Advertentie

Provincie beticht van 'voortrekken' in lobby voor onderzeeërs

Zuid-Holland, Noord-Holland, Overijssel en Zeeland stuurden een gezamenlijke brief aan Putters over de aanbesteding van onderzeeërs.

ANP
05 maart 2024
Onderzeeër - duikboot
Shutterstock

De provincie Zuid-Holland moet uitleggen waarom het onlangs zo'n duidelijke voorkeur heeft uitgesproken voor scheepsbouwer Damen in de lopende aanbestedingsprocedure voor de bouw van vier nieuwe onderzeeërs voor Defensie. De SP, Volt, Partij voor de Dieren, 50PLUS en Groep Gezond Verstand Zuid-Holland in de Provinciale Staten hebben hier schriftelijke vragen over gesteld. De partijen vragen zich af waarom de provincie in een brief aan informateur Kim Putters ‘in de bres springt’ voor Damen, terwijl een andere scheepsbouwer uit Zuid-Holland (Koninklijke IHC) ook kandidaat is om de miljardenorder binnen te halen.

Strategisch adviseur HRM

Waterschap Drents Overijsselse Delta
Strategisch adviseur HRM

Directeur

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost via Geerts & Partners
Directeur

Toelichting

‘Waarom hebben GS ervoor gekozen het ene Zuid-Hollandse bedrijf te bevoordelen ten koste van het andere bedrijf?’, is één van de vragen. Zuid-Holland, Noord-Holland, Overijssel en Zeeland stuurden vorige week een gezamenlijke brief aan Putters. Ze pleiten daarin voor ‘een zo groot mogelijk Nederlands aandeel in de aanbesteding’. In de brief wordt geen bedrijfsnaam genoemd, maar duidelijk is dat ze willen dat de keuze op Damen valt. De provincies bevestigen dat ook in een toelichting.

Nederlandse partners

Damen heeft samen met het Zweedse Saab Kockums een offerte ingediend om vier onderzeeërs voor Defensie te bouwen. Het kabinet lijkt volgens De Telegraaf echter te kiezen voor Naval Group uit Frankrijk, dat het in Kinderdijk gevestigde IHC als partner heeft. De derde kandidaat voor de mega-order, van naar verluidt tussen de 4 en 6 miljard euro, is Thyssenkrupp Marine Systems uit Duitsland. Ook dat bedrijf heeft Nederlandse partners.

Economisch belang

Halverwege deze maand wordt bekend welke partij de voorkeur krijgt. Naval Group is grotendeels in handen van de Franse staat. Damen en ook de vier provincies benadrukken het (economische) belang om de bouw en het onderhoud van de onderzeeërs in Nederlandse handen te houden.

Verbazing

Een woordvoerder van IHC zegt dat het bedrijf die lobby ‘met enige verbazing’ volgt. ‘Maar we willen ons inhoudelijk niet mengen in dit verhaal. We wachten alles rustig af.’ Wat IHC precies gaat doen als Naval Group de onderzeeërs mag bouwen, is nog niet bekend. ‘Daar gaan we het over hebben als het ons toekomt.’

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

P. Smit
Ben wel benieuwd naar de gunningscriteria van deze aanbesteding. Zo te lezen was daar nog wel wat aan te verbeteren.
Advertentie