Overslaan en naar de inhoud gaan

Handhavingsbeleid gemeente veelvormig en versnipperd

Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie maakt zich grote zorgen over de bredere inzet van boa's over wat de eigenlijke taak van de…

Minister Opstelten moet kiezen of hij van buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) een nieuwe gemeentepolitie wil maken of dat hij hen laat integreren in de Nationale Politie.

Verschraling rol politie
Dat vindt de Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie (SMVP) onder voorzitterschap van prof. mr. Pieter van Vollenhoven. De SMVP maakt zich steeds meer zorgen over waaruit de eigenlijke taken van de Nationale Politie gaan bestaan. De stichting heeft de indruk dat de politie een terugtrekkende beweging maakt en daarmee het noodzakelijk vertrouwen van burgers op de tocht kan gaan zetten. Met de steeds ruimere taakstelling van boa’s zien zij verdere verschraling van de rol van de politie in buurten en wijken ontstaan.

Bonte verzameling
De stichting liet bestuurskundige Ronald van Steden van de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek doen naar de verhouding tussen boa’s en de reguliere politie in zes steden. Hij ontdekte een bonte verzameling van boa’s en concludeert dat gemeentelijk beleid gericht op toezicht en handhaving veelvormig en versnipperd is. De stichting maakt zich zorgen over het sterk wisselende opleidingsniveau van boa’s in gemeenten. Dat roept volgens hen de vraag op of de kwaliteit van optreden in alle gevallen is gewaarborgd. Professionalisering lijkt dringend gewenst.


Wildgroei aan uniformen
Ook de wildgroei aan uniformen is de stichting een doorn in het oog. De ene gemeenten geeft uniformen die juist veel lijken op die van de politie. Andere gemeenten willen het uiterlijk van de boa’s juist zoveel mogelijk van de politie laten onderscheiden. Ook de uitrusting (handboeien, pepperspray, wapenstok) verschilt per gemeente. Dat maakt het er voor de burger niet duidelijker op. Minister Opstelten zei vorig jaar dat hij ook eenduidige boa-uniformen wil. Verder wijst de SMVP erop dat ook het beloningsbeleid niet eenduidig is. De salarisschalen van gelijksoortige boa’s variëren van schaal 5 tot 8.

Aansturing boa’s ontbreekt
De SMVP heeft grote twijfels over de operationele regie van de politie. Boa’s opereren vaak onder grote vrijheid, maar aansturing door de politie ontbreekt vaak. Gezamenlijke briefings komen bijna niet voor en informatie-uitwisseling is uiterst gebrekkig. ‘Eigenlijk kijken dienders een beetje op boa’s neer en willen ze niet van harte meewerken, terwijl gemeenten een geheel eigen veiligheidsinfrastructuur (computersystemen, meldkamers) optuigen. Het gevolg is dat vurig gewenst ‘integraal veiligheidsbeleid’ meestal een papieren werkelijkheid blijft.’

Te weinig tijd
Dat is nog zorgelijker, aangezien de minister heeft aangekondigd dat boa’s ook winkeldieven mogen aanhouden. Bij een pilot in de gemeente Zaltbommel hiermee mogen boa’s ook camerabeelden bekijken als bewijsmateriaal, getuigen horen, aangiften opnemen en proces-verbaal opmaken. De stichting wijst erop dat volgens het ministerie de politie te weinig tijd heeft om zich met winkeldiefstal bezig te houden.

Nieuw soort gemeentepolitie
Het lijkt er volgens de SMVP op dat de voorheen specialistische boa steeds breder wordt ingezet in de richting van een nieuw soort gemeentepolitie. De stichting vraagt zich af welke eigenlijke taken de Nationale Politie straks krijgt. In dit kader wijst zij ook op een verschuiving van politiewerk op de autosnelwegen naar Rijkswaterstaat. Daarnaast waarschuwt de SMVP ervoor dat de mogelijke financiering van boa’s uit opbrengsten uit bekeuringen volledig in strijd is met handhaving als sluitstuk van beleid.

