Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheid 2.0 heeft burger niets te bieden

Sociale media verkleinen de kloof tussen overheid en burger nauwelijks. Dat valt te lezen in een nieuw boek van Chris Aalberts en…

Vergeefs
Ambtenaren en politici zouden via Twitter, Hyves en Facebook dichter bij de burger moeten komen te staan. Ook via online ideeënbussen probeerden gemeenten hun inwoners meer te betrekken bij overheidsbeleid. De pogingen zijn vergeefs gebleken, de burger schiet nauwelijks wat op met de overheid 2.0, stellen de auteurs in hun boek.

Misverstanden
In dagblad Metro lieten de onderzoekers weten dat er een aantal belangrijke misverstanden bestaan over sociale media en de kloof tussen overheid en burger. Burgers zitten niet te wachten op de tweets van Kamerleden of ambtenaren, maar zien liever politieke daden. Verder zijn online ideeënbussen zinloos, omdat de overheid nauwelijks wat met de ideeën blijkt te doen. Het mobiliseren via sociale media gaat eveneens moeizaam. Mensen beperken zich veelal alleen tot het reageren op internet, zonder vervolgens actie te ondernemen.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in