Het échte werk
Bijleveld, die binnen het kabinet verantwoordelijk is voor het verminderen van de regeldruk voor burgers, professionals en overheden, presenteerde de top-vijf van irritaties van ambtenaren in de sociale zekerheid tijdens een werkbezoek aan de interregionale sociale dienst in Assen. De irritaties of ‘blokkades’ belemmeren ambtenaren ‘hun échte werk’ te doen, meent de staatsecretaris. Zij ziet de aanvraag van een uitkering voor de Wet Werk en Bijstand bij de intergemeentelijke sociale dienst in Assen als voorbeeld van hoe het wél moet.
Einde aan irritante invoer beleidswijzigingen
Staatsecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken wil de ingangsdata van wetten beperken tot twee keer per jaar. De ‘vele momenten van…
Bijleveld, die binnen het kabinet verantwoordelijk is voor het verminderen van de regeldruk voor burgers, professionals en overheden, presenteerde de top-vijf van irritaties van ambtenaren in de sociale zekerheid tijdens een werkbezoek aan de interregionale sociale dienst in Assen. De irritaties of ‘blokkades’ belemmeren ambtenaren ‘hun échte werk’ te doen, meent de staatsecretaris. Zij ziet de aanvraag van een uitkering voor de Wet Werk en Bijstand bij de intergemeentelijke sociale dienst in Assen als voorbeeld van hoe het wél moet.
134 bewijsstukken
In een video-productie ‘van de Rijksoverheid’, is Bijleveld vol lof over de aanpak van Assen en omringende gemeenten: ‘Wat je zag is dat mensen zo veel formulieren moesten invullen en zoveel bewijsstukken moesten inleveren dat het veel te lang duurde voordat ze een uitkering konden krijgen. En hier hebben ze een heel mooi voorbeeld waarbij ze 134 bewijsstukken hebben teruggebracht tot vier, met een heel eenvoudige aanvraagformulier. Dat maakt gewoon dat het geld sneller bij de mensen komt en dat je ze ook sneller aan het werk kunt helpen.’
Klaar terwijl u wacht
De interregionale sociale dienst in Assen werkt al meer dan een jaar met de versimpelde aanvraag voor de Wet werk en bijstand. ‘Wij hebben het hele proces omgegooid,’ zegt Koeno Oosterhuis van de sociale dienst Assen. ‘Uitgangspunt is dat je kijkt wat je zelf al weet van een klant, als die zijn naam en BSI-nummer geeft. Dat is best veel. Zo levert het SUWI-net werkgegevens, en het GBA de persoonsgegevens. De gevonden gegevens leggen we vast in een statusformulier die de klant mag controleren en aanvullen.‘ Meestal zijn ‘drie of vier’ extra vragen voldoende om het recht op bijstand vast te stellen. Het is nog net niet ‘klaar terwijl u wacht’, maar dat is wel de bedoeling.
Besparing
In het systeem van Assen zit wel nog een fraude-risico-test. ‘Wij gaan ervan uit dat de klant betrouwbaar is. Zeventig procent krijgt ook direct groen, die heeft geen frauderisico. Als er wel een frauderisico is, vragen wij verder.’ Het levert een ‘gecalculeerd risico’ op, zegt Oosterhuis. De nieuwe manier van werken scheelt de ambtenaren veel tijd: ‘Het werk gaat nu in ongeveer zestig procent van de tijd doordat de aanvraag doelamtiger gaat. Er is nu meer tijd om klanten te helpen richting werk. Maar dat is een politieke keuze. Groningen gebruikt de efficientie als bezuiniging, daar is een formatiereductie van 39 procent bereikt.’ Gemeenten die ook geïnteresseerd zijn in de aanpak van Assen kunnen bij Oosterhuis terecht. ‘Ik heb een setje met informatie die ik zo toestuur.'
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Niet te geloven, wat een wakker Nederland....
Komt men bij de VNG of in Den Haag nou niet eens op het idee om efficiente blauwdrukken te ontwerpen en die in te voeren in elke Gemeente. Op alle relevante terreinen! Een van de kleinste landen ter wereld moet zo nodig een totaal versnipperd beleid voeren, terwijl de burgers mobiliteit wat werkgevers betreft gewoon moeten gaan vinden en dus ook meer verhuisd moet worden.
Je bedenkt landelijk met deskundigen en verder alle betrokkenen, en dus burgers zelf ook, een lijn. Pilot opzetten en als het bevalt, invoeren.
Nu is het steeds versnipperd, een- wal- keert- het-schip-beleid, tot er iemand daadkracht toont en daartoe de rest inspireert.
"een statusformulier die de klant mag controleren " - u bedoelt: dat de klant mag controleren.
"Ik heb een setje met informatie die ik zo toestuur" - setje dat ik zo toestuur.
soort van patch tuesday dus!
Een 'klaar terwijl u wacht'-concept klinkt prachtig. Tegen de wens efficiënt te werken is ook weinig in te brengen.
Wat me wel triggert in het stuk, is het zinsdeel "die heeft geen frauderisico". Hoe stel je dat vast? Het bedenken van een risicoprofiel is toch (groten)deels subjectief. Met aannames werken is op zich ook nog geen probleem, mits die aannames maar achteraf worden getoetst (bijv. door steekproefsgewijze controles achteraf). Anders is een risicoprofiel niet meer dan een self-fulfilling prophecy: als je geen risico verwacht, ga je er ook niet naar op zoek en vice versa (de vraag is dus net zo legitiem of de aanname dat bepaalde groepen MEER risico opleveren, wel correct en onderbouwd is; risico-profielen opstellen is dan ook een dynamisch proces). Overigens ken ik een aantal intern controleurs in de gemeente Assen en ga ik er vanuit dat hier wel goed over na is gedacht, maar ik ken ook verschillende gemeenten die hier wat lichtzinniger mee omgaan.
Een "klaar terwijl u wacht product" is natuurlijk geweldig. Dit een prima streven voor een groot aantal diensten van een locale overheid. Zo kan het gaan om een uittreksel geboorteregister, rijbewijs of ID-bewijs.
Bij bouwvergunningen wordt het al een stuk moeilijker een "direct klaar" product te leveren. Een aanvraag bijzondere bijstand van een WWB-klant kan veelal wel direct worden afgedaan. Als je kijkt naar de Regeling Suwi i.r.t. tot een aanvraag WWB levensonderhoud dan wordt het al een stuk lastiger. Veel tijdwinst is te halen uit het publiceren van de benodigde bewijsstukken op de gemeentelijke website. Daarnaast zijn er inderdaad een aantal databanken die de gemeente zelf kan benaderen. Of dan vervolgens kan worden volstaan met 3 á 4 vragen/bewijsstukken lijkt mij aan de magere kant. Dit is ook sterk afhankelijk van de aanleiding van het uitkeringsverzoek.
Kortom met het streven naar vereenvouding en versnelling van procedures is niets mis. Let er hierbij wel op dat de rechtmatigheid niet in het geding komt.