Minister moet kiezen
Minister Opstelten moet duidelijk maken wat burgers van de Nationale Politie kunnen verwachten en een eind maken aan het versnipperde beeld van gemeentelijke boa’s. Of Opstelten kiest voor de oorspronkelijke specialistische taak van boa’s, maar dan zijn regulering en professionalisering nodig en moet operationele regie vanuit de Nationale Politie worden geregeld. Kiest hij voor een bredere inzet, dan moet hij kiezen voor een nieuwe gemeentepolitie of integratie binnen de Nationale Politie. De voorkeur van de SMVP gaat in dat geval uit naar het laatste.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

J.G.A.M. Mulder

Een alternatief is dat de regering besluit de mogelijke taken van de BOA''s te beperken en de BOA''s juist niet toe te staan om als veredelde agenten (stadstoezichthouders) op te treden.Een opleiding tot BOA is niet te vergelijken met een reguliere politieopleiding.De heer van Vollenhoven slaat de plank dan ook volledig mis met zijn gemeentepolitie.Vele BOA''s hadden graag toegetreden tot de politiegelederen,maar zijn om diverse redenen afgevallen.In plaats van de taken van de BOA''s uit te breiden zou de taak juist verengd moeten worden, bijvoorbeeld parkeerwachter,dierentoezichthouder,milieuinspecteur enz...

Op 22 mei 2012, 08:05
PVe

Eens met Johannes. Indertijd is ook de politiesurveillant in het leven geroepen voor de eenvoudiger zaken. Breng de BOA's dan daarbij onder. Daarnaast heb ik de indruk dat de particuliere beveiligers de neiging hebben te doen alsof zij bepaalde bevoegdheden hebben, terwijl zij helemaal geen enkele bevoegdheid hebben, nog afgezien van het feit dat men tracht door striping of uniform de indruk te wekken dat zij heel wat mogen. Het wordt tijd dat ook dat wordt aangepakt en er duidelijke, afdwingbare regels (vergunning intrekken) komen dat uniformen en voertuigen ook qua kleur sterk afwijkend moeten zijn met de reguliere politie (en andere officiële instanties als parkeercontrole, BOA etc.)

Op 22 mei 2012, 09:22
Ed Stevenhagen

Binnen de gemeente Zoetermeer heb ik als inwoner bijzonder slechte ervaringen met het fenomeen handhaven. Een escalatie heeft plaatsgevonden rond de uitstoot van giftig ethyleenoxide door een sterilisatiebedrijf Sterigenics (2010).
Doordat Vergunningen, Toezicht en Handhaving niet van elkaar waren gescheiden deugden in dit geval alle onderdelen niet.
De bouw was clandestien, wijzigingen van processen niet gedocumenteerd , milieuvergunning ondeugdelijk, geen controle.
Toen de geest uit de fles was probeerde de gemeente de schade te beperken door te spreken over 139 ton kankerverwekkend ethyleenoxide. Later heb ik aangetoond en door RIVM overgenomen, dat het ging om 1300 - 1600 ton kannkerverwekkend ethyleenoxide in een dichtbevolkte stad van 120.000 inwoners.
Met fictieve bouwvergunningen, en ondeugdelijke bouwtekeningen probeerde wethouder Bé Emmens de zaak achteraf administratief recht te breien.
Wanneer het college van burgemeester en wethouders samen met de directies van de stad zaken regelt, is er geen plaats voor handhaven meer.
Een vernietigend rapport van de Grave en de nodige andere rapporten volgden. Maar niemand werd vervolgd. Een strafrechtelijk onderzoek verstoft al een jaar bij het functioneel parket.
Dit geval staat niet alleen. We hebben ook een clandestiene CO2 leiding onder het toekomstige station Bleizo. Men handhaafd niet en ook niet op verzoek. Ook het OM gedraagt zich in deze vrij passief.
In Zoetermeer is sprake van een overheid die een organisatie heeft opbouwd waar handhaven GEEN regel is en meer dan eens heeft geleid tot, voor de burger en externe veiligheid, gevaarlijke situaties.

