Probleem
De Ombudsman wil deze brieven gebruiken als voorbeelden voor een brochure met uitgangspunten voor de overheid voor het schrijven van duidelijke beslissingen aan burgers. ‘Het gaat om beschikkingen met beslissingen over rechten van mensen, bijvoorbeeld de hoogte van een uitkering, belasting, kinderbijslag of AWBZ-bijdrage’, aldus woordvoerder Yara Backx. De Ombudsman signaleert dat die brieven soms te onduidelijk zijn voor mensen om te bevatten. ‘Maar het gaat wel over jouw rechten, dus dan is dat een probleem.’
Taalgebruik
Backx heeft geen cijfers over het aantal onduidelijke brieven. ‘Dat is niet te zeggen, het hangt natuurlijk ook af van het kennisniveau van mensen.’ Maar de Ombudsman krijgt zelf ook wel eens klachten binnen. ‘Of indirect over de dienstverlening en dan blijkt het document onduidelijk.’ Het gaat met name om de verwoording in de brieven. ‘Juristen kunnen er vaak ook geen touw aan vastknopen.’ Backx noemt een voorbeeld van een passage uit een brief van de Belastingdienst met een beslissing over de bijdrage voor de zorgverzekeringswet, die iemand niet begrijpelijk vond. ‘Het gaat ook om bedragen die worden genoemd. Zijn die bruto of netto? Hoe is het bedrag samengesteld en wat is de berekening?’ Of het taalgebruik is heel juridisch en de opbouw van de brief onlogisch. ‘Je wordt dan niet aan de hand meegenomen.’
Uitgangspunten
Uitgangspunten voor het schrijven van duidelijke beschikkingen zijn bijvoorbeeld een heldere boodschap met wat de aanleiding is van het schrijven en welke gevolgen het heeft voor de persoon. ‘Ook moet je rechtstreeks kunnen afleiden wat je moet betalen, welke inspanning van de persoon wordt verwacht en op welke gegevens dat is gebaseerd.’ Daarbij moet de overheid rekening houden met de persoonlijke situatie van de geadresseerde. ‘Vaak wordt persoonlijke informatie gemixt met algemene informatie. Het moet duidelijk zijn wat waar betrekking op heeft.’ Tot slot moet een beschikking duidelijk, eenvoudig taalgebruik bevatten en dus geen juridische verhalen. ‘En bij meerdere pagina’s is nummering handig. Anders is het alsnog onduidelijk als de papieren door de war raken.’ Compacte informatie is ook handig. ‘En verwijs dan voor meer informatie naar de brochure of de website.’
De postbus is nog tot en met 12 mei geopend en de inzender met de meest onduidelijke beslissing krijgt een leuke attentie.
De Postbus onbegrijpelijke beslissingen overheid is hier te vinden.
Postbus onbegrijpelijke beslissingen overheid
De Nationale Ombudsman heeft op zijn website een postbus geopend waarin mensen brieven met onbegrijpelijke beslissingen van de overheid…
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik hoop dat de postbus groot genoeg is.
Geheel in stijl, verwijst de link in het artikel naar een verkeerde pagina.