Overslaan en naar de inhoud gaan

De Bilt steekt miljoenen in ambtelijke organisatie

Het personeelsbudget gaat van 18 miljoen naar 20 miljoen euro. Met name voor het aantrekken van secretaresses en administratief medewerkers.

Met hogere salarisniveaus wil De Bilt concurrerender worden

De werkdruk is hoog, secundaire arbeidsomstandigheden zijn uitgekleed en personeel ervaart het werken als karig en schraal. Het college van burgemeester en wethouders van De Bilt gooit in arren moede nu het roer om en wil miljoenen investeren in onder andere extra ambtenaren.

Tandvlees

Jarenlang is er door de Utrechtse gemeente niet geïnvesteerd in de eigen organisatie. Er was, omdat er moest worden bezuinigd, geen geld voor. Daarmee blijkt De Bilt zichzelf behoorlijk in de eigen staart te hebben gebeten. Want wat is het geval? Personeel is vertrokken of ziek en wie nog wel werkt, werkt zich drie slagen in de rondte. Van elke tien ambtenaren ervaren er zeven een hoge werkdruk, aldus de ondernemingsraad. Of zoals gemeentesecretaris Roelof van Netten het in zijn rapport Advies voor een vitalere organisatie verwoordt: iedereen loopt te lang op zijn tandvlees.

Geen vertrouwen

Van Netten was als algemeen directeur door het college gevraagd op een rij te zetten welke maatregelen nodig zijn voor een gezond werkklimaat. De hoogste ambtenaar in De Bilt maakte eerst een rondgang langs alle teams en hield gesprekken met vertrokken medewerkers. Daaruit wordt duidelijk dat men al veel te lang een veel te hoge werkdruk ervaart en geen vertrouwen meer heeft dat dat op afzienbare termijn gaat verbeteren. Ook gaat er te veel van de werkweek op aan administratief-bureaucratische taken en het politiek bestuurlijk proces. ‘En te weinig tijd om voor ‘buiten’ relevant bezig te zijn’, zegt de een. Weer een ander zag een vacature bij een andere gemeente op een hoger salarisniveau en is weg.

Vicieuze cirkel

Van Netten signaleerde vier op elkaar inwerkende knelpunten: een hoge werkdruk, een te groot verloop, een bovengemiddeld ziekteverzuim (8 procent!) en moeilijk dan wel niet vervulbare vacatures. Gevolg: een vicieuze cirkel. Door de hoog ervaren werkdruk ontstaat een hoger ziekteverzuim. Hetgeen weer tot een hogere werkdruk leidt. Maar door de hoge werkdruk verlaten medewerkers de organisatie. Wat weer leidt tot een hogere werkdruk bij de achterblijvende collega’s. Het grote verloop veroorzaakt op een andere manier ook meer werkdruk. Zo vraagt de werving en selectie veel tijd. Nog meer tijd vraagt het inwerken van nieuwe (onervaren) collega’s. Door het bovengemiddeld ziekteverzuim en door het lang openstaan van moeilijk of zelfs niet-vervulbare vacatures is De Bilt genoodzaakt met teveel inhuurkrachten te moeten werken. Ook het inwerken en begeleiden van deze mensen vraagt weer het nodige aan inwerken en begeleiden door eigen mensen. Dat leidt ook weer tot het vergroten van de werkdruk. Afijn, dat alles komt het werkplezier en de kwaliteit van het werk niet ten goede. ‘Een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden’, is de conclusie van Van Netten.

Concurrentie buren

Daarnaast ontdekte hij dat buurgemeenten hun organisatie versterken en uitbreiden, waarbij veelal een hoger salarisniveau wordt geboden dan wat De Bilt betaalt. Die toenemende concurrentie schreeuwt om tegenmaatregelen. Van Netten komt tot een totaal van elf – allemaal overgenomen door het college van burgemeester en wethouders.

Hoger salarisniveau

Het voorstel waar de gemeenteraad vanavond een besluit over neemt is dat De Bilt in totaal 2 miljoen euro uittrekt om de hoge werkdruk op haar medewerkers te verlagen. Het personeelsbudget op de begroting gaat van 18 miljoen naar 20 miljoen euro. Voor uitbreiding van de organisatie met 12 fte voor ondersteunende functies wordt driekwart miljoen uitgetrokken – in de afgelopen jaren waren nagenoeg alle administratief ondersteunende functies zoals secretaresses, administratief medewerkers en office managers juist wegbezuinigd. Ook worden er eigen juristen aangesteld en komt er ruimte voor twee bestuursadviseurs. Bovendien wordt het budget voor externe inhuur dit en volgend jaar verdubbeld van drie naar zes ton. En om concurrerender te kunnen belonen, wordt eveneens de loonsom met drie ton verhoogd. Van die plus kunnen  zo’n 100 functies één salarisniveau hoger worden gewaardeerd om die medewerkers te behouden dan wel geschikte nieuwe collega’s te kunnen werven. Gemiddeld gaat het om circa 7.500 euro per functie. 

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 4 van deze week.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

T. Simpelmans

In arren moede gooien ze nu het roer om. Veel liever hadden ze het werken karig en schraal gehouden. Met een hoge werkdruk en uitgeklede secundaire arbeidsomstandigheden. Je hoeft tegenwoordig zelfs je jas niet meer uit te trekken, de verwarming staat lekker laag (Voor het klimaat!). Lunch is er niet, alleen water in de automaat. Het gros van je collega's ken je niet - de inhuur blijft nooit lang - en voor een vrijdagmiddagborrel hoef je ook niet te komen.

Op 24 februari 2023, 01:12

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in