Advertentie
carrière / Nieuws

Leren en ontwikkelen blijft achter bij overheid

Ambtenaren krijgen steeds vaker de regie over hun eigen groei, maar het onderwerp is lang niet altijd vaste prik in het beoordelingsgesprek.

19 januari 2023
leren

Bij overheidsorganisaties is leren en ontwikkelen minder dan gemiddeld vaste prik in ontwikkel- en beoordelingsgesprekken. Slechts bij iets meer dan helft van de organisaties is dit het geval, waar het gemiddelde op 60 procent ligt. Dat blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor 2023 onder 1440 professionals.

Senior Kwaliteitsmedewerker Control

Gemeente Goes
Senior Kwaliteitsmedewerker Control

Business Controller LLO

Provincie Utrecht
Business Controller LLO

Weinig gevolgen

Bij slechts 52 procent van de overheidsorganisaties is leren en ontwikkelen vaste prik in ontwikkel- en beoordelingsgesprekken, laat het jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube zien. Verder zijn er relatief weinig gevolgen voor overheidsmedewerkers voor hun salaris, bonus of promotie als zij hun opleidingsdoelstellingen niet halen (21 procent versus 29 procent gemiddeld). In de sector zorg is dit bijvoorbeeld een kwart en bij onderwijs een vijfde. In zakelijke dienstverlening zijn er veel meer gevolgen voor medewerkers (39 procent).

Tegenvallend

Deze resultaten suggereren volgens Studytube dat leren en ontwikkelen in diverse branches steeds hoger op de agenda staat in vergelijking met 2021, maar dat het bij de overheid nu juist wat lijkt tegen te vallen. Bij 43 procent van de overheidsorganisaties is er minstens één keer per kwartaal aandacht voor ontwikkeling. In de zakelijke dienstverlening ligt dit cijfer veel hoger (61 procent). Ook in de zorg (56 procent) en het onderwijs (53 procent) is er meer aandacht voor. Alleen in de bouw ligt het cijfer lager: 39 procent.

Lerende organisaties durven medewerkers regie te geven over hun eigen groei

Homam Karimi, ceo Studytube

Regie

Daarnaast blijkt dat driekwart van de overheidsorganisaties medewerkers actief stimuleert om te leren en dat medewerkers steeds vaker zélf de regie krijgen over leren en ontwikkelen. In 2022 kreeg bijna een derde (31 procent) van de medewerkers bij de overheid deze regie. Dat is 3 procent meer dan gemiddeld en 4 procent meer dan in 2021.

Afscheid

Volgens Homam Karimi, ceo van Studytube, zijn het lerende organisaties die medewerkers regie durven te geven over hun eigen groei. ‘Maak samen carrièredoelen concreet én verbind gevolgen aan de resultaten. Dat kan soms betekenen dat je afscheid van iemand moet nemen.’ Dat klinkt tegenstrijdig in een krappe arbeidsmarkt, maar dat is het volgens hem niet. ‘Een goed leerplan en ruimte voor ontwikkeling zorgt juist voor een gezonde, ambitieuze organisatie. Steeds meer organisaties durven dat.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie