Meerderheid Nederlanders niet voor groei luchthavens
Meerderheid Nederlanders niet voor groei luchthavens.
Van de Nederlanders is een derde (34%) van mening dat luchthavens in Nederland niet mogen groeien of krimpen en een kwart (24%) is van mening dat luchthavens moeten krimpen. Daarmee is een meerderheid (58%) niet voor groei van luchthavens. Dit blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie.

Ipsos I&O: Peilpraat
Bekijk hier Peilpraat mei: Is er toekomst voor NSC? Bekijk hier Peilpraat april: Tevredenheid met kabinet op dieptepunt, welke alternatieven zien kiezers? Bekijk hier Peilpraat maart: Hoe internationale spanningen de Nederlandse politiek beinvloeden. Bekijk hier Peilpraat februari: De hardwerkende Nederlander en potentie voor nieuwe linkse partij.
Het onderzoek gaat in op luchthavens in Nederland, waaronder vliegveld Lelystad waarvoor plannen bestaan. Begin juli werd bekend dat een uitspraak van de Raad van State het kabinet dwingt de uitstoot van stikstof terug te dringen.[1] Veel vergunningen waarmee de uitstoot van stikstof is gemoeid, moeten opnieuw worden bekeken. Eerder bleek al dat een meerderheid van de Nederlanders het terecht vindt dat de milieuproblemen rondom stikstof worden aangepakt.[2]

Ipsos I&O: Peilpraat
Bekijk hier Peilpraat mei: Is er toekomst voor NSC? Bekijk hier Peilpraat april: Tevredenheid met kabinet op dieptepunt, welke alternatieven zien kiezers? Bekijk hier Peilpraat maart: Hoe internationale spanningen de Nederlandse politiek beinvloeden. Bekijk hier Peilpraat februari: De hardwerkende Nederlander en potentie voor nieuwe linkse partij.
Belangrijkste uitkomsten

Het dilemma van de ambtenaar: tegenkracht of tegenmacht?
Bekijk hier de video.

Veiligheidsmonitor
- Van de Nederlanders is een derde (35%) van mening dat luchthavens in Nederland nog mogen groeien en een kwart (24%) is van mening dat luchthavens moeten krimpen. Omdat 34 procent tegen groei of krimp is en 24 procent voor krimp, is samen 58 procent van de Nederlanders niet voor groei van luchthavens in Nederland.
- Veel Nederlanders (80%) kregen wel iets mee van het uitstel van de opening van Lelystad Airport.
- Hierover hebben Nederlanders geen uitgesproken positief of negatief oordeel: 10 procent van de Nederlanders heeft hier geen mening over en 29 procent staat er neutraal tegenover. Het aandeel van de Nederlanders dat positief staat tegenover het uitstel is met 38 procent wel groter dan het aandeel dat negatief tegenover het uitstel staat (24%).
Natuurgebied als alternatieve invulling
Mocht Lelystad Airport definitief niet opengaan, dan zou men – als alternatieve invulling voor de locatie –het liefst zien dat er een natuurgebied van werd gemaakt: ruim een derde van de Nederlanders geeft hier de voorkeur aan (35%). Oudere Nederlanders zijn naar verhouding vaker voor het ontwikkelen van de vrijgehouden locatie tot een duurzame woonwijk (23% ten opzichte van 16% gemiddeld) of een internationaal treinstation (20%, 15% gemiddeld).

Het dilemma van de ambtenaar: tegenkracht of tegenmacht?
Bekijk hier de video.
Mocht Lelystad Airport definitief niet opengaan, dan zou men – als alternatieve invulling voor de locatie –het liefst zien dat er een natuurgebied van werd gemaakt: ruim een derde van de Nederlanders geeft hier de voorkeur aan (35%). Oudere Nederlanders zijn naar verhouding vaker voor het ontwikkelen van de vrijgehouden locatie tot een duurzame woonwijk (23% ten opzichte van 16% gemiddeld) of een internationaal treinstation (20%, 15% gemiddeld).

Veiligheidsmonitor
De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, opleiding, regio en politiek stemgedrag bij de
Tweede Kamerverkiezingen van 2017 (TK 2017). Daarmee zijn de onderzoeksresultaten representatief voor Nederlanders van 18 jaar en ouder voor wat betreft deze achtergrondkenmerken.
Lees hier het volledige rapport
Meer informatie
Peter Kanne, 06-3194 3707
Verantwoording
I&O Research voerde in opdracht van Milieudefensie een landelijk representatief onderzoek uit onder 1.280 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek liep van donderdag 25 juli tot maandag 5 augustus 2019. De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, opleiding, regio en stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2017. De gebruikte vraagstelling is opgenomen bij de bijbehorende grafiek.

Ipsos I&O: Peilpraat
Bekijk hier Peilpraat mei: Is er toekomst voor NSC? Bekijk hier Peilpraat april: Tevredenheid met kabinet op dieptepunt, welke alternatieven zien kiezers? Bekijk hier Peilpraat maart: Hoe internationale spanningen de Nederlandse politiek beinvloeden. Bekijk hier Peilpraat februari: De hardwerkende Nederlander en potentie voor nieuwe linkse partij.

Het dilemma van de ambtenaar: tegenkracht of tegenmacht?
Bekijk hier de video.

Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dit onderzoek is teveel gefocust op de bestaande situatie rond de luchthavens. Het zou beter zijn geweest ook in te spelen op nieuwe mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld Schiphol geheel of gedeeltelijk verplaatsen naar de Noordzee. Het houdt boven geen rekening met schonere en geluidsarme vliegtuigen in de toekomst.
Voor de bewoners van Lelystad e.o. zelf is de daar geplande luchthaven natuurlijk een schoolvoorbeeld van zelf wel vliegen, naar geen luchthaven in 'mijn achtertuin'.
Dus uit een onderzoek in opdracht van Milieudefensie blijkt dat er een meerderheid tegen uitbreiding van het vliegverkeer is....verrassend. Not.
En ondertussen willen dezelfde respondenten meer vliegen zeker? Het bekende NIMBY-effect weer bewezen?
Bovendien wordt het economische belang van de groei van Schiphol schromelijk overdreven. Zie
https://www.nu.nl/economie/5966930/onderzoek-gee …