Advertentie

Gemeenten zonder Bibob lopen dubbel risico

Met name kleinere gemeenten passen de wet Bibob niet toe. Daarmee lopen ze een dubbel groot risico.

26 oktober 2013

Kleinere gemeenten maken zelden gebruik van de Wet Bibob. Ze brengen zichzelf daarmee dubbel in gevaar.

Integriteit
Tot dusver zijn het voornamelijk grote gemeenten die de screeningsautoriteit van het ministerie van Veiligheid en Justitie op het gebied van integriteit benutten. Iets meer dan tweehonderd meest grote Nederlandse gemeenten maken nu gebruik van de diensten van het Landelijk Bureau Bibob van Justis. ‘Kleinere gemeenten moeten zich realiseren dat het verlenen van een vergunning aan een onderneming die aan de slag wil gaan met witwassen, terugslaat op hun eigen integriteit’, zegt directeur Carol Verheij van de Dienst Justis, de screeningsautoriteit van het ministerie van Veiligheid en Justitie op het gebied van integriteit. Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie, VVD) zei deze zomer niet voor niets dat ‘de integriteit van bestuur het beste te waarborgen is als alle bestuurders de Wet Bibob actief en op de juiste wijze toepassen.’

Criminaliteit is overal

Burgemeesters die zonder Bibob-onderzoek een horecavergunning verstrekken aan een ondernemer die bijvoorbeeld al een café heeft in de gemeente, nemen een groot risico, zegt  Verheij. ‘Burgemeesters onderkennen onvoldoende dat er overal criminaliteit is. Criminelen zijn erg creatief. Burgemeesters denken te gauw: dat is een bekende, ik ken hem van de voetbalclub, dus het zit wel goed. Als bestuurder moet je daar afstand van nemen. Je moet niet denken: ‘In Amsterdam, daar heb je criminaliteit, maar niet bij mij in het oosten of het zuiden of het noorden van het land. Kleinere gemeenten moeten zich oriënteren op wat er speelt.’ Bovendien creëren ze door de Wet Bibob niet toe te passen, terwijl andere gemeenten dat wel doen, een waterbedeffect, aldus Carol Verheij.

Onvoldoende capaciteit
Anita van den Berg promoveerde vorig jaar op het proefschrift Informatiegebruik bij de bestrijding van integriteitsschendingen van advocaten, notarissen en accountants in de vastgoedsector. Als advocate bij het Amsterdamse kantoor Kennedy Van der Laan, begrijpt ze dat kleinere gemeenten onvoldoende capaciteit hebben om de Wet Bibob fatsoenlijk toe te passen. ‘En dan heb ik het ook over de gemeenten met Bibob-problemen. Ze hebben er de kennis niet voor en leggen in deze tijd van bezuinigingen andere prioriteiten. De ambtenaar die de vergunningen doet, heeft niet per se verstand van de werkwijze van criminelen. Kleinere gemeenten missen daarvoor de mensen. Steden als Amsterdam en Den Haag hebben die mensen wel’, zegt ze. 

Regionale samenwerking
Het valt niet mee voor een ambtenaar van een kleinere gemeente om in zijn eentje een kwalitatief goed besluit te schrijven, zegt Van den Berg. Daarom adviseert ze gemeenten om de samenwerking te zoeken met andere gemeenten en om gebruik te maken van de diensten van de tien Regionale Informatie en Expertise Centra. 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

F.snel / Kamerverhuurder
Let wel de wet BIBOB is er een die Democratie van een land aan kan tasten indien hij niet op een goede manier wordt gebruikt . En dat is in het geval van de sluiting van de Ramen op de Achterdam te Alkmaar gebeurd . We kijken hoe op 7 November de Raad van State beslist . Ook voor de nummers 3/5 had ik het niet gewonnen bij de Voorzinningsrechter maar bij de Raad van State zijn er toch 3 geopend de tijd zal het leren . F.Snel
huisman / gemeente
Hou er dan wel rekening mee dat een bibob onderzoek de tijd van de aanvraag met een drie maanden vertraagd. Daarnaast is dit niet gratis dus dit is voor de leges een kostenpost. Dit soort zaken worden niet vermeld in dit artikel.
Alfred
Dubbel risico, niet dubbel de klos.



De Bibob wordt ook net iets te vaak misbruikt door gemeenten. Dus Bibob is ook regelmatig een dubbel risico voor de lokale ondernemer.
Veli Öz / Ondernemer
Wet Bibob is een ondemocratische en onduidelijke middel.. Bibob = Kafka
Advertentie