Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf uitkeringen gekort vanwege agressie

Minimaal vijf bijstandsgerechtigden hebben agressief gedrag richting ambtenaren vorig jaar moeten bekopen met een financiële maatregel van…

Minimaal vijf uitkerigsgerechtigden hebben agressief gedrag richting ambtenaren vorig jaar moeten bekopen met een financiële maatregel van het UWV.

Dat blijkt uit een brief van de ministers Van der Steur (Justitie en Veiligheid, VVD) en Plasterk (Binnenlandse Zaken, PvdA) aan de Tweede Kamer. In de periode april-juli van 2015 is in vijf gevallen een financiële maatregel opgelegd wegens zeer ernstige misdraging van klanten met een ww- of arbeidsongeschiktheidskering.

Persoonlijke bedreiging

Binnen UWV wordt gebruik gemaakt van het Agressie Registratiesysteem Overheden (ARO) om meldingen van agressie te registreren. In de eerste helft van 2015 zijn in totaal 378 meldingen gedaan. Het ging daarbij om 167 meldingen van verbale agressie, 194 meldingen van persoonlijke bedreiging en 17 meldingen van fysieke agressie.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Zware waarschuwing

In de afhandeling is in 130 gevallen door de afhandelende managers gekozen voor een zware en bij 71 meldingen voor een lichte waarschuwing. Voor een pandverbod werd 44 maal gekozen en een telefonisch contactverbod werd 15 maal opgelegd. In 20 gevallen is er melding/aangifte gedaan bij de politie.

In aanvulling op deze ordemaatregelen kan UWV sinds 1 april 2015 een financiële maatregel opleggen aan klanten die zich zeer ernstig misdragen tegenover medewerkers van UWV. Het gaat hierbij om een korting op de uitkering tot ten hoogste 100 procent. De duur van de maatregel is standaard 3 maanden.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Schade aan gebouw

Onder ernstige misdragingen wordt elke vorm van ongewenst fysiek contact met een persoon of het ondernemen van pogingen daartoe verstaan, maar ook het toebrengen van schade aan gebouwen. Ook ernstige vormen van bedreiging en belediging vallen onder deze noemer. De ingezette korting hangt af van de ernst van de agressie. Verbale agressie (schelden, verwensingen of zeuren om een uitzondering te maken) kan leiden tot een korting op de uitkering van 25 procent. De ernst van de overtreding en de gevolgen ervan kunnen aanleiding zijn om dit percentage te verhogen naar 50 procent. Bedreiging, intimidatie, vernielingen en pogingen tot fysiek geweld leiden tot een halvering van de uitkering. Ook daarbij geldt dat de ernst van de overtreding en de gevolgen ervan tot hogere percentage kunnen leiden, tot 100 procent van de uitkering. Bij fysiek geweld is het uitgangspunt dat iemand met 100 procent wordt gekort.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

loek

Minimaal vijf bijstandsgerechtigden hebben agressief gedrag richting ambtenaren vorig jaar moeten bekopen met een financiële maatregel van het UWV. Is de maatregel, na misdraging in UWV-gebouw, opgelegd door de gemeente wegens (aanvullende) bijstand of op het ww-deel bij UWV? Dat is me niet duidelijk.

Op 28 januari 2016, 10:38
secretaris

Zowel Sociale Zaken als het UWV zien over het hoofd dat er geen sprake is van een arbeidsrelatie, zoals tussen werkgever en werknemer, waar agressief gedrag van de werknemer tot ontslag op staande voet kan leiden. Maar het is lekker makkelijk een regeltje in te voeren waarbij de uitkering wordt gekort of ingetrokken.
Er is maar 1 correcte weg bij ernstige agressie: politieaangifte en de weg via de rechter. Dat geldt voor andere burgers ook, waarom niet voor mensen met bijstand of een UWV-uitkering? En de maatregel leidt tot iets vreemds: door de korting op de uitkering kan geen strafrechtelijke veroordeling volgen. (Niet 2 maal voor hetzelfde) Dat zou men niet zo moeten willen. Ook daarom deugt deze maatregel niet.

Op 28 januari 2016, 15:30
Marco

Ernstige misdragingen,ongewenst fysiek contact ?
Verbale agressie ?Schade en vernielingen aanbrengen ? Niet acceptabel ?
Waarom worden de wijkteams dan niet gekort in hun loon ? Zij mogen dus alles.En maar bewijs opruimen en burgers voor paranoide verklaren.
Het wordt steeds fraaier in dit land.

Op 28 januari 2016, 18:35
Rene Jonkman

Wij worden dagelijks geintimideerd en gestalkt door de samenwerkende sociale teams intimidatie mag toch van de gemeente en dhr. Steur ?

Op 28 januari 2016, 19:43
Sjoerd

Waarom zijn ze agressief bij de gemeenten ?
Welke reden heeft dat ?

Op 30 januari 2016, 15:49
Diana Koster

In mijn ervaring zitten de meeste ambtenaren al heel snel op de kast als je ze aanspreekt op niet nagekomen afspraken, onjuistheden en dergelijke. Natuurlijk moet agressie altijd bestreden worden, maar ik vraag me af in hoeveel van de gevallen van zogenaamde verbale agressie er werkelijk sprake was van agressie en niet van een ambtenaar die het iets te heet onder de voeten werd en zich dáárdoor aangevallen voelde.
Ik ben ooggetuige geweest van gevallen waarin de ambtenaar zich hevig in het nauw gedreven voelde, terwijl de aanwezige beveiligingsmedewerker vond dat er helemaal niets aan het handje was qua agressie.
Mijn stelling is en blijft: wanneer je de cliënt fatsoenlijk en met respect behandelt is de kans op werkelijke agressie veel kleiner.

Op 2 februari 2016, 16:21
Mas

zoals Diana het aangeeft, is dit idd ook de praktijk.
De klant reageert op de houding/gedrag van de ambtenaar/ UWVmedewerker. De ambtenaar zegt een 'gesprek' te voeren, maar het is te vaak een vaste riedel afsteken om dan uiteindelijk een streepje te kunnen zetten bij hun targets overzicht. Er wordt amper een gesprek gevoerd maar eerder een riedel afgestoken waar de klant als een nummer behandeld wordt en alleen maar wil horen wat ze willen horen. Dit is tegenwoordig de wijze van klantbenadering in het kader van LEAN-aanpak. Processen en scoren zijn tot doel verheven, in de klantbenadering wordt vaak gehandeld vanuit (onjuiste) aannames en dit gaat ten koste van de mens / klant. 80% van de agressieve gevallen toen ik de laatste 5 jaar dit werk deed, lag het puur aan de gesprekstechniek en attitude van mijn (oud)collega ambtenaar. En dan die arrogantie bij de nabespreking laat ook te wensen over. Al helemaal als je een teamleid(st)er hebt die heel denigrerend en vanuit een voetstuk op de klant neerkijkt. Het verbaast mij niet dat er zoveel agressie is.

Op 6 februari 2016, 23:23

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in