Leefstijl
Dat zal het tegenovergestelde brengen van wat een duurzaam mobiliteitsbeleid nastreeft, stelt de Raad voor Verkeer en Waterstaat in een advies aan demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer. Het rapport 'Wie ik ben en waar ik ga' gaat in op de effecten van veranderingen in demografie en leefstijlen op mobiliteit. Dat liet de raad dinsdag weten.
Babyboomgeneratie
Volgens de raad heeft de voorkeur voor de auto te maken met veranderingen in de samenstelling van de bevolking en de manier waarop mensen in het leven staan. 'Zo gaat de babyboomgeneratie de komende jaren met pensioen. Het autobezit onder deze groep is hoog en zij zullen de auto blijven gebruiken.' De raad stelt verder dat onder allochtonen de auto een hoge status heeft en de fiets vaak geassocieerd wordt met armoede. 'Nu maken zij nog veel gebruik van het openbaar vervoer, maar naarmate hun sociale positie verbetert, zullen ze gemakkelijker overstappen naar de auto.'
Innovatie OV
Volgens het advies blijkt daarbij ook nog dat jongeren hoge eisen stellen aan informatie. 'Digitaal communiceren past bij hun belevingswereld. Met name in het openbaar vervoer worden hierbij veel kansen gemist. Innovatie moet niet alleen van deskundigen komen, maar juist ook van de burgers zelf.' Daarom adviseert de raad de overheid en vervoerbedrijven daarop in te spelen door intensief gebruik te maken van ICT-toepassingen, gemak te bevorderen en keuzemogelijkheden te bieden.
Bereikbaarheid lijdt onder opmars autogebruik
Als de overheid het beleid voor het autogebruik niet verandert, zal de populariteit van de auto onverminderd hoog blijven en de…
Innovatie OV
Volgens het advies blijkt daarbij ook nog dat jongeren hoge eisen stellen aan informatie. 'Digitaal communiceren past bij hun belevingswereld. Met name in het openbaar vervoer worden hierbij veel kansen gemist. Innovatie moet niet alleen van deskundigen komen, maar juist ook van de burgers zelf.' Daarom adviseert de raad de overheid en vervoerbedrijven daarop in te spelen door intensief gebruik te maken van ICT-toepassingen, gemak te bevorderen en keuzemogelijkheden te bieden.
Volgens het advies blijkt daarbij ook nog dat jongeren hoge eisen stellen aan informatie. 'Digitaal communiceren past bij hun belevingswereld. Met name in het openbaar vervoer worden hierbij veel kansen gemist. Innovatie moet niet alleen van deskundigen komen, maar juist ook van de burgers zelf.' Daarom adviseert de raad de overheid en vervoerbedrijven daarop in te spelen door intensief gebruik te maken van ICT-toepassingen, gemak te bevorderen en keuzemogelijkheden te bieden.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Vrij simpel naar mijn mening: x percentage groei in auto's betekent ook x percentage groei van asfalt en wel op de meest drukke plaatsen.
OV kan en zal nooit net zo goed als de auto zijn. De bus stopt niet voor mijn huis om vervolgens via de snelste route direct voor mijn werk te stoppen. Mijn auto wel en daarnaast heeft mijn auto alle luxe en rust die een bus/trein/tram/metro/etc niet heeft.
En de fiets is alleen een optie als de bestemming niet te ver is en het weer meewerkt. Gemiddeld woont een Nederland ongeveer 30-40km van zijn werk dus niet fietsbaar. En we hebben in Nederland vaak wind en regen.
Pas als de beslissers dit accepteren en ernaar handelen, dan wordt het fileprobleem opgelost.
Gewoon hogere reiskosten vergoeding voor de mensen die dichterbij huis werken of bewust een baan zoeken in de richting waar geen file is. Bijvoorbeeld in Amsterdam wonen en in Purmerend werken, andersom betekent zeker 1,5 uur file per dag.
Zal meteen een goede les voor mijn opdrachtgever zijn. Hoe kan je iemand in een andere provincie laten werken, tenzij je natuurlijk in een grens gemeente woont/werkt.
Vinex alleen toestaan als er wegen worden toegevoegd of verbreed.