of 59130 LinkedIn

Kamervragen over digitale ontoegankelijkheid gemeenten

GroenLinks gaat Kamervragen indienen over gemeenten die vooralsnog te weinig haast maken met digitaal toegankelijk worden. Er is nog een krappe anderhalf jaar te gaan voordat gemeenten aan de nieuwe eisen moeten voldoen. In het nieuwste nummer van Binnenlands Bestuur betwijfelen deskundigen of dat wel gaat lukken.

GroenLinks gaat Kamervragen indienen over gemeenten die vooralsnog te weinig haast maken met digitaal toegankelijk worden. Er is nog een krappe anderhalf jaar te gaan voordat gemeenten aan de nieuwe eisen moeten voldoen. In het nieuwste nummer van Binnenlands Bestuur betwijfelen deskundigen of dat wel gaat lukken.

'Onbegrijpelijk dat het niet vlot gaat'

Kamerlid Nevin Ozutok noemt het op Twitter ‘onbegrijpelijk’ dat het niet vlot gaat met toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking. ‘Gemeenten willen toch al hun inwoners bereiken?;  Ze zegt vragen in te gaan dienen. Elke gemeentelijke website moet vanaf 23 september 2019 aan nieuwe Europese eisen voor toegankelijkheid voldoen. ‘Een derde van de gemeenten is op dat punt al heel goed bezig,’ stelde programmamanager Ron Beenen van de Stichting Accessibility tegenover Binnenlands Bestuur, ‘een derde is pas recent begonnen met het proces en bij de overige gemeenten staat het onderwerp helaas nog niet echt op de kaart.’


Plan van aanpak moet in september klaar zijn 

Voor september van dít jaar moet elke gemeente al met een plan van aanpak komen waarin staat beschreven hoe de eigen websites zullen worden aangepast zodat ook visueel beperkten en blinden die straks zelfstandig kunnen raadplegen. Daarna hebben gemeenten dus nog maar één jaar de tijd voordat de Europese wetgeving echt van kracht wordt. Het opkrikken van de digitale toegankelijkheid is een complexe en omvangrijke operatie. Uiteindelijk moeten gemeenten niet alleen hun eigen website volledig drempelvrij maken, maar ook alle deel-websites, het intranet, video’s, apps en de mobiele versie van de website.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door A.J.C. van Puffelen (CEO) op
Als leverancier voor parkeervergunningen heeft als enige, de gemeente Breda, de toekomstige eis: "Drempelvrij". Vreemd dat zelfs de huidige aanbestedingen daar niet over reppen. Gelukkig zijn wij op tijd.
Door Peter op
Helemaal met Hans eens. Alles moet via de pc, bereikbaarheid wordt steeds minder. Rechtstreeks met een afdeling bellen kan vaak niet; je komt bij een klantencontactcentrum terecht en als het niet in het script staat, wordt het moeilijk. Regelmatig wordt de site vernieuwd en de zogenoemde verbetering kan ik niet terugvinden. Het zoeken wordt vaak moeilijker. Dit geldt niet alleen voor gemeenten. Ook voor het rijk en de politie. Je hebt twee nummers 112 en 0900-8844. Daar moet je het meedoen. Vroeger belde je het bureau en werd doorgeschakeld naar de afdeling die je wilde hebben, Niet als bij de gemeente of een ministerie. Alles draait om digitalisering (lees: bezuinigen) en daarbij wordt vergeten dat niet de automatisering, maar de burger centraal moet staan. Die beslist of hij digitaal bereikbaar is. Maar ja, de verkiezingen zijn weer voorbij, het bestuur kan weer een kleine vier jaar zijn gang gaan.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Al eens onderzocht hoe het met de visuele digitale toegankelijkheid van het Rijk zelf zit?
Door Daan op
Veel gemeenten passen ook de zg. 'snow job' toe: De burger overstelpen met een gigantische hoeveelheid ongeordende informatie.
Door Hans op
Misschien is het weer mogelijk maken dat je bij de gemeente telefonisch informatie kan krijgen een goede 1e stap? In plaats van het 'drammerig' verwijzen naar een web pagina? Of - om het netjes te zeggen - het herstellen van de dienstverlening aan de burger?