Motie tegen nieuw logo Almere
Leefbaar Almere heeft een motie ingediend om een in opdracht van de gemeente ontwikkeld nieuw logo ter promotie van Almere niet te gebruiken. Het beeldmerk zou verwarring scheppen naast het reeds bestaande gemeentelogo. Bovendien zou het niet logo 'nauwelijks te ontcijferen' zijn.
Subsidie
Volgens de motie, die is opgesteld door fractievoorzitter Frits Huis van Leefbaar Almere, is het 'zonde van het geld' geweest om een nieuw logo te laten ontwerpen. Almere City Marketing, het bureau dat in opdracht van de gemeente de stad promoot, zou voor het bedrag dat het heeft uitgegeven aan ontwikkeling van het logo gekort moeten worden op de subsidie.
Competitie
Directeur Hans Snel van Almere City Marketing is niet onder de indruk van de motie van Leefbaar Almere. 'Ik denk niet dat de motie een meerderheid haalt', zegt Snel. Het logo is volgens hem juist in samenspraak met de gemeente ontwikkeld. 'We hebben voor dit logo, gemaakt door een Amsterdams reclamebureau, gekozen na een competitie,' zegt Snel. 'Ook B&W was ingenomen met dit ontwerp.'
Wildgroei
Van verwarring door introductie van een nieuw stadslogo is volgens Snel geen sprake. 'Dit nieuwe logo zal worden gebruikt voor de stadspromotie, niet voor de gemeentelijke organisatie, die houdt het bestaande logo. Het is juist bedoeld om een wildgroei aan logo's ter promotie van Almere tegen te gaan. Dit logo kan door bedrijven, instellingen en gemeente worden gebruik voor wervende uitingen,' aldus Snel.
Onleesbaar
Volgens Leefbaar Almere is het logo onleesbaar, en kunnen zelfs gemeenten als Almelo en Amersfoort nadeel ondervinden van het logo, 'omdat mensen er een verkeerde naam uit halen'. Onzin, meent Snel: 'Jongeren zien direct dat er Almere staat, ouderen zien het even later ook. Het heeft een jonge, ruimtelijke, ambitieuze uitstraling.' Volgens Snel zijn Almeerse bedrijven enthousiast.
Laatste woord
Dat Snel in de regionale pers zou hebben laten weten dat de mening van de gemeenteraad over het logo er niet toe doet, heeft bij Leefbaar Almere ook kwaad bloed gezet. Snel meent echter dat zijn uitspraak 'uit zijn verband gerukt' is. 'ACM is een zelfstandige stichting en hoeft niet voor al haar activiteiten eerst goedkeuring van de gemeenteraad te hebben. In die zin gaat de gemeenteraad hier niet over. Uiteindelijk heeft de gemeenteraad natuurlijk wel het laatste woord in de financiering van ACM door de gemeente.'
Lees ook:
Supergemeente Flevoland Nieuws 10.12.08
Gemeente Almere heeft de beste website 21.11.08
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De Gemeente besteed bij voorkeur uit buiten de Gemeente grenzen. Geen vertouwen in de eigen ondernemers.
Logo’s moeten worden gemaakt door grafici op basis van een duidelijke briefing.
Natuurlijk is iedereen vrij om zijn of haar mening te ventileren maar er zijn een aantal zaken welke marketing en logo technische niet kloppen, kijk over smaak valt niet te twisten maar over inhoudelijke marketing regels is geen discussie mogelijk.
Ik vind het jammer dat mensen alleen kijken vanuit het oogpunt of ze het mooi of niet mooi vinden, maar de discussie moet om de inhoudelijkheid gaan.
Het logo voldoet inhoudelijk namelijk niet.
1)Er wordt tekst in 2 lettertypen gebruikt
(de grote L is een ander L dan in het kan in A(l)mere.
2)International kan het logo niet gebruikt worden. IT CAN IN ALMERE toch zeker niet onbelangrijk bij een stad met een ambitie om met 100.000 arbeidsplaatsen te groeien.
3)Tekst in een logo. Tekst in een logo is bijna altijd gelimiteerd tot het woord. indien dit niet het geval is praat men over het toevoegen van een zogenaamde tag line welke los van het logo staat. deze tag lines kunnen dan aangepast worden afhankelijk van de taal dit voor het geval dat Almere het kan in Almere wil uitdragen.
4) Kleur Almere een stad welke zich profileert als groen blauwe stad heeft nu in eens een rood logo. Rood de kleur van gevaar heeft een negatieve associatie volgens kenners welke zich bezig houden met kleur psychologie.
Ik hoop dan ook van harte dat de discussie kan gevoerd worden op inhoudelijkheid en niet op persoonlijke voorkeuren.
Dat kàn toch niet waar zijn?
En wat gaan we nog meer doen?
Voor het jongeren-traject: OUT YOUR ROOF IN ALMERE.
En voor de ouderen: FIT AS A LITTLE CHICKEN IN ALMERE.
Internationale ambities? On-ge-loof-lijk, wat een kneuterij.
Prima logo, trouwens. Duidelijke verwijzing naar architectuur.
En nìet discussiëren over kleur, weet ik na 20 jaar ontwerp-praktijk.
Chapeau.