Op 22 mei 2012, 10:40
D.Wauben

Verbaasd lees ik met name de allerlaatste zin van dit artikel en de stelligheid ervan. Het geeft een nieuwe invulling aan journalistieke vrijheid volgens mij. Het blijkt in ieder geval niet uit het onderhavige onderzoek dat de basis vormt voor dit stuk. http://www.smvp.nl/wp-content/uploads/2012/05/BO … Daarbij erger ik me steeds meer aan de verwijzing naar een gemeentepolitie. Het feit dat gemeenten een specifieke politie-deel-taak uitvoeren dmv BOA's betekent niet dat een gemeentepolitie terugkeerd. Dat is véél te simpel geredeneerd en doet afbreuk aan én de politie én de gementelijke Handhaving.

Op 22 mei 2012, 11:02
Remon

Bij mij rest nog steeds de vraag hoe het komt dat de politie haar eigenlijke taken niet of niet goed kan invullen en waarom gemeenten dit dan zouden moeten overnemen. Oftewel: wat is nu precies het probleem en op welke manier gaan we dit met bijvoorbeeld boa's oplossen? Mij bekruipt het gevoel dat de gemeenten in ieder geval de kosten hiervan gaan dragen.

Op 22 mei 2012, 11:54
Gerard Jan de Ruiter

Het artikel begint met de stelling "De stichting heeft de indruk dat de politie een terugtrekkende beweging maakt en daarmee het noodzakelijk vertrouwen van burgers op de tocht kan gaan zetten. Met de steeds ruimere taakstelling van boa’s zien zij verdere verschraling van de rol van de politie in buurten en wijken ontstaan"
Hier is nu precies geformuleerd waarom gemeentes en burgers behoefte hebben aan boa's. De politie voert niet meer de taken uit die de burger en dus de gemeente wenst. Het logische gevolg is dat men een alternatief gaat zoeken. De Boa. De klacht dat de poltie de regie niet voert is volgens mij loos. De politie had al lang geen belangstelling meer voor fout parkeren, verkeerd aangeboden huisvuil etc Deze taken werden veronachtzaamd omdat er centraal ( de regiopolitie) andere prioriteiten werden gesteld.Terwijl de behoefte aan toezicht wel degelijk bestond. Wanneer de boa's worden opgeheven en de taken worden toegevoegd aan de nationale politie zal binnen een paar jaar weer een alternatief worden opgetuigd. Want de poltiie-agent wil zich graag bezig houden met belangrijker zaken, de bestuurder op afstand stelt prioriteiten bij belangrijker zaken, en de burger vraagt zich weer af waarom de poltie niet handhaaft. Laat deze taak bij de gemeenten. De gemeenten zijn goed in staat zelf voor hun burgers te zorgen, enn de burger kan de gemeente daar op afrekenen tijdes de verkiezingen.

Op 22 mei 2012, 12:00
Niek

De handhaving moet vooral weg bij de gemeente want vergunningverleners zijn vaak aan het handhaven terwijl handhavers vaak aan het vergunningverlenen zijn. Subiet uit elkaar halen dus. Bovendien ben je dan verlost van die vermaledijde politieke invloed waarbij elk vriendje van de wethouder de dans ontspringt. Dat politiemensen zich zien als crimefighters en dus niet willen optreden bij kleine overtredingen, begrijp ik. Toch is ook daar handhaving hard nodig. Heel vaak worden criminelen niet geboren maar gemaakt. Onder andere door niet handhaven, politie is je beste vriend, gratis procederen enzovoorts. Dus moet de Nationale politie ook voorzien in wijkteams die snel en adequaat kunnen en mogen optreden. Zonder aanziens des persoons, gelijke monnikken, gelijke kappen.

Op 22 mei 2012, 14:04
gerrie

Het is overal hetzelfde in Nederland. Nette mensen worden getreiterd en de boeven lopen vrij rond en doen maar. Er is niet 1 gemeente waar het anders werkt. Er wordt totaal niet gehandhaafd. Het stikt van de willekeur. En de overheid zelf overtreedt ook tal van wetten. Jammer dat veel burgers dat niet weten.

