Advertentie
bestuur en organisatie / Ingezonden

Invoering Omgevingswet, einde reces gemeenteraadsleden?

Wat zijn de consequenties van de procedure van maximaal acht weken binnen de Omgevingswet voor de gemeenteraad tijdens recessen?

17 januari 2023

Dat de invoering Omgevingswet een complexe aangelegenheid is, mag duidelijk zijn. Dat geldt ook voor Coevorden, een prachtige gemeente in Zuid-Oost Drenthe waar ik raadslid ben. Inmiddels hebben we als gemeenteraad alleen al in deze raadsperiode drie themasessies over de invoering van de Omgevingswet gehad met bestuurders en medewerkers. De urgentie en het belang moet dus wel heel groot zijn.

Het is helder dat de invoering van de Omgevingswet betekenis zal hebben voor menskracht, kennis en deskundigheid binnen de gemeentelijke organisatie, bestuur en raad. In Coevorden zijn we daar niet uniek in. En ook heeft het invloed op de wijze waarop een en ander ingericht én georganiseerd moet worden omdat de termijnen en het ‘ja tenzij principe’ de druk alleen maar groter maken. In Coevorden gaan we alvast ‘droog oefenen’. Dit betekent dat wij, voorafgaande aan de invoering, alvast bezig gaan met het werken met de nieuwe termijn(en). Waarschijnlijk zijn we niet de enige gemeente.

Ik realiseer me dat alles wat hierboven staat voor niemand die betrokken is bij het thema nieuw is. Sterker nog, bij het doornemen van de verschillende artikelen in Binnenlands Bestuur (digitaal) staan alle consequenties al beschreven, toch?

Het is helder dat de invoering van de Omgevingswet betekenis zal hebben voor menskracht, kennis en deskundigheid binnen de gemeentelijke organisatie, bestuur en raad

Het kan aan mij liggen, maar één onderwerp ben ik daarbij niet tegen gekomen. Namelijk de vraag: wat zijn de consequenties van de procedure van maximaal acht weken binnen de Omgevingswet voor de gemeenteraad tijdens bijvoorbeeld het zomerreces. Maar dit geldt ook voor de andere recessen waarin de gemeenteraadsleden ca. tien weken ‘vergadervrij’ zijn. Tijdens de laatste sessie in Coevorden had niemand daar het antwoord op. En dat is wel heel erg bijzonder.

Ondergetekende heeft net als heel veel andere raadsleden een baan van 36 uur waar het raadswerk van 20 tot 25 uur per week nog eens bij komt. Het kan toch niet zo dat de invoering van de Omgevingswet door tijdsdruk in de procedure bepaalt of ik als raadslid nog wel op vakantie kan?

Daarnaast worden we door de invoering van de Omgevingswet, met de genoemde consequenties, verplicht om het vergadermodel van de gemeenteraad om te gooien en de werkwijze aan te passen terwijl het juist een expliciete bevoegdheid van de raad is dit te bepalen. De Gemeentewet zegt daar iets over. Het lijkt er nu sterk op dat de gemeenteraden in Nederland door de komst van Omgevingswet op heel veel fronten gaan inleveren en in hun onafhankelijke rol en positie het nakijken hebben.

Jerry Stoker, raadslid en fractievoorzitter Progressief Accoord Coevorden

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie