Overslaan en naar de inhoud gaan

Groningen in top vijf creatieve sector

Als het gaat om het absolute aantal vestigingen in de creatieve sector, staat Groningen in de landelijke top vijf, net achter Amsterdam,…

‘We hadden al een vermoeden dat het goed ging in die sector, maar nu weten we het zeker’, zegt Diane Groeneweg, beleidsadviseur Economische Zaken van de gemeente Groningen. ‘We willen de beeldvorming aanpassen en nog verder stijgen in die top vijf. De creatieve sector is de economie van de toekomst. Nu al gaat er bij ons 240 miljoen euro in om en zorgt het voor veel werkgelegenheid.’

 

Randstedelijk
Bedrijfsverzamelgebouwen zoals de Mediacentrale en de Puddingfabriek zijn een succes. Regisseur Lotte Veltman zit sinds voorjaar 2007 met haar bedrijf De Loods mediaproducties in de Puddingfabriek. ‘Daarvoor werkten we vanuit huis’, aldus Veltman. ‘Voor ons als documentairemakers heeft het veel betekend. We hebben nu een mooie ruimte om klanten te ontvangen en hebben veel expertise van andere creatieve bedrijven om ons heen. Wij zouden absoluut niet naar bijvoorbeeld Amsterdam willen, al is het nog steeds zo dat je wel veel makkelijker subsidie krijgt voor Randstedelijke onderwerpen.’

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Topper
Ook dat is een aandachtspunt van Groeneweg. ‘Rijksgelden gaan toch vooral naar het westen, naar daar waar de sectoren al sterk zijn. Ook daarom willen wij ons meer profileren als topper op dit gebied.’

 

Broedplaatsen
De gemeente heeft ‘helaas’ geen eigen ontwikkelingsbedrijf meer en is wat de uitbreiding van het aantal broedplaatsen voor creatief talent voor een belangrijk deel afhankelijk van de markt. ‘Maar we kunnen gedeeltelijk in de vraag naar ateliers en ruimte voor startende bedrijfjes voorzien door gebouwen die momenteel geen bestemming hebben beschikbaar te stellen’, aldus Groeneweg.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Leefbaar
Groningen hoopt met een duidelijke profilering als creatieve stad ook de uittocht van afgestudeerde academici tegen te gaan. ‘De creatieve industrie maakt een stad leefbaarder, geeft een stad uitstraling.’ Een van de ideeën is om de komende jaren met creatieve teams op bezoek te gaan bij de meer traditionele bedrijven in Groningen en samen te kijken naar mogelijkheden voor innovatie.

 

Kloof
Groeneweg: ‘Er gaapt momenteel een kloof tussen afgestudeerde academici en het midden- en kleinbedrijf hier. Door een kruisbestuiving willen we die kloof dichten zodat afgestudeerden niet naar het westen hoeven voor een uitdagende baan of stimulerende leefomgeving.’

 

Lees meer:
Geldropse film niet in Geldrop in première (19/09/2008)
SGP wil ruige ruimtes (28/08/2008)

 

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in