Op 22 mei 2012, 15:54
henk

Opstellen hoeft niet te kiezen. Hij moet vertrekken. Hij heeft gefaald. VVD en CDA, voor deverkiezingenhebben jullie veel beloftes gedaan. Daar is niets van gelukt. Dat betekent dus vertrek zonder wachtgeld.

Op 22 mei 2012, 16:42
Maurice

Snel en flexibel zichtbaar
De inzet van biketeams handhaving is zeer effectief gebleken. Dit ook vanuit de filosofie dat
toezichthouders/ buitengewoon opsporingsambtenaren zoveel mogelijk direct contact met de
burgers hebben. Fietsen heeft dan de voorkeur, omdat de toezichthouders snel en flexibel zijn en
ook zo kunnen zij overal worden ingezet. Bijvoorbeeld bij jeugd overlast, evenementen en andere
acties in samenwerking met de politie. Ik ben samen met een collega een biketeam begonnen in
2008 in de gemeente Amstelveen. Vanwege de vele jeugd overlast die daar op dat moment speelde
in bepaalde wijken. Wij zijn begonnen met avonddiensten en nachtdiensten te draaien, om de jeugd
in kaart te kunnen brengen voor de gemeente en de politie. Wij hebben ook een band met de jeugd
opgebouwd, hier mee wil ik zeggen, om de jeugd het vertrouwen te geven in het biketeam. Ik zat
een maal per week in Amstelveen als biker bij het PGA overleg, hier zaten de politie, OM, Stichting
aanpak overlast Amsterdam, jeugdzorg , jeugd en veiligheid en straatcoaches en de leerplicht
ambtenaar. Hier spraken we over de jeugd op straat die de overlast veroorzaakte en ik had ook
contact met de jongeren van de top 600. Ik wil wel zeggen dat dit meer een taak van de politie is
maar doordat wij vaak met de jongeren te maken hadden konden wij ditweer melden op het PGA
overleg. Ik heb ook wel eens een opdracht gekregen van de burgemeester of ik met mijn collega´s
een brief konden overhandigen aan een jongen van de top 600, deze brief hebben wij aan de
persoon gegeven. Ik zeg altijd het is de toon die de muziek maakt en handhaven moet ook in je
zitten. En je moet je op het moment als je met een collega op straat gaat veilig kunnen voelen, en je
moet op elkaar kunnen rekenen. En ik werk al jaren met porto C 2000 Wat ik goed zou vinden is dat
de handhavers/ politie meer zouden moeten samen werken we hebben elkaar nodig vooral in deze
tijd, met alle veranderingen. De politie gaat ook wel eens met ons mee vanwege hun opleiding voor
milieu, dus zou het goed zijn als wij wat vaker met de politie mee zouden gaan, dan denk ik aan de
BVT diensten. Ik wil binnen de gemeente Amsterdam biker worden en meer met de jeugd aan de
gang het gaat dan niet om door de jeugd te verbaliseren,maar ook aan te geven dat het anders kan,
vaak weet de jeugd niet de weg te bewandelen hier in zou ik graag mijn bijdrage willen leveren. Je
hoeft de jeugd niet alleen maar aan te spreken op hun gedrag maar je kunt op zijn tijd ook even naar
de jeugd toe gaan om even een praatje te maken. Weer een goed voorbeeld van uit mijn
werkervaring uit Amstelveen, hier had ik altijd contact met de jeugd en wij hebben er ook voor
gezorgd dat de jongeren een aantal hangplekken hebben gekregen, waardoor de bewoners minder
last hadden van de jeugd, hier door is in Amstelveen in 2012 de jeugd overlast met 18 procent
afgenomen. Wat ik merk is dat het onwetendheid is bij mensen en een bepaalde angst, zo zie ik het.
Maurice

Op 9 februari 2013, 16:59

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in