Overslaan en naar de inhoud gaan

Zes trends in sociale netwerken

Twitteren doen we nog lang niet allemaal, maar wie tegenwoordig nog steeds niet op Linkedin zit, voor wie Hyves nog een onbekend fenomeen…

Dat valt volgens consultant David Armano wel mee. In zijn blog op de website Harvard Business schrijft hij dat de sociale media steeds exclusiever worden. En minder sociaal. Armano voorspelt de volgende zes trends in sociale media:

 

1. Sociale netwerken worden minder sociaal

Binnen sociale netwerken ontstaan steeds vaker exclusieve groepen die zich afschermen van de rest. Hyperactieve en waardeloze ‘vrienden’ worden steeds vaker verborgen. Er wordt bewuster gezocht naar toegevoegde waarde, ‘clutter’ wordt weggefilterd en verbannen.

 

2. Bedrijven gaan het netwerk zelf organiseren

Slimme ondernemingen gaan zelf de netwerken van hun werknemers organiseren. Al was het maar om een betere klantenservice te realiseren.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

3. Nieuwe netwerken leiden tot competitie

Competitie en spelelement zijn niet weg te denken uit sociale netwerken. Nieuwe netwerken focussen daar sterker op, smijten kwistig met beloningen en rangschikken de deelnemers. Bedrijven kunnen op deze trend inspelen en werknemers via interne netwerken met elkaar laten wedijveren, bijvoorbeeld om de meeste klanten binnen te halen, de beste verkoopscijfers te realiseren.

 

4. Er komen gebruikscodes

Ondernemingen kunnen de toegang tot sociale netwerken moeilijk nog verbieden; dat zou contraproductief werken. Wel zal er steeds vaker een gebruikscode worden opgelegd. Werknemers krijgen te horen hoe ze zich ‘sociaal’ behoren te gedragen en op welke concurrentiegevaren ze moeten letten.

 

5. Sociale media worden mobieler

Als bedrijven de toegang tot sociale netwerken toch gaan verbieden, dan zal de sociale netwerker uitwijken naar mobiel netwerken. Pauzes zouden wel eens gebruikt en verlengd kunnen worden om even via de smartphone een berichtje te posten.

 

6. Sociale netwerken vervangen e-mail

‘Sharing’ van informatie uit de media gebeurt steeds vaker via sociale netwerken. Dat gaat sneller en is eenvoudiger dan een of meerdere e-mailadressen in te vullen, of een artikel in een emailbericht te kopiëren.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in