met ingang van 1 januari 2021.

Op 18 april 2021, 18:46
Bert Spierings

Zouden de bonden van de winterslaap, en de voorjaarsmoeheid het zomerreces zijn ingegaan?
Wat voeren ze in hemelsnaam uit? Net weer wezen peilen wat men in november al had gevraagd? Meer loon dus. Als belangrijkste component. De CAO liep af januari j.l. Gegeven het tempo wat men er op nahoudt kan men beter ook gelijk maar de CAO van 2022 op tafel leggen. Economie trekt aan als een malle. Dus, dan zou je toch mogen denken...

Op 5 juni 2021, 12:25
Wietske

Desondanks stemmen veel mensen VVD en deze partij ( incl VNG) moet niets van ambtenaren hebben. Boontje komt om zijn loontje dus.

Op 5 juni 2021, 13:19
Ron

Hoeveel tijd is er nodig om een CAO af te sluiten?
Maand 6 is bijna voorbij. 1 januari had het rond moeten zijn. Wie kan dit proces nu nog serieus nemen?

Op 22 juni 2021, 09:05
Arjan

De communicatie over de voorgang is wel heel minimaal..

Op 24 juni 2021, 08:39
Kees

Er staan dus geen toekomstige overleggen tussen bonden en VNG ingepland? Betekent dit staken?

Op 28 juni 2021, 13:42
Dirk Klein

Stel, dat ik ruim 1/2 jaar na aflopen deadline nog geen enkel resultaat opgeleverd zou hebben. Stel, dat heel veel collega’s hiervoor van mij afhankelijk zouden zijn en er zelf niets aan kunnen veranderen. Stel, dat niemand mij hier dan op aanspreekt. Mag ik dan stellen, dat er iets ergens grondig mis gaat en is?

Op 3 juli 2021, 19:35
Rob

Ik ben geen lid van de vakbond, maar het voelt wat ongemakkelijk om wel mee te profiteren zonder de lasten te dragen. Dus, ik overweeg/overwoog - afhankelijk van deze CAO onderhandelingen - ook lid te worden. Ik denk dat ik inmiddels wel overtuigd ben dat ze toch nog even moeten wachten op mijn lidmaatschap. Weinig tot geen communicatie, alleen maar geklooi met bannertjes en teams-achtergronden, en we zijn inmiddels een ruim half jaar verder. Zometeen gaat het reces in, laten we hopen op een overeenkomst in het najaar. Doe dan wel meteen ook 2022, anders zitten we volgend jaar weer met hetzelfde verhaal.

Op 4 juli 2021, 09:07
insider

@Ambtenaar2 Ik was ook aan het twijfelen. Ik zou nu echter niet weten waar ik mijn lidmaatschap voor zou betalen?? Geen nieuws, geen updates geen ingeplande overleggen...uitzichtloos...money for nothing als je het mij vraagt.

Op 5 juli 2021, 14:15
Frits

Wanneer je als VNG aangeeft dat het argument om met geen enkel realistisch loonbod te komen, was: ‘Gezien de financiële positie van gemeenten en de omstandigheden van veel werkende Nederlanders is dat onrealistisch en niet uit te leggen.’. Dan is het nu (na toezegging van het Rijk over de verruiming van de Jeugd- en Wmo-budgetten) toch niet meer uit te leggen dat je al een halfjaar CAO-loos bent?
Ondertussen heb ik zin in een hete herfst. Na jaren een stapje extra te hebben gezet bij gebrek aan nieuwe collega' s, onrealistische bestuurlijke ambities en nieuwe maatschappelijke opgaven, denk ik nu, zoek het maar uit.
Geen waardering, geen stap harder.

Op 7 juli 2021, 10:24
Peter

Zoals een interim manager bij ons ooit zei "jullie werkgever heeft niet veel voor zijn medewerkers over, waarom zouden jullie dat als medewerkers dan wel voor jullie werkgever moeten hebben" ik geloof dat ik die uitspraak nu écht eens in praktijk ga brengen.

Op 7 juli 2021, 12:11

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in