Twaalfhonderd meter
Deventer haalde in juni alle landelijke media toen de gemeente werd overvallen door het kabinetsbesluit over de spoorboog: een twaalfhonderd meter lang spoorviaduct dat op zes meter hoogte de wijk Colmschater Enk doorkruist. Met een metro-achtige verbinding voor personenvervoer – dus overdag elke tien minuten een trein – en zestig tot tachtig extra goederentreinen in de avond en nacht.
Twee keer duurder
De gemeente zette, samen met de provincies Overijssel en Gelderland en andere gemeente, meteen de tegenaanval in. Zij hadden niet, zoals Eurlings beweerde, meegepraat over de plannen, laat staan er hun goedkeuring over uitgesproken. Bovendien klopte er volgens hen niets van Eurlings begroting. Volgens berekeningen van Deventer kost de spoorboog – als alle kosten worden meegerekend – bijna twee keer meer dan de minister beweert. En daarmee lijkt het niet langer de goedkoopste oplossing.
Lokale kennis
Wethouder Marc-Jan Ahne meldt dat Deventer gematigd enthousiast is over de brief van Eurlings, waarin hij alternatieve tracés terug op tafel legt. ‘We zijn blij dat er een opening is geboden om in gesprek te komen, dat was nog niet eerder het geval. Nu kunnen we onze lokale kennis in de discussie inbrengen.’
Protest tegen spoorboog Deventer succesvol
Verkeersminister Camiel Eurlings houdt niet langer vast aan een spoorboog dwars door een woonwijk in Deventer. Luid protest van bewoners,…
Vijf varianten
Uit de brief van Eurlings wordt voor Deventer en de regio nu pas duidelijk welke vijf varianten Eurlings naast elkaar heeft gelegd. Volgens Ahne was de onderlinge vergelijking tussen de varianten ‘oneerlijk’. Zowel omdat niet alle mogelijkheden zijn onderzocht, als vanwege de onjuiste berekening van de kosten voor de spoorboog.
350 miljoen euro
Die kosten bedragen geen 189 miljoen euro, zoals in een rapport van de minister staat, maar 350 miljoen, volgens de gemeente. Dat heeft volgens Ahne te maken met gemeentelijke investeringen in wegen, een bedrijventerrein en een sportcentrum en het opkopen van enkele woningen die voor de spoorboog moeten wijken. ‘Die kosten zijn nu niet meegenomen in de berekeningen.’
TracéMER
Deventer en de regio pleiten voor een tracéMER, een onafhankelijk onderzoek naar de voors en tegens van alle varianten. Graag stellen Ahne en zijn collega’s daarvoor hun lokale expertise ter beschikking. ‘Pas dan kun je een afgewogen besluit nemen.’