Advertentie

Motie tegen nieuw logo Almere

Leefbaar Almere heeft een motie ingediend om een in opdracht van de gemeente ontwikkeld nieuw logo ter promotie van Almere niet te gebruiken. Het beeldmerk zou verwarring scheppen naast het reeds bestaande gemeentelogo. Bovendien zou het niet logo 'nauwelijks te ontcijferen' zijn.

10 december 2008

Subsidie
Volgens de motie, die is opgesteld door fractievoorzitter Frits Huis van Leefbaar Almere, is het 'zonde van het geld' geweest om een nieuw logo te laten ontwerpen. Almere City Marketing, het bureau dat in opdracht van de gemeente de stad promoot, zou voor het bedrag dat het heeft uitgegeven aan ontwikkeling van het logo gekort moeten worden op de subsidie.

 

Competitie
Directeur Hans Snel van Almere City Marketing is niet onder de indruk van de motie van Leefbaar Almere. 'Ik denk niet dat de motie een meerderheid haalt', zegt Snel. Het logo is volgens hem juist in samenspraak met de gemeente ontwikkeld. 'We hebben voor dit logo, gemaakt door een Amsterdams reclamebureau, gekozen na een competitie,' zegt Snel. 'Ook B&W was ingenomen met dit ontwerp.'

 

Wildgroei
Van verwarring door introductie van een nieuw stadslogo is volgens Snel geen sprake. 'Dit nieuwe logo zal worden gebruikt voor de stadspromotie, niet voor de gemeentelijke organisatie, die houdt het bestaande logo. Het is juist bedoeld om een wildgroei aan logo's ter promotie van Almere tegen te gaan. Dit logo kan door bedrijven, instellingen en gemeente worden gebruik voor wervende uitingen,' aldus Snel.

 

Onleesbaar
Volgens Leefbaar Almere is het logo onleesbaar, en kunnen zelfs gemeenten als Almelo en Amersfoort nadeel ondervinden van het logo, 'omdat mensen er een verkeerde naam uit halen'. Onzin, meent Snel: 'Jongeren zien direct dat er Almere staat, ouderen zien het even later ook. Het heeft een jonge, ruimtelijke, ambitieuze uitstraling.' Volgens Snel zijn Almeerse bedrijven enthousiast.

 

Laatste woord
Dat Snel in de regionale pers zou hebben laten weten dat de mening van de gemeenteraad over het logo er niet toe doet, heeft bij Leefbaar Almere ook kwaad bloed gezet. Snel meent echter dat zijn uitspraak 'uit zijn verband gerukt' is. 'ACM is een zelfstandige stichting en hoeft niet voor al haar activiteiten eerst goedkeuring van de gemeenteraad te hebben. In die zin gaat de gemeenteraad hier niet over. Uiteindelijk heeft de gemeenteraad natuurlijk wel het laatste woord in de financiering van ACM door de gemeente.'

Lees ook:
Supergemeente Flevoland Nieuws  10.12.08
Gemeente Almere heeft de beste website 21.11.08

 

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Edwin Korver / Directeur
Het nieuwe stadslogo brengt de gemoederen kennelijk nogal in beweging, en dat is prachtig! Want deze controverse zorgt nu al voor een bereik, wat je met een ander logo nauwelijks nog kunt evenaren. Ik roep iedereen dan ook op om het nieuwe stadslogo mede te steunen, door het tekenen van een steunbetuiging op http://www.enterware.com/steunbetuiging.html
Ric
Ha, ha .... een bureau uit Amsterdam. Echt een goede promotie voor Almere. Maar ja,
De Gemeente besteed bij voorkeur uit buiten de Gemeente grenzen. Geen vertouwen in de eigen ondernemers.
m van rooij / Register Marketeer
Het spijt me om te moeten vertellen dat er een verschil is tussen grafici en Marketeers.
Logo’s moeten worden gemaakt door grafici op basis van een duidelijke briefing.
Natuurlijk is iedereen vrij om zijn of haar mening te ventileren maar er zijn een aantal zaken welke marketing en logo technische niet kloppen, kijk over smaak valt niet te twisten maar over inhoudelijke marketing regels is geen discussie mogelijk.
Ik vind het jammer dat mensen alleen kijken vanuit het oogpunt of ze het mooi of niet mooi vinden, maar de discussie moet om de inhoudelijkheid gaan.

