Mag je als wethouder meespelen in een commercial van een modezaak of een advertorial van een recreatieondernemer? Als de advertentie niet gericht is op één ondernemer maar op een hele sector, dan heeft het college van Goes daar geen moeite mee.
College heeft geen moeite met wethouder in commercial
Mag je als wethouder meespelen in een commercial van een modezaak of een advertorial van een recreatieondernemer? Als de advertentie niet…
Wethouder
‘Een pak maakt de man’, klinkt een voice-over. ‘Pakken kunnen in allerlei situaties gedragen worden.’ Daarna volgt een onvervalste reclameboodschap voor Rob Jacobs Mannenmode. De naamgever van deze modezaak vertelt uitgebreid hoe een pak geheel kan worden gemaakt al naar gelang de wensen van de klant. Alle mogelijkheden komen aan de orde, van kleuren, designs, aantal knopen en pakken voor speciale gelegenheden. En geen seconde blijft onbenut of de naam van de winkel op de gevel, op tassen of op rekken onder de aandacht te brengen. Hoofdpersoon in de commercial is een klant, die zich alles laat vertellen over de pakken van Jacobs. En die klant is wethouder Derk Alssema (Ruimte, CDA).
Promotiemateriaal
De lokale afdeling van D66 vond het uiterst ongelukkig dat een wethouder meewerkt aan het vervaardigen van promotiemateriaal. De partij stelde er schriftelijke vragen over aan het college. Dat vindt echter dat de wethouder niet te ver is gegaan. Volgens het college maakte het filmpje deel uit van een groter televisieprogramma over duurzaamheid. Met het optreden in het filmpje zou de wethouder niet voor één bedrijf zijn opgekomen ten nadele van anderen, maar voor een hele sector.
Hoogst ongelukkig
D66 vindt het optreden desondanks nog steeds hoogst ongelukkig. Tegen de Provinciaal Zeeuwe Courant zegt fractievoorzitter Saskia Verheij: ‘Je moet dit niet willen.’ Toch maakt ze er verder geen werk meer van. Ze hoopt dat soortgelijke optredens in de toekomst uitblijven.
Vakantiepark
Ook met het optreden van een andere Goese wethouder, Loes Meeuwisse (Financiën, VVD), had het college geen moeite. In een advertorial prijst ze een vakantiepark aan. Ook daarvan is het college van mening dat het door de beugel kan, omdat ze niet zozeer een vakantiepark als wel de nieuwe ontwikkeling van een gebied onder de aandacht brengt.