Voor zijn afstudeerscriptie beoordeelde Haans 94 vormen van elektronische dienstverlening op de website overheid.nl. Als leidraad gebruikte hij een screeningsmodel van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Op plekken waar alle betrokken partijen met elkaar in contact staan, blijken de resultaten beter dan wanneer elke partij slechts met één of twee partijen contacten onderhoudt.
'Meer regie helpt elektronische overheid niet'
Centralisatie van dienstverleningsprocessen, waarbij alle betrokken partijen informatie overdragen aan één partij, leidt niet tot beter…
Het toekennen van formele sturingsmogelijkheden aan één overheidsorganisatie sorteert evenmin effect. Een dienstverleningsproces waarbij meerdere overheden verantwoordelijkheid dragen wordt gemiddeld even snel in gang gezet.
'Meer centrale regie wordt vaak gezien als wondermiddel’, zegt Haans. ‘Maar uit mijn onderzoek blijkt dat het positieve noch negatieve effecten heeft op de verbetering van de elektronische dienstverlening.'
Onlangs pleitten de Algemene Rekenkamer en de commissie-Postma/Wallage juist voor meer centrale regie en sturing om de elektronische dienstverlening bij de overheid vlot te trekken.
Lees meer hierover in Binnenlands Bestuur 32/33 van 8 augustus 2008