Het logo voldoet inhoudelijk namelijk niet.
1)Er wordt tekst in 2 lettertypen gebruikt
(de grote L is een ander L dan in het kan in A(l)mere.
2)International kan het logo niet gebruikt worden. IT CAN IN ALMERE toch zeker niet onbelangrijk bij een stad met een ambitie om met 100.000 arbeidsplaatsen te groeien.
3)Tekst in een logo. Tekst in een logo is bijna altijd gelimiteerd tot het woord. indien dit niet het geval is praat men over het toevoegen van een zogenaamde tag line welke los van het logo staat. deze tag lines kunnen dan aangepast worden afhankelijk van de taal dit voor het geval dat Almere het kan in Almere wil uitdragen.
4) Kleur Almere een stad welke zich profileert als groen blauwe stad heeft nu in eens een rood logo. Rood de kleur van gevaar heeft een negatieve associatie volgens kenners welke zich bezig houden met kleur psychologie.

Ik hoop dan ook van harte dat de discussie kan gevoerd worden op inhoudelijkheid en niet op persoonlijke voorkeuren.
Vanem / criticaster
Het is ontstellend te moeten constateren dat gemeenten enorme kapitalen uitgeven aan nieuwe ontwerpen voor een stadslogo, huisstijl, slogan etc. zonder dat er ooit een echte rendementsberekening aan ten grondslag wordt gelegd. Gemeenten, vrijwel zeker ingefluisterd door de begunstigde reclame- of pr bureaus, kramen de grootst mogelijke bij elkaar gefantaseerde onzin uit over kracht, uitstraling, herkenbaarheid etc. terwijl dat nimmer kan worden bewezen. Zou het niet echt verstandiger zijn om al dat geld gewoon in de zak te houden en de gemeentelijke belastingen daarop aan te passen? Dat is n.l. de beste reclame voor een gemeente, een reclame dus die aanslaat zzonder een alweer verhoogde aanslag!
Marcel Kolder / identity adviseur
Meneer Rooij maakt het bont. Inhoudelijk niet zo sterk. Rood - als je echt de kleurenleer kent - heeft meer associaties. Rood is de kleur van emotie, rood is de kleur van warm en gezellig. En ja, toevallig ook gevaar. Maar dat is er als waarde veel later aan toegevoegd in de creatie van onze verkeerslichten en stopborden. Die laatste associatie is de minst sterke. Tevens gaat Rooij voorbij aan het feit dat een beelmerk de identiteit van de stad moet versterken. 185.000 Almeerders wonen heel prettig in een stad die op de derde plaats staat wat betreft architectuur. Deze architectuur en de landschapskunst van de polder is wereldberoemd. Het beeldmerk staat precies voor wat het is. Waarvoor gekozen is. Dat de vorm die je ziet ook toevallig letters zijn is alleen maar meegenomen. Logo's mogen de geest prikkelen. En het prikkelt de geest van de jongeren in deze stad. De helft van Almere is jonger dan 25 jaar. Deze jongeren omarmen het picturale van dit symbool. En over de engelse vertaling van de slogan hoeft hij zich helemaal niet druk te maken. het kan in Almere (al jaren gebruikt door de stad) is al door diverse organisaties gekopieerd. Yes we can.
rob
Hahahaha - ik kom ècht niet meer bij: IT CAN IN ALMERE.
Dat kàn toch niet waar zijn?
En wat gaan we nog meer doen?
Voor het jongeren-traject: OUT YOUR ROOF IN ALMERE.
En voor de ouderen: FIT AS A LITTLE CHICKEN IN ALMERE.
Internationale ambities? On-ge-loof-lijk, wat een kneuterij.
Prima logo, trouwens. Duidelijke verwijzing naar architectuur.
En nìet discussiëren over kleur, weet ik na 20 jaar ontwerp-praktijk.

lana
Prachtig! heel grafisch. een puzzel die de naam Almere ontvouwt.
Esther / Lezer
Of Almelo....
Bart Claessen / landschapsarchitect
Juist het picturale en ortogonale van dit logo maakt dit logo een logo. Past perfect bij de stad in de strakke polder. Van Mondriaanse schoonheid...schitterend.
Marcel Kolder / adviseur/trainder
Een aantal groten op designgebied hebben me tien jaar geleden verteld dat een logo niet mooi hoeft te zijn. Een bloemstuk op een tafel is mooi. En sommigen vinden een cactus mooi. De essentie van een logo is herkenbaarheid. Dat is dit logo. Verder past het bij een moderne stad. Ik weet dat de uitingen veel verder gaan. Het past in de trent van overheden om wildgroei (zie het Rijkslogo) tegen te gaan. Verder is een een fantastische vorm die ontzettend veel mogelijkheden biedt. Het Amsterdamse I Amsterdam logo heeft ook 2 jaar kritiek en frustatie overleefd. Nu is het omarmd. Almere toont hiermee lef en durf. En straks in zijn verdere toepassing zal de diversiteit en de kleurrijkheid van het motief, ook in het straatmeubilair fantastisch uitkomen.

Chapeau.
Advertentie