Advertentie

Oer-Rotterdammer wil Helmond schaalsprong laten maken

250 kilometer treinen voor je werk. Rotterdammer Arno Bonte doet het de komende vier jaar om Helmond als wethouder van buiten te dienen.

17 september 2022
Wethouder Arno Bonte
Wethouder Arno BonteErik van der Burgt /Verbeeld

GroenLinkser Arno Bonte was niet weg te denken uit de Rotterdamse politiek. En waar wordt hij begin juni wethouder? In Helmond. ‘Ik heb hier meer ruimte dan in Rotterdam om mijn milieu-ambities waar te maken’, zegt de pendelende bestuurder.

Provinciale weg

‘De dominantie van de auto in de stad is mij een doorn in het oog’, zegt de Helmondse wethouder Arno Bonte (44). We kijken uit op de Kasteel Traverse, een chique naam voor de N270. ‘Het is van de zotte dat zo’n drukke provinciale weg dwars door de stad loopt. Dat is niet van deze tijd. Mensen uit Deurne die naar Eindhoven willen, rijden nu dwars door Helmond.’ Als ze zich keurig aan de snelheid houden doen ze dat niet met 70 km per uur, zoals op de ringweg in Eindhoven, ‘maar 50 kilometer is nog te hard in de stad. Ik wil in Helmond overal een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur invoeren. Daarvoor heb ik de steun van de gemeenteraad. Over de N270 ga ik praten met de provincie.’

Teleurstelling

De Helmondse wethouder Bonte. Daar is geen speld tussen te krijgen, maar verneukeratief is het wel. Bonte heeft geen zwemles gehad bij de Helmondse Watervrienden, hij heeft niet op het Carolus Borromeus College gezeten en hij heeft nog nooit een frikandel XXL speciaal bij het Helmonds Friethuys naar binnen gewerkt. De wortels van Arno Bonte liggen 125 kilometer verderop, in de grote havenstad Rotterdam. Daar zat hij op school, die hij trouwens niet heeft afgemaakt (‘ik was veel te eigenwijs’), en daar zat hij eerst dertien jaar voor GroenLinks in de gemeenteraad en was hij vier jaar wethouder duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie. ‘Ik was graag weer wethouder in Rotterdam geworden, maar er rolde dit voorjaar een coalitie zonder GroenLinks uit. Veel tijd om mijn teleurstelling weg te slikken had ik niet, want ik werd door partijgenoten in Helmond benaderd. Ze zochten een wethouder met ervaring’, zegt Arno Bonte. Hij belde met ingewijden en stapte op Station Blaak in Rotterdam op de trein.

Ambitie

Wat hij na twee keer overstappen en bijna anderhalf uur treinen in de Brabantse gemeente bespeurde, beviel hem. Bonte: ‘Hier liggen razend interessante kansen. Mijn groene en linkse hart gaat er sneller van kloppen. Helmond wil een autoluw centrum, de stad bouwt de duurzaamste woonwijk van Nederland en wil in 2035 klimaatneutraal zijn. Dat was de inzet van GroenLinks bij de verkiezingen in Helmond en daarmee werd de partij de grootste. Ik heb hier politiek meer ruimte dan in Rotterdam om mijn milieu-ambities waar te maken.’ De stad bruist volgens hem van de ambitie. ‘Helmond wil promoveren van de eerste naar de eredivisie. Dat spreekt mij aan. Helmond groeit de komende tien jaar van bijna 95.000 naar meer dan 100.000 inwoners. Helmond is een van de gangmakers binnen de Brainportregio en motor van nieuwe duurzame industrie. De stad wil een schaalsprong maken, maar dan wél een kwalitatieve.’

Ervaring van buiten

Arno Bonte stapte dit voorjaar graag in het Helmondse college, maar wel op één voorwaarde: hij wilde in Rotterdam blijven wonen. Bonte: ‘Daarover  ben ik vanaf het begin duidelijk geweest. Ik ben een geboren en getogen Rotterdammer. Dáár is mijn sociale omgeving. Mijn vrienden en familie wonen er. Dat wilde ik niet loslaten. Dat vond mijn partij prima, net als de coalitiepartners. De oppositie was er niet zo blij mee. Ik snap hun kritiek. Ik was als oppositielid in Rotterdam ook niet de gemakkelijkste. Maar ik heb in Rotterdam ook in een college gezeten met twee wethouders die van buiten kwamen en daarvan de meerwaarde gezien. Die situatie hebben we nu ook in Helmond. Collega-wethouder Martijn de Kort woont in Vught. De overige vijf wethouders komen uit Helmond. Zo’n combinatie heeft voordelen. Met wethouders van buiten breng je ervaring en nieuwe inzichten binnen. Niet alles hoeft te blijven zoals het al vijftig jaar gaat. Het is ook gezond voor een bestuurder om in een andere omgeving aan de slag te gaan.’

Lees het volledige interview in Binnenlands Bestuur nr. 17 van deze week.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bert Bakker
Gelukkig heeft deze op school opgelet. Oh nee.

Ik vraag me af waar en voor wie ik al die jaren gewerkt heb want elk nut wordt kapot gemaakt door extremisten die als redelijk gepresenteerd worden.
Die propaganda mag wel stoppen onderhand BB.
Een andere kant mag je ook wel eens belichten.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Advertentie